Friday, November 15, 2019

RESEPI BAWAL TIGA RASA

As salam semua kawan-kawan,

Jumaat datang lagi, mari lah kita kongsi resepi, resepi aku memang semua mudah dan ringkas.  Setiap orang ada cara dan resepi masing-masing kan.  Jangan la resepi aku di bandingkan dengan resepi korang atau resepi kat kedai ye.  Ini namanya resepi orang malas hehehhe mudah dan ringkas tapi sedap.

Bahan-bahan:
2 ekor ikan bawal (goreng dengan garam dan kunyit)
separuh biji nenas kecil- potong dadu
1 batang carrot- potong dadu
2 biji tomato- potong dadu
1 batang serai- hiris kasar
4 ulas bawang putih- mayang halus
5-6 biji bawang merah kecil- mayang halus
3 biji cili api bangla- potong bulat
1 pokok daun ketumbar
3 sudu besar sos cili
air kosong
garam


Cara masak:
- Tumiskan bawang, serai dan cili dengan sedikit minyak hingga layu.
- Bila dah layu bawang tu masukkan nenas, carrot dan tomato tumiskan hingga semua sayur masak. 
- Masukkan sos cili dan air gaulkan hingga sebati, tambahkan sedikit garam dan masukkan daun ketumbar
- Akhir sekali masukkan ikan goreng dan gaulkan rata, biar kan sebentar hingga sos meresap dalam ikan dan matikan api.



bahan utama ya... 

kalau sesiapa suka pedas boleh tambahkan cili api, aku boh 3 biji je sebab aiyan tak makan pedas

masakkan sayur ni sampai nampak nenas  dan carrot masak

daun ketumbar masukkan akhir sebelum masukkan ikan atau masa dah masukkan ikan pun boleh

biarkan sekejap biar serata dan meresap sos nya tuh ya


puas hati masak sendiri sos dengan isi dapat banyak, kalau kat kedai nenas tu dapat la 5 butir carrot pun ada takde je... bila buat sendiri puas hati

32 comments:

Suria Amanda said...

Baru buat last week...sebab repeat menu kan so tak up dan x amik gambar pun

hasliynda umairah beauty said...

sedapnya
mesti cuba nie
thanks sharing

Ibu Lala said...


Akk selalu buat siakap 3 rasa je. Tapi anak anak tak suka. Depe suka yang kedai buat aje

Sheila Arshad said...

mmg masak sendiri lagi puas..puas hati, puas makan, poket pun jimat

Mekar said...

Sedap ni kalau Mummy Dana yang masak heheheh :p

Suhana Abidin said...

Tak baik la pagi-pagi buat orang terliur . Hahahahah , sedapnyaaaa . Selalu jugak buat tapi tak letak nenas , biasa buat ikut bahan yang ada kat dapur je .

Han said...

sedapnya.. masak sendiri lagi puas hati. banyak bahan dan murah belanja

I am LZ said...

Meriah masakan Dana.. Puas makan bila masak sendiri..

norhidana said...

k SA- eheheh dana rasa macam tak pernah share, itu yang boh tu...

Hasliynda- sama-sama, cuba jangan tak cuba

Ibu Lala- hehhehe dana ok je ikan apa pun kak... janji ikan yang isi nya tebal

k Sheila- betul tuh, kat kedai seekor dah berapa puluh kan

Mekar- heheheh boleh la dik, kalau tak sedap pun kita puji sendiri sedap

Suhana- tengahari dh tu kul 12, patut la lapo... suka boh nenas sebab masam manis nya

Han- betul3 tuh, puas hati masak sendiri

k IamLZ- hehehe baru puas hati bila meriah kak, maklum sejenis je masakan nye...

Kamsiah yusoff said...

Sedapnya nampak..ala pedulikan sapa yg nk kutuk tau banding2kan dgn yg kt kedai punya..janji kita masak sendiri..

aizamia3 said...

Tiga rasa..
Memang feveret tapi tak pernah masak sebab abg Lan yang buatkan.. akak tinggal nak makan je.. ;)


psstt: Lamaaaaa tak singgah sini (tak boleh bukak dekat tempat kerja, balik rumah pulak dah sibuk dengan hal rumah).. huhuhu..

Abam Kie said...

ringkas, mudah tapi lazat! lebih afdhal masak sendiri esp pd bln puasa.

