teman2....

Wednesday, December 4, 2013

Resepi serunding kelapa mak Nor

as salam sume kwn2,

arini takmo bt ntry WW sbb nk bebel panjang share resepi serunding kelapa kt korang nih... mana lah tau ada yg nk cube bt kan.... aku nyer cara nih yg paling senang sekali nih, paham2 jelah aku kan... sume nk senang je

Bahan2:
1 biji kelapa parut
2 ulas bwg putih - tumbuk
5-6 biji bwg merah kecil - tumbuk
1/2 inci halia- tumbuk
1 inci kunyit- tumbuk
2 btg serai- di titik
1 sudu besar ketumbar- tumbuk
1 sudu besar jintan- tumbuk
2-3 sudu besar cili boh @ cili kering yg sudah di kisar
1 sudu kecil asam jawa
3-4 sudu besar gula putih @ gula melaka
segenggam bilis- tumbuk
1 sudu kecil garam (kang pandai2 lah korang rasa yek ckp or kurang blh tambah)
sedikit minyak utk menumis

Cara2 nya:
Tumbuk semua bahan2 yg perlu di tumbuk pastu gaulkan semua bahan2 yg tumbuk or titik semua tuh ngn kelapa parut tuh, gaul2kan sampai rata.... lps tu msk ngn minyak yg sikit tuh ngn api perlahan... sentiasa kacau sampai nampak kelapa tuh berubah warna oren2 merah gitu n ada bau yg harum... jgn lupe rasa yek kwn2... bile dh msk n kering baru boleh matikan api... sedap di mkn ngn nasi pns2 or ns impit...

kene kering gini tau... kalu tak kang tak tahan lama... rasa dia ada pedas2 manis gitu... 





p/s: kesian pd mangsa2 banjir juga ipar duai kt kerteh n kuantan yg dilanda banjir... moga cpt surut air kt situ n keadaan terkawal...

17 comments:

mama aryan said...

sedap nampaknya ni kak...

tu la, kuantan macam teruk je, harap2 semua yg disana ok la

Qhaifa Nur said...

sedapnya makan dengan lempeng dana...

moga mangsa banjir banyakkan bersabar...tentu ada hikmahnya kan

Dee said...

thx for sharing the recipe dana..

ceramah kt opis dee tu mmg anjuran company dee dana..bawah kelolaan shariah dept..

izan mama mia said...

tq dana bg resepi....nak try nnt

wahida said...

rajinnya ko noks...nampak sedap sangat...


kesian sgt pada mangsir banjir kan, harap mereka tabah...

wahida said...

mangsa, typo...hahaha...

NEKCIK said...

salam Dana..sedap nii..macam nak cuba try jer

Sarah Talib said...

nampak sedap...makan dgn pulut boleh jgk ni.

adrianna syaz said...

Hujan2 ni semua sya nmpk sedap..hehe..

Kak..klu sdi,join ga sya ya..tima kasih :)

Papa Mifz said...

senang dan sedap , itu yang terbaik...=)

izzah said...

Sedap tp lg sedap kalau dpt rasa sndiri ni..hehe..

Akak...sy salah sorg mangsa bnjir ni..air msk dlm umah..nasib 1ari je pstu surut...

norhidana miswan said...

Mama Aryan- mmg sedap bg yg berminat, cube lah dik mana tau kene ngn selera

k Qhaifa Nur- betul2 tuh kak... sian ngn mangsa banjir

k Dee- sama2 kak... bgs lah opis akak tuh yek..

Izan- cube jgn tak cube izan

k Wahida- hahahaha nk mkn kene rajinkan diri kak, kt kedai pyh nk jumpa

norhidana miswan said...

Nekcik- salam nekcik... cube nekcik mana tau jth suke

k Sarah- mmg syok lyn ngn pulut nih kak oi

Adrianna- hehehe tp mmg syok dik oi

Papa Mifz- betui2 tp kene rajin skit lah masa nk msk ngn api kecik tu PM

Izzah- heheheh... aduhla dik, skrg ni camne dh ok lah umah tu dr banjir

Aida78 said...

sedapnya nanti kak nak try lah....

hainom OKje said...

Tulah Dana..OKje kalau nak makan nasi Ambeng baru buat serunding ni...kalau tidak jangan harap hehe

Ibu Lala said...

Mmg krsian kan kat mgsa bnjr tu. Harap cepat settle dan cepat balik rumah.

Bitt (double IS) said...

sedap ni mak kita suka.. :)