Friday, August 23, 2019

Resepi Kari Kuning Ayam cara Dana

As salam semua kwn2,

Kita berjumpa di pagi jumaat yang indah ini untuk berkongsi resepi cara aku, yg mudah dan ringkas.  

Mak aku suka masak kari kuning mcmni, dari aku kecik mmg mak suka masak mcmni.  Lepas tu baru mak guna resepi yg sepenuhnya guna kari serbuk, tp tetap ini menu kari paling aku suka.  Budak2 pun suka sbb kari ni tak pedas layan sgt untuk cicah dengan roti, roti canai atau roti jala.

Bahan-bahan:
1 ekor ayam potong kecil
4-5 ulas bwg putih - tumbuk
5-6 biji bwg merah kecil- tumbuk
2 biji bwg merah - hiris (kalau tak bagi pun takpe)
2 sudu besar ketumbar - tumbuk
1 sudu bsr jintan manis- tumbuk
1 1/2 kunyit hidup- tumbuk
1 1/2 halia- tumbuk
1 btg serai- titik
2 sudu besar kari- bancuh dengan air
1 kotak kecil santan 
3 biji kentang- potong 8
2 kosong secukupnya
1 keping asam keping

Cara Masak:
- Tumiskan serai dan bahan2 tumbuk hingga naik bau dan kering
- masukkan kari dan kentang, tambahkan sedikit air dan biarkan seketika, masukkan ayam dan gaul rata
- tutupkan sebentar kuali biarkan ayam dan kentang empuk
- bila kentang dan ayam dh masak, masukkan asam keping, santan dan air, perasakan dengan garam dan siap

*kalau ada daun kari pun boleh tambah, lagi sedap bau nya... 
* kentang tu aku suka boh banyak sebab si aiyan suka mkn kentang, kalau korang nk kurangkan boleh je

bumbu tu aku mmg tak tumbuk halus sangat, suka kasar2 gitu

masa tumis ni, dia punya bau perkkkhhh semerbak harum betul

aku suka tumis jap kentang ni biar meresap rasa kari dia tuh... 

bila ayam dh nampak masak gini baru aku masukkan asam keping dan santan

gini lah rupanya kari kuning tu... kn kuning2 sikit tak la warna pekat mcm guna kari je

lawankan dengan sambal belacan n ulam... mmg mantops lah

16 comments:

Suria Amanda said...

Teringinnya nak makan lauk macam ni...apakan daya tengah dalam pantang...hahaha

cikguzim said...

Sedapnya...masih mood raya haji tgk menu ni

hasliynda umairah beauty said...

memang sedap masak
mcm ni

Sheila Arshad said...

akak kalau masak apa2 bumbu tu memang tumbuk kasar2 je.. lumat nau kang macam kene blend la pulak kan.

AZ .Com said...

Sedap nya resepi ni... Terbaik blog ni 👍

paridah said...

WOW SEDAP NI XPERNAH MASAK RESEPI GULAI GINI

Kisah Tatie | The story about myself and my travel journal .. said...

okay nanti nak cubalah ..

Sunah Sakura said...

kita peminat kari, tak kisah la warna apa pun..asalkan sedap nak meninggal...hahahahha

Tuan Hanafi said...

ayam kari yang sedap tu..

Cik Itah said...

sedapnya kari tu

mamapp said...

Lapar plak tgk.kari kuning Dana Ni.. Boleh try nanti

norhidana said...

K SuriaAmanda- takpe kak, tukar santan ngn susu cair... lps pantang ni blh try ngn santan

CikguZim- hehehe ini bukan raya pun boleh msk nih cikgu

Hasliynda- betul tuh....

k Sheila- betul tuh, bagi rasa kan... bau dia lain mcm bila di tumbuk

AZ- mekasih

k Paridah- hehehe apa lg, cuba lah kak buat cuba2 resepi baru

KisahTatie- silakan, selamat mencuba

Sunah- hehehe ni kari lite2 je nih, budak2 selalunya suka sbb tak pds

TuanHanafi- betul tu mmg sedap

Cik Itah- heheh sedap...

Mamapp- cuba jgn tak cuba kak, mana tau jd lauk peberet...

adianiez AIDA said...

kari kuning. new to me, dana.
biasa nyer kari is kari.
kuning tu masak lemak.
ok. tq for sharing. new ilmu.

norhidana said...

Aida- heheheh sbb kari ni lebih warna kuning n cair2 tak pekat mcm kari biasa tuh... hehehe biasalah resepi org kampung

Cik Itah said...

sedapnya..lapar pulak

Sha Mohamed said...

Hadoi.. Kalau ada sambal belacan dengan kicap ini, memang nikmat..