Wednesday, June 19, 2019

Bekalan kuih raya dari kampung

As salam semua kwn2,

Macamne raya nih, korang masih maintain badan nyer saiz mcm masa puasa ke dh ada yg naik berat? almaklumlah mesti dah banyak jamuan open house, jamuan raya opis kan.  

Esok opis aku ada jamuan raya, harapnya aku dpt la makan sikit je hehehhe... yelah, mesti terkejar2 sbb tgri nk amik aiyan kan. 

Oklah aku nk share ngn korang, antara kudapan kuih raya yg aku bwk balik dari kampung.  Kebanyakkannya yg mak n abah buat sendiri, baru lah special... 
Dr kerteh aku ada bwk kek gula hangus mil buatkan tp lupe nk amik gambo da... sedar2 bila sume dh msk dlm perut huhuhu... 

rempeyek wajib tiap tahun mak buat n aku akan bawak balik kl, aku tak berapa minat rempeyek yg org jual bulat2 tu... sbb tak sesedap yg mak aku buat hhehhehe

ni bekalan utk aku ngn maktek... berplastik2 gitu

dodol, dptlah bwk 2 kg, ni abah aku yg bt sendiri tau... compom la sedap


siput gentel mak aku buat, mak cuma guna rempah ketumbar, jintan, bwg putih n bwg kecil tu je...
sedap sgt lah bg kami adik badik

kepek pisang tanduk ni pun mak buat sndiri, tak masin sgt berhantu nih makan...
selalu gaduh berebut makan ngn aiyan

kuih goyang ni aku oder ngn jiran aku, mak aku kata mls nk buat tahun ni hehehhe.. 

balik kerteh wajib beli kopok lekor kt kuala kemaman ngn satar goreng

fil dapat cili besar2 nih, dia bg suh amik bwk balik kl... org offer laju je aku sambar


singgah kt kedai jual keropok kt kuala kemaman

rambang mata ko... huhuhui

satar gulung frozen ni wajib beli...sedap sgt

rindu wei ngn umah lps lebih seminggu tinggalkan


10 comments:

  1. Banyaknya hasil bawak balik..sama la ngan akak ha..kalau pi memanan menag ada jer bekalan kena bawak balik..paling best kalau pi Perlis and Muar..ada jer la yang boleh bawak balik untuk seminggu dua

    ReplyDelete
  2. bekalan kita sama...rempeyek kirai kat tepi kuali...kalau buat sendiri tak jadi... beli yg bulat2 tu tak lalu nak makan.
    hari tu try juga nak kirai...hapahhh...kacangnya tak turun dari senduk... kirai tepung kosong je tepi kuali...
    kita bagi yang pakar la buat...mak mentua dengan kak ipar

    ReplyDelete
  3. Bila nampak rempeyek tu, teringat pantun jawa ni;

    Rempeyek kacang ijo
    Meyek2 ngolek bojo
    Rempeyek kacang tanah
    Ngolek bojo seng ayu ngenah.

    ReplyDelete
  4. bestnye dana...dah kebanyakannye hasil tangan mak pak kite sendiri....rempeyek tu aku nampak sgt sedapnye sbb cantik je kejadiannye..tak tebal tak nipis...tu kalo aku dpt tu mau mengadap tgk tv tak pasan sebekas licin hahahaah...dodol pun same...dgn kilat hitam mcm tu mmg aku tau sgt2 sedap tu.....tu laa mak pak kite kan, selagi leh bekalkan kan kite mmg dibekalkannye..kdg2 sampai bonet kete sengkak hahaahaha....

    ReplyDelete
  5. Wahh banyak bekalan balik rumah.
    Keropok ikan! Ehh banyak pilihan. Kat sini ssh nak dapat dan mahal. Makan dgn acar timun. Puh! Sedap

    ReplyDelete
  6. Banyak juga bekalan dari kampung kan. Tuh yang neriah kak

    ReplyDelete
  7. k SA- heheheh tulah kak, balik naik myvi je mmg tak muat mcm2 bekalan selalu nya

    AzianKhalil- kalau dh org lama2 johor mmg rempeyeknya gaya gini kan... tak pernah terlintas nk buat, sbb tkt tak jd hehehe

    CikJaja- hehehe best sedap laktu

    wak WP- amboih wak, pantun nyarik bojo ye wak hehehhe

    LIeya- hahahah btl2 msk ngn kasih syg kan... abah aku, klu boleh buah kelapa tepi umah pun dia nk bekalkan... tak blh sebut teringin nya , compom dia carikan

    Shirven- kt kemaman mmg banyak keropok keping, almaklum mmg kira tarikan utama... sana dekat sgt ngn pantai mmg ini antara hasil penduduk sana

    Mimie- mmg banyak, muat tak muat je kete hehehe

    ReplyDelete
  8. Suka jugak rempeyek macam tu.. Lebih umph makan.. lagipun apa je air tangan mak akan sedap sentiasa di tekak anak.. kan..

    ReplyDelete
  9. bestnyaaa banyak yang buat sendiri...nampak sedap kerepek2 tu...kita tahun ni mak buat popia dengan kuih telinga keling aje...orang sebut telinga keling, kitorang sebut kuih keras je..ahhahaha

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...