Orchid Puteh said...

Nak tiru resepi.. tapi tukar ikan talapia.. kalau bawal saya suka buat kari.. tengs kak dana

norhidana said...

k Kamsiah- heheheh bukan la kutuk kak cuma jgn la bandingkan, ni masakan org malas gini lah hehehe

k Aizamia- tulah patut lama akak tak jenguk... akak bestla ada chef hubby

Abam Kie- betul tu, kalau tak pose pun saya memang masak hampir tiap hari abam

Orchid PUteh- boleh je ikan apa pun, akak hantam saja hehehe...

Sha Mohamed said...

Sedapnya Dana.. meh hantar kat Sha sikit.. hehehe..
Sha selalu goreng je ikan bawal ini.. Tapi suka beli yang kecik-kecik..

Azhafizah MN said...

Sedap ikan bawal masak 3 rasa. sekali makan panas panas boleh habis sekali hadap

Mimie said...

Sedapnya masak bawal tiga rasa. Selaku makan bawal dekat kuar je kak. Rumah saya tak oernah masak ikan bawal pun

Cik Itah said...

sy bookmark resepi ni ya..nanti sy masak kreditkan kn blog ni :)
tapi tengok kelapangan utk masak dlu ni hehe sebulan ni banyak makan luar n take away ja

Ana Jingga said...

kak ana baru semalam masak siakap tiga rasa ni Dana hehe , Dana masak bawal ye :)

Siti Yang Menaip said...

sedapnyaaaa tengok pun tau sedap da..
tiga rasa ni memang gu diaa bawal n siakap. ikan lain best juga tapi dia mmg ngam dengan bawal la kan..

fevret kite hat part ekoq tu =D

ShirVen said...

tak pernah menghampakan masakan kau lah Dana. aku suka! aku suka! pas tengok cfrm rasa lapar. aku suka cara masak yg tak berprotokol, guna apa yang ada. hasilnya selalu amazing! 😋😋😋

paridah said...

PANDANG PIC JE DH TERLIUR

Nadhie Wueen said...

Sedapnya resepi bawal 3 rasa ni. menyelerakan sungguh. boleh la try lepas ni :D

mamapp said...

Alahai sedapnya dana oii. Dh le all tgk lapar ni

Warisan Petani said...

kalau wak tak mau potong2
Cari yang sekor terus, baru puas makan

ummi journey said...

Ummi nampak periuk noxxa =D. pandai masak dana ni..sedap ny 3 rasa tu// haritu ummi baru je masak siakap 3 rasa.. kebetulan betul

mrhanafi said...

artikel yang berguna pada suatu hari nanti..

terutana berkaitan resepi dan makaman

norhidana said...

Sha-hehehe kalau dekat dah antara semangkuk dah

Azhafizah- betul2, ratah pun dah best sbb banyak isi nya

Mimie- hehehe bawal ni akak suka sebab isi nya tebal, puas makan

Cik Itah- hehehe ye sila2 mencuba resepi mudah akak ni

k AnaJingga- hehehe aah kak, selalunya bawak dengan siakap yg dana suka masak 3 rasa ni

SYM- betul2, sebab isi diaorang tu tebal memang sesuai rasanya

ShirVen- hehehe cara masak org malas memang gini wei, campak2 ikut dan apa yang ada

k Paridah- hehehe alamak, nanti request anak masakkan ye kak, tak pun ke kedai saja

k Nadhie- hehehe cuba jangan tak cuba tau

k Mamapp- dana kalau ke blog akak pun asik lapar, makanan sedap-sedap je hheheheh

wak WP- selalu memang tak potong wak, mula2 plan nak masak kari tapi rasa nk makan 3 rasa itu guna jelah biarpun edy dh beli yg potong

UmmiJourney- heheheh idok la pandai masak, boleh la sikit-sikit

mrHanafi- kalau nak cuba masakan yang mudah dan ringkas memang boleh cuba

anakdenesor said...

sedapppnyaaaaa tapi kite tak suka nenas,so mmg kan tolak tepi hehe

mama tisya said...

menu ikan 3 rasa slalunya ikan siakap jrg guna menu lain..sodapnya tgk bawal tu

Shafyqah Azahar said...

sedapnyaaa. mudah pula tu

Sunah Sakura said...

ya Allah kak! menariknya menu ni!