teman2....

Thursday, April 7, 2016

Resepi mehun sup bodo

as salam semua kwn2,

selamat hari khamis....
cpt lak rasa berlalu minggu nih, dh nk msk ujung minggu balik....

disebabkan gambar tak banyak dlm simpanan... tak blh bt segmen PD jd kite share resepi lah
nampak sgt mmg pandai kan aku nk mudahkan keje heheheh... jnji ada ntry kan... kang kwn2 takmo lak jenguk blog picisan aku nih kan

Share ngn korang resepi mehun sup bodo aku....

Resepi Mehun sup bodo

Bahan2:

300gm isi ayam dan tulang2... (leher ke kaki ke)/ boleh jdk di ganti ngn daging, atau seafood
3 ulas bwg putih (tumbuk)
3 biji bwg merah kecik ( tumbuk)
1 biji bwg merah besar ( di hiris halus)
1 sudu kecil lada hitam (tumbuk)
1/2 inci halia (tumbuk)
minyak utk menumis
sedikit garam

2 biji tomato (potong 6)
1 batang lobak merah (potong ikut suka)
1 pek putik jagung (potong ikut suka)
2 pokok sawi jepun (potong sedang)
segenggam @ikut suke bunga kobis (potong kecil)
1 plastik cendawan tiram (siat2 kecil)
sedikit daun sup (potong halus)

Cara masak:

- tumiskan semua bahan tumbuk dan bwg yg di hiris sampai naik bau
- masukkan isi ayam dan tulang td ttpkan periuk n masukkan skit air masak dlm 15min
- masukkan 1 liter air dan biarkan mendidih
- bila dh mendidih mskkan semua syr biarkan dlm 5min lps tuh perisakan ngn garam  masukkan daun sup n ttp api
- boleh mkn ngn nasi, mehun mee atau begitu saja...
- nk sedap makan ngn sambal kicap.... perkkh mmg terangkat


aritu bwk bekal ke opis mehun sup nih... simple je kan resepi sup aku



15 comments:

Siqah Hussin said...

Sedapnyaaaa :)

aryan azra said...

bodo2 pun..akak yang tengok ni telan ailio dibuatnya nih..-

Suriaamanda said...

Yang bodo ni la yang buat makan bertambah2 ni

Nafira usof said...

wowww.. simple tapi menyelerakan!
boleh cuba buat nih. anak2 suka gak makan sup.
tetiba kecur ailio. hahahahaha

norhidana miswan said...

Siqah- cube lah jgn malu2

k Aryan Azra- ehehehhe bodo kak sbb rempah sup pun takde

k Suriamanda- heheheh btl2

Nafira- apa lg, ptg ni jgk bt hehehhe

Kamsiah Yusoff said...

yg simple2 ni la yg membuka selera Dana..

Qhaifa Nur said...

Sedap nma bihun tu danaaa...haha
simple tp sedap tuuu

LYAfrina said...

cedapnya...
biasa y bodo2 gini la x cukup.. hehe

wahida said...

aku suka yang bodo2 mcm ni...selalunya yg bodo tu lah yang buat bertambah makan...

aizamia3 said...

Kalau makan yang bersup akak suka sayur lebih.. ;)

Norhayati Mohd Isa said...

Akak suka sup juga Dana..
Anak2 akak lagi lah suka mengirup sup tu :)

TukangKebun said...

Rajinlah Dana masak.
Kalau sup kami punya Rayyan yang suka.

iryanty ismail said...

cuaca panas..makan macam ni mmh menyelerakan.kan dana

hainom OKje said...

Sedap ni panas panas makan sup ek Dana slurpppp....pergh

hainom OKje said...

Sedap ni panas panas makan sup ek Dana slurpppp....pergh