teman2....

Monday, May 19, 2014

tanah sekangkang kucing

as salam sume kwn2,

ujung minggu takde cite yg menarik sbb nyer papa keje pastu ahad bile dia cuti dia lak dmm, aku alhamdulillah dh sihat tp aiyan lak batuk2 n selsema... jd nyer duk umah jelah... ngn cuaca yg sejuk sbb ujan mmg syok je kan...

aku penah tayang kt korang kan taman tanam2 nan sekangkang kera tepi balkoni tuh, aritu try tnm bayam... hahhaha menjadi n dpt jgk lah hasil nyer... ekcited tau... pasni kene tnm kt bekas besar lg baru lah hasil nyer lg banyak heheheh

tak la banyak mana... tp seronok jugak tau... 

gini lah tmn mini nyer... tp mcm2 ada tau... pokok stoberi yg tak beso2 tuh, pudina, orkid kecik... daun sup,
daun pandan, daun kunyit, daun cekur, daun lidah buaya, daun kucai pun ada hehehe... 

kebetulan kt umah ada sawi kite campur n msk bening je... mkn ngn ikan grg cicah sambal kicap...

p/s: tak sangka ada gk bdk2 opis aku yg rajin sekodeng blog picisan aku nih.... huhuhui

16 comments:

lieyalatif said...

aiyooo budak2 opis ko jadi stalker ke heheehhe jgn dieorg suruh bos bace sudah ekekeekek

tu aku ckp dana tangna korang adik beradik sejuk..tanam le ape pun..menjadi ajek....tu syok tu....dpt gak hasil walau takde tanah betul2 kan....dlm pasu je pun jadi...

Teena Tna said...

Tangan saya ni tak reti nak ber-gardening. Tapi suka bila tengok ada pokok bunga kat laman rumah orang cantik. Pastu tanam sayur sikit, dapat la buat makan jugak kan.

Nafira usof said...

Salam Kak Dana~
Waahhh.. kemain menjadik tanaman akak~ jeles pulak tengok bayam yg segar bugar tuh.

Rajin lah Hakak menanam kan! zura rumah atas tanah pon malas nak bertanam.. tengok.. dah dapat makan sayur free, segar lagi sihat.
zura selalunye pergi mintak daun pandan umah pengasuh anak2.. nak beli cam membazir plak.. tapi nak tanam femalas! ape nak jadik!

tudiaaaaa.. rasa macam nak nangis jer bila tgk hasil tanaman sendirik jadik bahan masakan!
aarrggghhhh.. nak bertanam jugak lah macam nih!

norhidana miswan said...

Lieya- hahah bkn stalker apa saja jenguk, yelah aku mmg tak expose sgt blog aku nih kt fb...

nih tgn makngah, aku tlg beli je kt dia hehehe

Teena- belum cube belum tau dik oi, mana tau sekali cuba menjadi... msti seornok

Nafira- w`slm dik non... hahahha ko cube lah dik tnm pandan ke apa... mana tau subur sihat walafiat, tnm yg asas n senang nk hidup je...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajin jugak Norhidana menanam di tanah sekangkang kucing tu ye.. dapat juga hasilnya.. jadi lauk utk tengahari tu kan.. tak kira dimana kita bercucuk tanam.. hasilnya tetap membuat kita teruja.. motivasi ni Norhidana :)

norhidana miswan said...

k Nur Hayati- hehehe itu tanaman adik, dana tlg tgk2 siram2 boleh la kak... tp mmg seronok bertanam2 nih... nk msk petik je kt tepi umah

nurbijen said...

Memang dana ni jenis tangan sejuk... meriah jer tgk taman tu walau tanah yang terhad... Daun pandan tu best nyer la... teringin nak petik2 letak dalam nasi lemak...

Hihihi, silent reader ek dana? Nasib baik tak pernah mengumpat rakan sepejabat... hihihi

llizz said...

Waa kemain subur tanamannya...rajin tau....kalo dapay kat lizzz mmg kering kontang ler jwbnyer layu tak sempat nak melayan pokok...nengok hasilnya dapat la mkn sendiri puas hati kan dana...

Bitt (double IS) said...

saya lebih suka tanam dalam pasu dari atas tanah...skang susah nak tanam atas tanah yang aman damai..akekekkeke

Nafira usof said...

mana?
mana?
mana?

Mana n3 haini???

Manaaaaaaaaaaa?

*lariklintangpukang!

norhidana miswan said...

k Nurbijen- tak lah kak, dana selalu tlg beli je, makngah yg jaga heheheh

Lizz- alah tnm yg mudah hidup je lizz, yg bunga2 mana ada... ada jgk yg tak menjadi

k BItt- tp kalu kt tnh senang nk hidup subur

norhidana miswan said...

Nafira- hahhahah arni takde ntry lah dik non oi hahahha

mia izzati said...

haa senang..nak petik je hehe...saya baru nak menggila ngan tanah..

NEKCIK said...

waa sekangkang kucing pun berhasil Dana..klau sekangkang gajah..makaii boleh niaga kat pasar tani ni..he he

hainom OKje said...

Tengok bening dengan ikan goreng pun dh kemecer Okje Dana....hehe
Senanglah yek nak masak gi ambik je kat balkoni...heheh

UmmuAidan-Arissa said...

akak tengok sawi masak bening tuh siap telan liur dah nie dana..segar nampaknya semua sayur2 dr kebun sekangkang kucin dana tuh..hehe