Monday, December 10, 2018

Resepi Jemput2 udang Dana

As salam semua kwn2,

pagi2 isnin ni jom la kita layan resepi sedap yek, resepi yg mudah n best di layan time2 musim hujan time2 petang nih.  

Aku ni kn jenis malas kan, mmg aku suka la buat makanan yg mudah je, nsb la laki aku ni jenis tak banyak songeh, aku msk dia makan hehehe.

Jemput2 udang aku suka goreng kecik atau sedang2 tak minat yg besar2 n kene potong klu nk makan tu, aku ni mcm jemput2 biasa
Aku tak suka sgt boh serbuk ke, yis ke atau soda bikarbonat... 

Bahan2 jemput udang:
500gm tepung gandum
sedikit serbuk kunyit (serbuk kunyit dh abis kt umah aku tukar ngn serbuk kari)
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam
2 cawan air sejuk
2 biji telur
20 ekor udang (aku suka potong2 udang)
2 biji kentang (potong dadu)
1 batang lobak (potong dadu
secekak daun kucai (potong saiz 1cm/ikut suka korang la saiz camne)
segenggam tauge
3 ulas bwg merah kecil ( mayang halus)
2 ulas bwg putih (mayang halus)

Cara penyediaan:

- masukkan semua bahan2 dlm bekas besar dan gaul2 hingga rata
- gaulkan dengan air hingga bancuhan sebati tanpa berketul2... 
- siap utk menggoreng dengan api sedang, jgn guna api besar nnti lobak dan kentang tak masak
- Siap, boleh dicicah dengan sos cili, kuah kacang atau sambal hijau... 





ni bahan2 utamanya 


bahan2 selepas di bancuh... sedia utk goreng
api sedang je tau... warna warni kan rupa dia

siap di masak, sedia utk di makan hehhehee...



8 comments:

  1. SUDAH TERLIUR MANDANG CUCUR UDANG DANA

    ReplyDelete
  2. K Amanda Suria- sapa lah tak suka ccr udang kak... lagi2 mkn time pns n ranggup lg

    k Paridah- ehhehe sdp ni kak, lagi2 lyn time2 lps angkat tu...

    ReplyDelete
  3. Nak pulak sekarang waktu petang musim hujan, memang syok lah kan.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. Pandai blogger ni memasak..terima kasih resipinya

    ReplyDelete
  5. k Aizamia- betul tu kak, sedap mengunyah kih3...

    en Etuza- boleh la masak yg simple2 je, ye sila lah mencuba bt resepi sya ni

    wak WP- kalau wak, dana bg free sepinggan panas2

    ReplyDelete
  6. Terus lapar tgk gambar Tu.. bolehlah try nanti

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...