Tuesday, January 23, 2018

Kisah Nasi ambeng

as salam semua kwn2,

Salam selasa kwn2, moga kita semua sentiasa di dalam LindunganNya.... 

Teringat ujung minggu baru nih, gigih aku bt serunding kelapa sbb teringatkan nasi ambeng. Yelah kalau dh jawa tu mmg jawa lah, mmg melekat lah makanan jawa tu kan.

Ceritanya sabtu pagi selalu kan edy belikn sarapan bungkus, tup2 pagi tu dia balik bwk nasi ambeng, dia kata ada jual ns ambeng baru lg jual, dia pun tahu bininya suke dia pun beli lah. Pagi tu lps dia pg keje aku ngn semangat bukak la bungkusan nasi ambeng tu.... tp , hampa sbb tak mcm ns ambeng langsung huhuhu

Jd ahad tu gigihla aku beli barang2 utk buat ala2 nasi ambeng.... 
Puas hati dpt mkn walaupun tak lengkap mcm ns ambeng yg biasa dpt or org jual kt johor.
Pagi ahad lps sarap, buat serunding kelapa mcm yg mak selalu bt, lps tu rebus ayam pencen n msk ayam msk kicap.

2 lauk wajib dlm nasi ambeng.... 

gigih buat sorang2.... selamat dh bagi maktek separuh

gini lah rupa ns ambeng aku, mee grg tu aku beli siap2 heheheh.... menggoda kan
Nilah yg ns ambeng edy beli sabtu pag tu... kecewa ko tp aku mkn gkla separuh

mlm semalam adik aku tayang ns ambeng real punya yg abah dpt dr kenduri kt kampung... lahai bestnya mkn sama2 kt dlm talam

9 comments:

aryan azra said...

sedap eh nasi ambeng, akak duduk sekarang ni pun dekat kejiranan yang ramai jawa juga tau, kat pasar malam tu memang ada jual nasi ambeng juga sedap2 ayam kicap serunding kelapa

Mat Min said...

best nasi ambeng! boleh rasa 3 menu dalam satu juadah. hahaha baru rasa sebab baru pindah johor.

Kakcik Nur said...

Kalau kakcik, yang kakcik 'kutip' dulu adalah tempe dan tahu... :)

hainom OKje said...

Teringat nostalgia nasi ambeng zaman kanak kanak dulu. Asal abah balik kenduri mesti dpt berkat. Sedapnya makan berkat walaupun lauk bukannya ada banyak pun.

Dana ko kena goreng gereh jelintir tu barulah sedap makan nasi ambeng weyh...

norhidana miswan said...

k Aryan Azra- sedap kak tryla beli kot2 ada yg menjual....

Mat Min- kalau penah try yg original masa kenduri lg best tau

Kakcik Nur- heheheh tu kalau ada sambal grg kakcik, dana versi mls

K Hainom- tulah rindu nk mkn nasi ambeng yg berkat nya sytle... gereh takde kt umah kak nom, klu ada msti dh grg punya

Fida Z Ein said...

Assalamualaikum...saya melawat2 blog ya...

Nasi ambang ni husband saya memang cukup suka...sedap...

Inani Hazwani said...

Buat sendiri jugak yang puas hati kak Dana kan. Sedapnyaa nasi ambeng :)

Warisan Petani said...

Tradisi nasi ambeng ni masih diamalkan di kampung WP terutama kalau ada kenduri ruahan atau yasinan.

TukangKebun said...

First time dengan nasi ambeng ni dari junior sama universiti dulu. Dengar zaman dia belajar kat Tun Fatimah dulu selalu makan nasi ambeng.
Junior ni orang Perak.