Monday, December 17, 2018

Resepi Terung Garang Asem

As salam semua kwn2

Salam isnin kwn2...

Harini ini nk share resepi ngn korang dulu, kot lah pernah share dulu2... tak salah share lg kot kan...
Boleh la kwn2 cuba resepi nih yg mmg sedap n mantops bagi aku hehehhe

Resepi ni mak aku yg ajar, mmg selalu dia akan msk ni kalau beli terung.... bila dh kawin aku lak msk masakan ni n edy pun suka. Kalau beli terung mesti dia suruh masak masakan ini

Bahan2:

4 batang terung sedang- potong ikut suka korang jnji jgn kecik2... ( nk pakai terung jenis lain pun boleh)
20-30 biji cili api- tumbuk (terpulang pd korang nk pedas mana)
4 ulas bwg putih - tumbuk
4-5 ulas bwg merah kecik - tumbuk
sejemput bilis - tumbuk
1 sudu bsr asam jawa paste
1 sudu bsr gula
sedikit garam
air

Cara Masak:

- tumiskan semua bahan tumbuk dengan sedikit minyak hingga naik bau
- masukkan terung dan tambah sedikit air, gaul2 bumbu dengan terung lps tu tutupkan kuali biar terung empuk
- tambahkan sedikit lg air, tambahkan asam jawa dan gula
- perasakan dengan garam.... bila nampak terung dh empuk bolah matikan api

bumbu nya aku suka tumbuk kasar.... terung tu pun besar2 aku potong


ni bila dh siap di hidang... sedap mkn ngn nasi pns n lauk ayam grg atau ikan grg
aku lawankan dengan ayam grg krup2 nih... 

14 comments:

aryan azra said...

ngences akak tengok..terung ada kat rumah tu, macam nak buat je nih

Kakcik Nur said...

Sedapnya terung masak macam tu. Kakcik memang suka makan terung sama ada goreng berlada atau buat pajeri... :)

ejulz said...

wahhhh.. sedap ni:)

wahida said...

hoiiii aku terliur okehhhh...grrrrr

norhidana miswan said...

k Aryan Azra- tryla kak, mana tau kene ngn selera kan

Kakcik Nur- msk pajeri ngn goreng berlada pun sdp jgk tu kakcik...

en Ejulz- sedap, mkn ngn nasi panas2

k Wahida- hahaha tryla masak kak, ko kn suka yg pedas2

Kamsiah Yusoff said...

lauk peberet akak ni Dana..

ShirVen said...

Aduhh sedap nya sis 😊 kembang air liur imagine

mamapp said...

Tertelan2 air liur alahai sedapnya

norhidana miswan said...

k Kamsiah- rugi sapa tak suka mkn terung kn kak

Shirven- hehehe sedap... tryla buatnya... mana tau jd tersuka lak

k Mamapp- sedap kak, lagi2 terung tu kan lembut gitu

paridah said...

SEDAPNYA BOLEH CUBA RESEPI DANA

norhidana miswan said...

k Paridah- boleh kak, resepi org kampung je

Warisan Petani said...

Kemecer ndelock

Norhayati Mohd Isa said...

Sedapnya..
Kecur air liur 🤤

norhidana miswan said...

wak WP- suruh la mem masakkan

k Norhayati- takpe kak, nnti kt sana lg best makanan dr terung...
sdp mkn pns2 ni kak