teman2....

Tuesday, September 17, 2013

jalan2 ke pasar tani tmn melawati


As salam sume kwn2...

Sabtu baru lps ni pg psrtani...lama btl xpg ko... rindu nk jln2 cuci2 mata...sambil nk bwk makngah jln2 bosan dia suk umah je.... udahla ujung minggu+hari malaysia xcuti kene menjaga ezul... pagi2 kejut sibujang.  Xcari bnyak bnda cuma syr2 kg ngn lauk je. makngah teringin nk cari sulur keladi tp takde... 

Tp syok dpt jmpa cendawan kukur... apa lg wajib lah beli


keje papa dh setel kt KT... muke bdk kene bangun pagi2
korang kenal tak nih.... rebung ngn bunga kantan
see2.... rasa nk beli je sebakul tuh... 1 mangkuk tuh rm4 or rm5... banyak gak tuh
org yg kt kg pun tak jmpa tau cendawan kukur nih... 
mule2 plan nk msk lemak ngn pucuk paku... takde lak pucuk paku... jd nyer goreng tumis je



p/s: hati rasa mls je k pg bengkel mpk ngn fail meja kt melaka awal bln dpn nih.... huhuhui

Published with Blogger-droid v2.0.10

25 comments:

Tihara said...

cendawan kukur tu, cendawan sisir yg kat pokok getah tu kan dana? mahal dah kan rege dia rm5 sebekas..buat cekodok cendawan tu baru ni memang sedap...kalau dapat kutip seniri lagi puas hati tapi payah nak dapat

Kakzakie said...

Lamanya kakak tak makan cendawan ini Dana. Dulu masa kecik-kecik kalau ada org tebang pokok getah lama akan tumbuh cendawan ini. Kakak suka...

norhidana miswan said...

k Tihara- aah kak, mahal gk lah kak tp sbb pyh nk jmpa rasa berbaloi... mana lah nk dpt kutip skrg nih kak... kayu getah sume org dh jual

k Zakie- aah sama lah kak, kalu dulu time org tebang pokok getah pas ujan msti penuh ngn cendawan nih kan kak... zmn ni mana ada lg, kayu getah sume org jual

Dee said...

cendawan kukur tu camana rupa dia?

Acik Erna said...

assalam Dana..cendawan kukur ni acik buat masak lomak cili api ..kalau dapat..sekarang ni susah nak jumpa

wardah said...

Assalamualaikum..salam ziarah!!
Bestnya cendawan ni...masak gulai lemak memang best!!

Jemput ziarah blog saya ;)
http://supplementforall.blogspot.com/

aizamia3 said...

sama macam kakzakie.. ;)
lama sungguh tak makan cendawan ni..
sedapnya kalau masak lemak cili api.. ;)

norhidana miswan said...

k Dee- lah cendawan kukur yg dana tayang tu kak.. itulah dia, tak pun cendawan sisir

Acik Erna- w`slm acik... sedap2, tulah mmg agak pyh nk jmpa

Wardah- w`slm... mmg sedap tu bt msk apa pun... nnti saya ziarah... mekasih

Munnafendy said...

betul, lama tak jmp cendawan ni! last rasanya masa kecik2...mak bwk balik dr kebun getah..kutip lepas menorah..

Kakcik said...

Buat rendang pun sedap tu. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

akak peminat cendawan erk...sy suka cendawan goreng tepung

ummuaidan said...

cendawan nie mmg feberet akak dana..dulu selalu makan orang masak gulai kuning..mmg sedap..

hainom OKje said...

Lama tak makan cendawan kukur ni Dana...ada rasa kulit pokok tak? hehe

Bitt (double IS) said...

cendawan apa tu tak pernah rasa la pulak..nampak mcm menarik dan tertarik kan..saya ni pengemar cendawan gak :)

Ibu Lala said...

X pandai makan cendawan ni.

norhidana miswan said...

Munnafendy- huhuhui... akak jumpa kt psrtani pastu kalu tingin mmg cari kt psr tani je

Kakcik Seroja- tak penah lg try bt rendang nih kakcik

Wanieys- ya betul... tp yg ni ntah tak tau camne rasa kalu grg ngn tepung

k Ummuaidan- kt tempat akak agak2 kalu cari ada tak kak?

k Hainom- heheheh... takde pun kak... dana bersihkan betul2 lah sblum msk

k Bitt- cendawan kukur or cendawan sisir kak... dia tumbuh kt pokok getah selalunyer time pkok tu dh mati... sedap rasanyer cube lah kak

Ibu Lala- sedap kak.... tp ye gak sbb ada jenis2 cendawan gk yg dana tak suke mkn

nurbijen said...

masa kecik kecik, arwah tuk selalu masak cendawan ni.... skrang mmg susah nak jumpa.... kalau kat Bradford ni, makan cendawan butang aje la hari hari... mmg cendawan kat sini murah dan segar :)

Teena Tna said...

Sy dah lama tak pergi pasal malam. Tapi makanan2 ni jarang ada kt tempat saya. N sy tak makan cendawan, haha.

tenku butang said...

cendawan kukur tu yg mana satu yea.. hemm.. teman takut nak mkn cendawan2 ni.. risau lea beracun kan.. hu3

norhidana miswan said...

k Nurbijen- zmn skrg dh payah nk jmpa kan kak... heeheh yelah kt sana mcm2 cendawan siap kadang cari kt dlm hutan kan kak

Teena- bkn psr mlm tp psr tani dik heheheh sbb waktu pagi... takpe tak mkn cendawan nnti cube ek

Tenku Butang- yg akak tunjuk tu lah cendawan kukur... kalu beracun idak la org jual di pasor heheheh

ros_reeza said...

bunga kantan! dapat buat laksa, oh sedapnya lahai.. laksa penang :)

lizz said...

hencem ayyan berbaju melayu pi pasar ..
dana sedapnyer cendawan tu...dah lama tak makan...jarang2 jumpa cendawan ni skarang ...dulu kecik2 suka sangat mkn cendawan gini.

ieda immi said...

perghh dikkk

sedapp nieee .. ko kannn kijamm .. kalau akk nie memang hancuss diet haku dik huhuh

lelamaisara said...

saya tak bape minat cendawan tak tau la kenapa...heheh

Maria Firdz said...

cndwan tu.. sdap wat msk lmak..