teman2....

Tuesday, January 30, 2018

Resepi Laksa Kuah Putih ala Dana

As salam semua kwn2,

Salam selasa kwn2, tak sangka esok cuti pastu sambung lak khamis sbb hari wilayah, amik cuti jumaat pastu sambung sampai ahad. Insyallah nk balik kerteh cuti nih, dh lama tak balik kg. Last balik masa raya haji aritu.  Hrp2nya esok pagi tak jem lah jln

Laksa kuah putih ni selalu mil masak, sama mcm kuah laksam tp blh pakai mee laksa lain. RAmai kwn2 bila aku tunjuk gambar diaorg ingat aku msk laksam... bukan ni bukan laksam

Bahan2:

6 ekor ikan selayang ( rebus dengan garam n asam keping) - blend
3-4 ulas bwg putih - blend
5 biji bwg merah kecik - blend
2 cwn air rebusan ikan - blend
1 sudu kecik lada hitam
1 keping asam keping
1 kotak santan
1-2 cwn air kosong ( ikut pada kepekatan)

Bahan2 ulam:

kobis di cincang halus
timun di potong halus
tauge di buang ekor
kacang panjang di potong halus
bunga kantan di potong halus
1/2 inci belacan di bakar
1 sudu bsr cili boh

Cara Masak:
- rebuskan bahan2 yg kita dh blend tu, boh sekali lada hitam ngn api sedang
- bila nampak bahan rebusan tu dh masak, dh takde bau bwg mentah masukkan santan n air
- masukkan asam keping, perasakan ngn garam n gula
- Siap boleh di makan ngn apa2 mee laksa yg korang suka, aku pakai mee lidi, ptg tu edy beli mee laksa biasa tu pun boleh.

Mudah je kan, lps ni cuba lah...
Kalau mil aku kadang dia tak blend pun isi ikan tu, dia ramas2 je isi atau tumbuk kasar2


Aku suke bahan2 ulam yg banyak gini

Gini lah cara makannya... belacan ngn cili boh tu mmg tak di msk kalau cara terengganu


11 comments:

hainom OKje said...

Kat rumah tu ada mee lidi.... Nak buatlah jugaklah kuah mcm ko ni Dana.
Ohh balik Kertih eh...seronoklah kan Dana boleh makan kopok leko. Laki hakak tak cuti, kilang dia tarik cuti Thaipusam bawak ke Raya Cina rasanya...so nampaknya mereputlah hakak kat rumah hihi

Kakcik Nur said...

Macam laksam ya...kakcik suka... :)

Qhaifa Nur said...

Memang nk buat Dana...akak suka ni
Sonoknya cuti panjang...

Atie Yusof said...

wahhh sedap lah Dana... lama tak makan laksa..hihi..
selamat balik kg... hati2 drive ya... :)

Cik Rose said...

Sedapnya.. tapi jarang nak dapat jumpa laksa kuah putih macam ni..

Hans said...

saya pernah sekali makan laksa putih
masa form 5
boleh tahan sedap :)

Azian Elias said...

boleh nanti cuba ni..
mesti best.

NanyFadhly said...

Eee...akak suka juga yang kuah laksa putih ni. Memang syok menghirup kuah die.

norhidana miswan said...

k Hainom- boleh mkn ngn mee lidi, laksa biasa pun boleh laksam pun boleh kak... hhehehe alah duk umah rehat2la

Kakcik Nur- kuah sama mcm laksam kakcik tp pakai mee lidi

k Qhaifa Nur- nk buat mudah je kak yg renyah nk asing isi ikan jelah.... tp dh siap compom mkn bertambah2

Atie- cuba lah atie mana tau lps ni berkenan di hati


CIk Rose- aah jarang jumpa tp terengganu mmg laksa dia kuah putih gini yg banyak jumpa

Hans- kalau yg minat jenis gini mmg sedap, bak kata mil akak org susah nye menu

k Azian- boleh, cuba lah kak yan.... akak boleh otter2 skit tang kot sambal ke apa or isi ikannya

k Nany- genglah ngn dana, pastu boh ulam banyak2 nikmat rasa

Siti Yang Menaip said...

kalo tak tulis laksa memang CT ingat laksam jugak. hehehe.. first time tengok laksa kuah putih. menarik.. ada banyak2 versi =D

Eita Pengedar Vivix Shaklee said...

Mcm kuah laksam eh... sedapnya...