Friday, April 19, 2019

Resepi Daging Blackpapper ala Dana

As salam semua kwn2,

Dah jumaat dh ye kwn2, dh tinggal beberapa minggu je lagi nk sampai bulan puasa nih.  Aku nk share ngn korang antara lauk peberet edy, nk masak pun mudah je.  Dana masak mana ada yg rumit2 heheehhe

Jom kita tgk bahan2 nya, arini ntry awal sikit aku ada kursus jap lagi nih

Bahan2:

500gm daging - di hiris nipis
1 inci halia - hiris serong nipis
3-4 ulas bwg putih- ketuk
1 biji bwg merah besar - mayang halus
1 sudu kecik serbuk lada hitam kasar
1 btg serai - di ketuk
1 keping asam keping
1 biji tomato - potong kecil
sedikit air
minyak untuk menumis

Cara masak:

- tumiskan bwg putih+bwh merah+halia+serai hingga naik bau
- masukkan tomato
- lepas tu masukkan daging n serbuk lada hitam , kacau2 hingga daging masak rata... tutup kejap kuali ngn penutup ya
- masukkan sedikit air, asam keping, kicap dan lada kelantan gaul rata lagi (aroma lada tu mmg sedap)
- akhir sekali masukkan sedikit garam n boleh matikan api


Bahan2 nya ya... mudah je kan

aku boh minyak sikit je sbb takmo rasa berminyak sgt

tomato takmoh bagi pun tak pe, tp aku nih mmg dh mcm ada ketagih sikit ngn tomato hehehhe 

aku suke pakai serbuk lada hitam yg kasar gini, bukan ajishio tau...
 sbb yg ajishio selalu sekali ngn garam

sebab dagingnya aku hiris nipis2 dia jd cepat empuk, edy pun beli daging yg takde lemak sgt n takde yg liat2 tuh

dah siap... lada tu mkn je tak pedas pun, tp aroma dia tuh... mmg best


19 comments:

Cik Rose said...

sedapnya.. bersahur makan ni, memang berseleralah Ros...

Amie said...

Hiris daging nipis-nipis memang cepat masak. Tak perlu ambil masa lama nak bagi empuk, rasanya pun masih manis! Sedap tu masak black pepper!

norhidana said...

Cik Rose- betul tu cik Rose... simple2 gini mmg pembuka selera

k Amie- betul tu kak, cpt nk msk itu yg dana suka heheheh

Kakcik Seroja said...

Memasak ni, bila ada bahan antara rajin dengan tidak je, kan Dana? :)

Umi Nazrah said...

allahu. ni kalau makan time sahur, confirm terlajak tambah nasi. haha

cahayahidupku.blogspot.my said...

Terliur tengok Dana..
Sedap ye.. 😋🤤

norhidana said...

Kakcik Seroja- betul tu kakcik...

Umi Nazrah- heheheh tu lah, yg simple tu sedap tuh

norhidana said...

K Yati CH - hehehe sdp kak, dana ni jarang2 msk daign, sesekali tu layan

Warisan Petani said...

Nampak sedap dan menyelerakan.

ray said...

dah lama tak memasak. ingat nak kumpul resepi n try satu satu
#321 cak ray singgah follow sini

Tengku Sofia said...

Sedapnya!

abuikhwan said...

Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
Allahu, kecur air liur melihatnya. minta izinkan copy resepinya, nak cubalah nanti. kena dengan nasi panas-panas hmm..

AzianKhalil said...

Sedapnya..kak yan memang suka lauk berasaskan lada hitam ni...tapi suami pulak...kalah dgn lada hitam. Sakit perut kalau makan

Sunah Sakura said...

dapnyaaaa..dah la kita suka daging!

norhidana said...

wak WP- sedap wak, nk msk pun mudah

Ray- nnti jenguk2la resepi akak banyak yg mudah2 je... nnti follow kembli

Tengku SOfia- betul, sedap

en Abuikhwan- wsalam... amin, silakan, selamat mencuba ya

k Azian- kalau dana aiyan lak yg kalah ngn lada hitam, selalu kene ada lauk backup utk dia yg tak pds

Sunah- apa lg, pasni try tau... mudah n sedap

anamizu said...

alamak ni kalo dpt, mkn bertambah 2-3 kali ni hehe

norhidana said...

Anamizu- hhehhehe tulah, walaupun simple je kan

mamapp said...

Wah tgk gambar pun dh terasa sedap

ejulz said...

terbaek.. sedap ni :)