teman2....

Thursday, February 9, 2012

syr sulur keladi

as salam sume kwn2,

maklum dh cuti lama kn, rasa cam tadke mood je nk keje.... tak sbr nk tunggu jumaat nk duk umah rilex2..
huhuhi... aritau kan masa pg psr tani aku ada beli syr sulur keladi... korang msti tak penah mkn kn...
meh sini aku nk tunjuk benda ini pas dh di msk...
ssedap wei, lg sedap dr syr btg keladi... maklum lah aku nih org kg, dh duk bandar pun nk gk cari syr2 kg yg payah ni... lama tak mkn wooo... balik kg aritu pn tak jumpa...

ini lah dia ye sulur keladi

ini lah dia syr tummis sulur keladi... ada ala2 cam asparagus kn

tumis sulur keladi

2 ikat sulur keladi (siang&bersihkan)
bwg bsr 1 biji
bwg putih 2 ulas
cili api 10biji
bilis (agak2 lah nk bnyak mana)
asam jawa skit
gula
grm

tumis bhn2 tumbuk kt atas tu, sampai dh msk masukkan sulur keladi tuh,ttp biar sampai dh lembut... bile dh betul2 lembut baru masukkan asam, gule n air... bile dh msk matikan api n hidang... sedap di mkn pns2

20 comments:

Lelord said...

sedapnya kalau dpt sulur keladi masak asam

norhidana said...

k lelord- sedap2... lg2 bile lama tak mkn kak

Fatin Mraz said...

kire resipi ni rasenya pedas2 juge lah ye?

norhidana said...

fatin- ye pedas2 gitu baru syok lyn sulur keladi nih... lps siap msk dh ratah dh semangkuk kecik hehehe

mamasuri said...

eh tak pernah makan lah...
nnti lepas2 bersalin..ada potluck ko buat yek..nak gak rasa..menarik je aku tgk...asalkan pedas..mmg terbaek wok...

lieyalatif said...

PERGH....peberet aku ni dana oiiii...mmg sedap....kalah asparagus leee ekekeekekek..... susah kan nak cari sayur ni skrang...kene pi pasar tani kat kampung2 gitu baru dapat.....adoi aku terliur ni beb....

norhidana said...

emy- buleh2, tp ko mkn ke sulur keladi nih makcik heheheh... kalu ada kt psr tani boleh je aku msk kan utk ko no hal...

lieya- lah ko pun peberet gk ek... huhuhi... itulah ko, kt kg pn pyh nk jmpa tp aritu ada lak kt psr tani melawati sini... selalu takde... mmg best

kayna said...

LAPAR plak tengok... uwaaa

Citarasa Rinduan said...

wow..........
dana..
kak salah masuk, time malam2 kak mmg diet..
adehhhhhhhhhhhhh

terliur

norhidana said...

kayna- heheh sesekali apa salahnyer terliur tgk menu akak

k ayu- heheheh.... takpe akak kan kuat iman,msti thn mkn nyer hehehh

sahromnasrudin said...

mesti pedas kan..seeedapppp

norhidana said...

en sahrom- mmg pedas... itu yg ngam tuh

Tihara said...

wee sedap ni..kalo ada keladi yg empuk tu pn sedap ratah :)

wahida said...

ya Allah...sedapnyaaaaaaaa.....

dgr pulak pedas, mmg aku dah kecur liur dah neh...adoi la...

Cho Zila said...

lauk orang kampung memang terbaik.. akak memang kalau der makanan kampung dah tak pandang dah yang lain..
tengok dina gi pasar tani pnyler banyak diborongnyer... tapi takper dina rajin masakkan...
cendawan kukur tu masakper mesti sedapkan...

Papa Mifz said...

tak pernah lg mkn sayur tuh...huhu

Ros said...

Salam norhidana,

Wah............kegemaran Kak Ros ni....lagi pedas lagi sedap kan...he.he.he....teliur sangat dah ni...

norhidana said...

k tihara- hehehhe betul tu kak...

k wahida- sile lah kecur liur yek ngn syr ku yg pds2 ini...

k chozila- betul tu kak, kt psr tani jelah mudah nk cari syr2 kg nih kak... hehehe ala kak syr2 utk seminggu tu kak... heheheh
cndwn kukur tu bt tumis goreng je

norhidana said...

papa mifz- kalu tak pnh kene cari n try nih... tp pyh skit nk jumpa syr nih

k ros- wah, geng la kite yek kak...

intan_blur said...

haritu 1st time sbg isteri intan masak syur keladi..selalu mkn syur nih bile abah intan masak je..hehehhehe..