teman2....

Tuesday, January 26, 2016

resepi lokan msk lemak cili api

as salam semua kwn2,

salam selasa semua.... 

Arini rasa nk share resepi lokan msk lemak, ari sabtu aritu kan pi cari lokan kt psr tani hhehehe... 

1kg rm6.00 aku beli 2 kg je... tp dpt 17ketui je heheheh... mari lah share resepi lokan nih
versi aku lah... versi mls

Bahan2 nya:

Isi lokan
10 biji cili api ( di tumbuk)
3 ulas bwg putih (di tumbuk)
1 biji bwg merah kecik( di tumbuk)
1/2 inci kunyit (di tumbuk)
1 btg serai (dititik)
1 kotak kecil santan
garam secukup rasa
1 keping asam

Cara masak:

Rebus dulu lokan dengan cara, letakkan lokan dlm kuali atau periuk lps tu ttp rapat jgn bagi air sbb nnti lokan akan keluarkan air. msk dlm 10 ke 15 min bila semua lokan dh terbuka maksudnya dh msk lah tu.

Tumiskan bahan2 tumbuk bila dh naik bau masukkan santan n lokan. 
Perasakan ngn garam n asam keping
Siap utk di hidangkan 




ni lah dia rupa lokan tuh.... 






sila guna kuali lama anda... masa rebus nih mmg tak bg air langsung tau... dh terbukak gini kire dh msk lah tu

kulit bkn main beso isi ciput... tp kire beso jgk lah isinya beso dr kerang

ni piring kecik je bkn mangkuk tau... heheheh 


5 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak tak pernah masak lokan ni Dana..
Ada juga nampak kat pasar tani tu..
Tu lah nak beli isi punya lah cinonit tu..
Kalau dah teringin beli jer lah ye Dana..

Kakzakie Purvit said...

Dulu masa Danga Bay belum di buat projek macam sekarang ni senang nak dapat/beli Dana. Sekarang ni dah susah. Lama kakak tak beli lokan.

norhidana miswan said...

k Nurhayati- sedap jgk lah isinya kak, kot2 nk try kan... tp puas lg mkn kerang

k Zakie- itulah mcm kak ipar tuh dia kata tak pyh beli cari sendiri je... lahai senang nya

aizamia3 said...

dapnye.. kalau Dana dekat mahu akak datang makan.. ekekeke..

Aida Salleh said...

Nampak sedaplah Dana. Tapi akak tak pernah makan lokan. Jakun sungguh kan? hihihihhh...