teman2....

Wednesday, September 30, 2015

WW berkat kenduri kawin

as salam sume kwn2,


setiap negeri ada cara yg berbeza-beza tp ini di johor... atau mungkin ada negeri lain yg mcmni jgk..

ini di kampung aku, msh lg mengamalkan, tiap kali pg kenduri kawin akan dpt berkat (bungkusan berisi nasi n lauk) jgk guddybeg...


*berkat nih diberi kpd semua yg menghadiri jemputan kenduri kwin bukan yg membantu rewang... itu di panggil bontrot heheheh
ini mmg menu yg dinanti2... paling win acar nenas tuh.... perkh layan btl

12 comments:

lia ummiirfan said...

seyess.. acar nenas tu memang menggiurkan.. hihi..

NEKCIK said...

lama dah tak makan pajeri nenas johor ni Dana

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Berkat ni memang selalu dibuat oleh sebahagian negeri..
Tempat akak tengok keadaan.. selalu nya org terakhir dtg senang dapat berkat kenduri kahwin ni..

Nafira usof said...

ehhh.. untung ler.. bukan ke masa gi kenduri tu dah makan dah? pastu dpt tapau lagi?? urrrmmm.. nak gi kenduri kat johor lah. hahahahaha

kat Ganu x de adat camni. hanya orang rewang jer boleh tapau nasi+lauk. yang datang kenduri, makan kt situ kenyang2 jer sudah. hehehehe

Kakzakie said...

Ini tradisi kampung kita Dana kan..:)

iryanty ahamad said...

Betul tu..dijohor masih ada tradi ini..cuma tradisi telur bungkus tisu je tiada lagi wujud rasanya

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Pertama kali dengar istilah bontrot. Sedapnya.

Jobdirumah Buat Duit said...

Memang kena nasi bersama pajeri nenas tu. Nampak sedap.

OhPanduan said...

Tahun depan ada sedara kawin di Johor. Nak pergi rasa juga bontrotnya nanti.

lieyalatif said...

kat kampung aku masih ade lagi tradisi ni...tahun depan in sha Allah nak sambut menantu mmg mak aku teruskan la juga cara ginie....

Cik Da said...

mcm sedap jerk hi2

norhidana miswan said...

Lia- kan.... lg2 kalu lama tak mkn

Nekcik- kan nekcik, sbb tu kalu blik kg dpt berkat dana ngap trs

k Nurhayati- berkat nih semua org dpt kak, bkn org yg terakhir je dpt

Nafira- hehehe mmg gitu adatnya wei, meraikan tamu yg dtg

k Zakie- aah kak... tp syg dh makin lama makin di telan kemodenan

Iryanty- aah itu dh jarang sgt nk jumpa tuh

PMDR- hehehe gitulah bahasa... tp kalu yg tak biasa dgr msti kelakar

JObdirumah- sbb tu lah kalu jemputan kawin berkatnya gitu

OHpanduan- bkn bontror tp berkat hehehh

LIeya- kan lieya kan, klu dh makin ramai org muda makin dilupakan dh... tp johor msh ada lg bt kan

Cik Da- mmg sdp hehehhe compom