Monday, June 17, 2019

Raya ke-4, Berhari raya di Kerteh

As salam semua kwn2,

Salam syawal ke 13, mcmne hujung minggu korang? mesti ramai yg buat rumah terbuka/ pergi ke rumah terbuka/ dapat jemputan kawin.  Jalan sana sini jem time hujung minggu nih.  Tp itulah kemeriahan hari raya di bandar pulak kan.

Raya ke 3 perjalanan dari johor ke kerteh berjalan dengan lancar, kami gerak dari johor kul 12.00 tgh sampai kerteh dalam kul 6 lebih, tp tu kami singgah mesramall jap pi beli barang sume.  Kul 8 baru sampai umah mil hehehe... perjalanan ok tak jem cuma banyak kereta gitu lah

Raya ke 4 baru aku pi beraya kt kerteh, umah kwn opis aku... pastu pi la jalan2 pi pantai gitulah aktiviti nya

pagi tu mak bekalkan ayam msk kencur ngn nasi, dptlah mkn masa kami berenti kul 3 ptg...
banyak kedai mkn tutup n lauk dh abis, nsb ada bekal mak

dlm kul 8 lebih sampai umah mil, mil dh siap tunggu depan pintu dh

esoknya raya ke 4 tu baru kami dpt beraya, pi beraya umah kwn opis kt kerteh tu

ni lah kwn opis tu, umah dia betul2 belakang mesramall tuh

apa gaya lah budak gendut tu... sibuk nk ddk jgk sbb kerusi tu lawo katanya

walaupun dekat selalu timing tak kene nk dpt dtg beraya sini klu balik raya kt kerteh
tepi2 rumahnya banyak pokok pelam, sibuk dia suruh petik

pelam epal, siap suh kait lg hheheheh.... kami ok je

tengok la laki aku klu ajak bergambar... sabo jelah

lps beraya kami ke TMC beli brg dapur sikit, pastu singgah lak ke mcD si edy ngidam beger korea nih

masa kami balik petang tu mil n adik2 ipar takde, diaorg pegi kenduri kawin kt marang 

umah mil mmg siap berpagar, klu tak abis la penuh ngn taik lembu... tu nampak tu beberapa ekor lembu yg berpeleseran.... kt kampung ni mmg pesen bela lembu lepas gitu je... tp tulah abis pokok2 bunga atau tanaman org kampung

12 comments:

Kakcik Seroja said...

Berjalan jauh waktu perayaan ni memang lah wajib bawak bekal, kan Dana... susah nak cari gerai makan yang buka sebab tuannya pun beraya juga. Tapi masalah bila cari tandas pun tak ada!... Azab weh...

AzianKhalil said...

sedap tak beger korea tu...takde geng la nak makan. suami tak suka fast food...tekak jawa dia pekat nau. fast food yang dia makan ayam goreng je...

nurbijen said...

Laju tu, pkl 6 dah sampai kerteh dari Johor..
Bikan setakat lembu jer yg mereka lepas Dana, semua haiwan peliharaan depa lepas.. ayam, itik, kucing, kambing, kerbau dan yg sewaktu dengannya.. huhuhu

dorsett pink said...

selamat hari raya hidana

mamapp said...

Fuh nasib baik Ada bekalan mqk bagi ye Dana.. meriah Raya Dana dah mcm satu semenanjung dah berjalan tu

norhidana said...

Kakcik Seroja- betul tu kak, almaklum baru rayake 3 mmg masing2 pun nk beraya kan

AzianKhalil- sedap jugak, terasa pedas sos nya tuh...

k Nurbijen- aah dlm 6 lbh gitu lah kak, mungkin sbb kt segamat tak jem tu yg lancar je, klu selalu mau malam baru sampai... hheehhe itulah mmg depa suka lepas semua haiwan belaan tuh, kadang geram merata2 taik nya

DorsettPink- selamat hari raya jgk

Mamapp- tulah nsb ada bekalan emak, takdelah ssh time nk mkn tu... tulah, nsbla johor ke kerteh je, bukan sampai ke utara nun

Sha Mohamed said...

Adoi.. siap mengait pelam epal.. ce pos sini sikit.. hehehe

I am LZ said...

Jauh perjalanan Dana dari Johor ke Terengganu..
Mesti best sebab dapat beraya di negeri yang berbeza..

norhidana said...

k Sha- hehehe org pelawa kita on je

k IamLZ- aah kak, jauh raya kami, gitulah tiap tahun dh 9 tahun dh...
best, mmg lain betul makanan n budaya beraya di dua2 negeri

Sunah Sakura said...

ayam masak kencur tu tak pernah rasa...menarik betul rupanya walau dalam bekas camtu aje..kita telek dekat2..hahaha

norhidana said...

Sunah- itu masakan org jawa, mcm msk lemak cili api, cuma dia ada tambah biji cekur @ kencur... itu jd beraroma

Aryan azra said...

syokknya p beraya dapat kait mempelam lagi tu