teman2....

Tuesday, April 1, 2014

pokok2 bunga kt umah mak


as salam sume kwn2,

smlm cite tempat yg wajib pg time balik kg, kali nih tayang pokok2 bunga kt laman umah mak pulak, ni sebahagian je, pokok2 orkid makngah lupe lak nk amik gambar kebetulan tgh kembang mekar, pastu di tambah lak ngn pokok2 orkid baru dia tuh.... 

kt umah mak banyak pokok puding n pokok ati2 tp aku lak yg selalu lupa nk amik gambar nyer... next time kalu balik kampung aku tayang kt korang ek... 


sedara mara ros jepun kot nih... aku bukan kenal sgt... 

warna kunin tp ujung2 ada color pink... cantik bile kembang mekar

masa nih tgh kembang memekar... di waktu pagi kan, sume nyer berebut2 nk tayang bunga

ni aku tak tau nama apa... tp cantik jugak bile tnm tepi2 umah

ni pokok inai mak... msh kecik lg... lupe nk mintak sikit daun nyer

alamak gambar nih goyang lah... nk tayang kt korang gambar bunga pokok setawar

bunga nh bau wangi sangat, makngah ckp ni bunga jasmine... aku bkn kenai pun nama bunga2 n pokok2 nih

ini pokok orkid mini, makngah baru beli pagi sabtu tuh

ni aku tak tau nama bunga... tp mmg cantik bunga nyer

buah roselle.... ada kt umah mak bekalkan tp lum sempat buat jus roselle

p/s: baju raya dh siap, tp rasa berbelah bagi lak mcm nk pakai bt pegi keje lak...

14 comments:

Fieda Zan said...

rajin mak danah..

lieyalatif said...

betul la dana...bukan adik beradik ko jek tgn sejuk tanam pokok hidup...rupenye mak ko pun same...menurun kat anak2 la tu....aku mmg jgn harap la dana...tabur le baje ke ape tetap hidup ala2 sendu pokok aku ...lagi2 musim kemarau skrang....sedey tgk pokok pisang ngan daun kesum aku mati ...sob sob sob...

norhidana miswan said...

Fieda- biasa2 je takdelah rajin mana, kalu tak kosong je laman umah tu, maklum umah kampung kan

Lieya- mak aku takdelah teror sgt menanam2 nih, sikit2 je boleh la.... tp dia jenis minat pokok yg berbunga2 lah... cantik kembang je

UmmuAidan-Arissa said...

Macam mak akak jugak dana..rajin tanam bunga..sampaikanjiran pun tumpangkan pokok suruh dia jaga...hehe

Nafira usof said...

bestkan duduk kampung.. ade halaman yang luas untuk tanam macam2.
kat umah mak zura pon macam2 tanah pokok bunga.. bila time musim bunga.. memang meriah lah umah mak. warna warni haaa.

banyak jugak buah roselle tu yer.. zura suka makan yang dried punye.. kat Cameron Highland senang dpt.. hehehe

ros_reeza said...

cantik-cantik bunag ni semua.. mak Ros pun rajin menanam bunga.. jadi je hasil tanaman beliau :)

norey said...

tanam pokok dan bunga ni mcm terapi juga....suka je tgk kalau rumah banyak pokok dan bunga..lebih² kawasan kampung..kalau menanam dalam pasu...puas hati nak susun mana...kalau kat bandar ...pokok dalam pasu x bergerak²...hehehhe

Kakzakie said...

Rumah mak mestilah banyak pokok bunga. Meriah kalau pagi kan sebab semua sedang kembang..

norhidana miswan said...

k Ummuaidan- mana lah ada kt kampung yg umah takde pokok2 bunga kan kak, sume mcm2 ada

Nafira- ya betul tuh, mcm2 boleh tanam, pokok buah pun mcm2 ada... ko kalu dkt ngn CH mmg syok mcm2 buah kering ada

Ros- mak2 mmg selalunyer minat bunga2 nih, dr duk saja kt umah kan

k NOrey- ya betul lah, kt kl mana yg duk apatment mmg nk tnm pokok pun pilih2 je

k Zakie- betul tuh kak... bile time berkmbang mmg gera je nengok

Cho Zila said...

rumah kampung akakpun sama penuh bunga2an... tuler dah balik semuapun lupa.. tapi musim panasni bunga yang warna warnipun cam tak berserijer...

norhidana miswan said...

k Chozila- itulah kan kak... kt kampung masa tuh selalu ujan mmg subur lah sume kak

lizz said...

cantik warna warni...bunga seri pagi tuh...warna warni laktu...bunga pink tu kalo tak silap namanyer pek siam batangnyer berduri...kat umah mak lizz kemain banyak bunga nih..

tenku butang said...

bunga ni banyak kat kg arwah atok teman..

hainom OKje said...

Kalaulah rumah OKje ni ada tanah...tak mungkin jugak Okje tanam pokok bunga ni Dana hehe