teman2....

Monday, November 25, 2013

mari2 bt siput...

as salam sume kwn2,

maaf yek lwt bebeno bt ntry...
ujung minggu tak pegi mana2 pun duk umah je... maklum lum gaji kan.  ni kejadian sabtu mlm ahad, bt siput.... maktek teringin mkn siput mcm yg mak bt time raya, takmo beli sbb rasa tak sama mcm mak buat, itu yg gigih suruh kakak nyer bt... nsb lah kakaknyer ni rajin nk bt bende2 gini jnji ada yg nolong.... gigih lah mintak resepi kt mak camne, pastu mlm tu menggentel lah kami 3 beradik, aiyan mmg sgt2 nk membantu tp suruh papa jaga, bkn pe tak sanggup lah kang siput tu berubah jd lintah kalu aiyan yg tlg...

walaupun tak jd sebijik mcm mak bt, tp kire orite gk cume kurang masin n kurang rencah skit... boleh perbaiki lg...


Resepi siput mak aku:

1kg tepung gandum
sesudu kecik garam
bwg merah kecik 4-5ulas
bwg putih 1 ulas kecik
1 sudu besar tumbar
1 sudu kecik jintan
2-3 senduk minyak panas
air untuk bancuh
tumbuk semua bahan2, pastu boh minyak pns kt tepung n gaulkan ngn air sampai jd doh, pastu gentel lah...


ni masa baru2 menggentel nih
close up skit... 
ni yg udah setel goreng... 
ni budak yg tak puas hati tak dpt mengaco... dpt amik gambar sendiri ngn tepon mama

p/s: bos takde hurreyyyy sampai rabu nih


Published with Blogger-droid v2.0.10

17 comments:

Kakzakie said...

Rajin Dana menyiput. Kakak kalau tak raya tak rajin nak buat Dana...

norhidana miswan said...

k Zakie- sbb ada yg mintak pastu ada yg nolong... itu yg laju je kak...

Aida Salleh said...

sedapnya...saya sukaaaa...

Teena Tna said...

Wah, saya suka kuih siput nih. Nak sikit boleh tak. Hehe

lizz said...

Lizz pun peminat siput mak..kalo mak buat mmg kita org sdik beradik sedap jer menyiput dpn tv kejapjer hbs...

nurbijen said...

sedapnya siput... dulu housemate selalu juga buat... saya mmg tak pandai nak menyiput... pandai mkn jer :)

ummuaidan said...

akak mmg teringin tau nak buat.cuma takder acuan jer ..huhu

inazamri said...

wah boleh wat bisnes ni dana.meh sebalang

lieyalatif said...

ko mmg kawan aku yg rajin la dana...lepas satu satu ko masak...ni syok nih...

weh sedap wey kuih siput...aku suke versi sira pedas manis tu....dok depan tv tak sedar dah masuk separuh balang mengudap hahaahahah

mama aryan said...

seronoknya buat kuih siput, kecik2 dulu rajin gak buat kuih ni masa raya

norhidana miswan said...

Aida- akak pun suke hehehe

Teena- meh2 dtg umah akak meh,sementara msh ada

LIzz- maktek kata takmo yg kt kedai biasa, nk yg mcm mak nyer... itu yg gigih kakaknyer cuba

k Nurbijen- heheeh dana pun tak penah kak ni lah 1st time bt sndiri dulu2 tolong genttel mak bt je

k Ummuaidan- aah kan kak, kt sana mana lah nk jumpe kan acuan nyer

k Inazamri- hahahah bt 1kg nih pun dpt sebalang beso... nk bt bisnies fengsan mengentel kak

Lieya- hahahah ko jgn la puji2 sgt, kang ferasan aku... rajin kadang2 je ko

Mama Aryan- ramai yg nolong itu yg jadi tuh

Cho Zila said...

nak gak.. nak gak.. nak gak..
nak buat bendani dah janji ngan budak2tu ... mungkin projek cuti sekolah....

cheqna said...

sedap ni..tabur ngan gula hancur sedap...asyik jadinya mengunyah ni

Tihara said...

SEDAP NI KUE SIPUT, DAH LAMA TAK MAKAN.
DEDULU RAJIN BUAT SKANG DAH TERLEBIH RAJIN HAHAKS :)

Acik Erna said...

teringat dulu2 kalau rasa..kuih siput ni la yang acik buat..masa tu murah belanjanya..

LYAfrina said...

tajinnya dana....
bst makan ni..duk saje..kunyah mmg x sedar dunia r

hainom OKje said...

Suka gak siput ni lebih lebih buh banyak rempahkan Dana...kari tak buh ke Dana