teman2....

Monday, November 16, 2015

pokok anggur makngah

as salam sume kwn2,

selamat hari isnin.... pg nih naik opis ngn tangga tingkat 6 tuh.... lembik lutut hahahhaha

Aku nk cite ngn korang psl pokok anggur mak ngah nih kt kampung

Aritu aku pnh cite kan anggur makngah berbuah.... lps berbuah sekali.. ni dh mula berbunga semula... ada lah dlm 3 ke 4 lagi.

Waaaaaaaaaaaa msti makngah senyum sampai telinga, siap ckp blh bg 1 kampung rasa hehehhe... sbb aritu yg cuma 6 ke 7 biji je tuh pun dia dpt bagi rasa 3 rumah... umah kami, umah nyai n atuk, umah makcik sebelah umah heheheh....

Pokok anggur nih lama dh aku belikan kt dia, tahun 2010 kot beli dr biras aku kt kerteh nun.... tp masa tuh letak kt pasu gitu je, pokok dia tak membesar, pastu makngah ddk ngn aku mmg pokok ni tak terjaga, bila makngah dh duk blik kg tahun 2015 baru dia dpt jaga btl2 anggur nih, ltk kt tempat yg pokok nih blh panjat... lps tuh baru berbuah....

nk jd bunga nih.... 1 tempat

spot kedua.... moga2 menjadi lah

spot ke3.... 

spot ke4... moga2 semuanya berhasil menjadi buah ngn jayanya


p/s: Seronok berbakti dgn tanah nih hasilnya lumayan

15 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak mcm teringin nak tanam anggur..
Tapi pokok mullberry kat umah ni pun mcm hendak tak nak je berbuah :D

iryanty ahamad said...

Subur nampaknya pokok anggur tu :-))

aryan azra said...

Bestnyer tanam anggur sendiri

tiga lalat said...

rasanya angur manis seedless ke kak dana tuu., ;p

norhidana miswan said...

k Nurhayati- tnm lah kak, blh beli ngn blogger semua menjadi tuh....

k Iryanty- alhamdulillah makin subur pokok anggur nya

k Aryan Azra- itulah seronok sbb tak sangka blh idup anggur tu kt kg hehehe

3 Lalat- hehehe tak tau lah wak, rasanya aritu agak masam

Kakzakie said...

Kira cepat juga dah nak berbunga kan Dana.
Kakak rasa belum lama kan dia tanam
Tempatnya mesti tak panas tu yg menjadi..

norhidana miswan said...

k Zakie- lama jgk lah kak 5thn baru nk berbuah....
kt belakang umah je kak... mmg pns ujan takde pun ttp2 ngn mcm umah tu kak...

Nafira usof said...

waaahhhh.. saya pulak yang eksited!
kalo ade kesempatan nanti snap gambar buah anggurnye pulak yer.
nak jugak tengok buah anggur johor mari. hahahaha

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Wah anggur malaysia. Best ada pokok anggur sendiri. Mudah tak nak jaga dia akak?

Jobdirumah Buat Duit said...

Anggur. Sedapnya ada pokok anggur. Tak perlu nak beli di kedai dah.

OhPanduan said...

Bukan mudah nak tanam anggur di malaysia. Bestnya makngah akak ada pokok anggur.

norhidana miswan said...

Nafira- hhehehe sblum ni akak penah tayang gambar masa berbuah pertama kali tuh la adik manis

PMDR- tgk mudah je adik akak tuh, cuma kene selalu belek jgk banyak yg nk numpang mkn daun nya

Jobdirumah- hehehe nk tunggu hasilnya tuh tak la semanis mcm kt kedai

Ohpanduan- hehehe bkn makngah akak tp adik akak...

Atie Yusof said...

wahh..menjadi jugak ye Kak.. subur plak nampak pokok anggur tu..mau MakNgah senyum lebar... hihi..

Nabila Syifa said...

boleh idup eh, pokok anggur ? berbuah x?

hainom OKje said...

Bila dah nampak hasilnya, barulah bersemangat nak menanamkan Dana..... Tp okje ni bab bab berkebun mmg malas.