teman2....

Tuesday, February 28, 2012

begedil jagung

as salam sume kwn2,

sorry yek agak slow arini, ntry baru pun lembs jugak...
arini keje agak banyak... itu yg berBW pun kurang... huhuu
kali nih nk kongsi ngn korang sejenis makanan yg simple sesuai utk bfast n minum petang
BEGEDIL JAGUNG aku belajar bt nih ngn sorang indonesian masa dia ikut somi dia duk kt johor dulu...
pas rasa tu terus terpikat n mintak resepi... mudah je...

BEGEDIL JAGUNG

5 tongkol jagung (potong2 dia yek pastu tumbuk)
1biji bwg merah
2 ulas bwg putih
segenggam bilis
garam
semua bahan2 kt atas perlu di tumbuk yek

1biji telur
3sudu besar gula
tepung gandum dlm 300-400gm
daun sup
gaulkan semua bahan2 di atas tuh... bulat2 mcm cekodok n goreng...
(kalu nk tambah kentang, udang pun boleh jugak)

kaler sedikit gelap mintak sory yek

12 comments:

Papa Mifz said...

begedil biaso tuh biaso la makan...tp begedil jagung nih tak ponah lagi...

LYAfrina said...

sedapnyerr..
siyes..lya x pnh makan lagi berdegil jagung ni

Citarasa Rinduan said...

tak aci tau...
tayang time malam,,. hancuss diet kak ayu...

Alin's In D House said...

wow begedil jagung. cekodok jagung sll jgk buat. pasnie nak trylar farisha memang suker sangat ala2 cekodok nie. sepinggan pon bl abes.

norhidana said...

papa mifz- dia nama je begedil tp tak gune kentang pun, ala2 indonesian nyer makanan... apa lg cube suh wife try

lya- apa lg cube lah lya... mudah n rasa sedap tau

k ayu- heheheh... cube kak jgn tak cube rangup tau...

alin- try dik jgn tak try... ada rasa manis2 n lemak... comfirm sedap tau

lieyalatif said...

wah....terliur aku bace resepi ko ni dana...tgk gambar lagi laa terliur....aku suke style ko buat ni sebab garing2...kerap kerup makan gituuuu....

Cho Zila said...

kalau cekodok jagung selalu gak buat.. tapi ni tak pernah lagi..

intan_blur said...

betul kate papa mifz tuh..begedil biasa selalu la mkan n buat..yg jagong nih belum buat lagi..heheheh
cekodok jagung penah la.hhehe..same ke ..lebih kurang kot..adik beradik,..hehehhe
slm kak..aiyan tgh buat ape..tgh noty la tu..kasi 'gigit' sikit utk dia ye.. ;)

NM02 said...

ai makan jagung, tapi ai tak reti nak mkn masakan yang campur ngan jagung...

pelik kannn

Fatin Mraz said...

leh try ni..

norhidana said...

lieya- hehehh dia mmg jd ranggup2 lieya... itu yg best tuh

k chozila- heheheh lbh kurang cekodok kot kak... tp caranyer lain skit

intan- hehehe...slh 1 makanan indonesian nih... cube lah msti sedap...

k nieza- ni dh jd mak yong suke mkn pelik2 tak kak...lama tak lyn cite mkn2 ko...

SUMIRAN SATIMIN said...

Saya sedari kecil lg, sdh prnh mkn ni...skrg buat sndri..try n error.
1. 3 btg jgung
2. Garam secukup rasa
3. Air secukupnya.
4. 2 biji telur
5. Tepung / nestum.

Rebus jgung, tmbhkn garam secukup rasa.
Rebus dlm 5 ke 10 minit.
Keluarkan dan iris tipis.
Sediakan mangkuk, pukul telur hgga kembang.
Masukan irisan jgung + lada sulah.
Masukan tepung /nestum. Perisakan mngikut selera anda.
Kacau hingga sebati.
Goreng dgn menggunakan minyak yg sikit (spt gorrng telur