Monday, August 19, 2019

Maklong mengasuh Farah Aisyah

As salam semua kwn2,

Kejadian ni terjadi pada rabu bersamaan 14hb ogos, aku kan cuti lps raya haji sampai rabu.  Maktek lak kerja rabu tu, pengasuh si ecah tu cuti sampai rabu. Jadi maktek tanyalah boleh tak aku jaga si ecah tu.  Aku ok je, walaupun sikit debar jgk lah.  Bertahun2 tak jaga anak kecik wei... nasibla si ecah ni dh pandai berjalan semua, bukan la baby uwek2 tu hehehe

Rabu pagi tu dalam kul 9 lebih tu sampai, aku dh siap masak nasi lemak mmg suruh maktek sarapan kt umah tu.  Aku tau dia mesti tak masak punya almaklum nk pergi kerja kan. Ok je si ecah tak nangis pun masa ibu dia tinggal.

Sibuk duk main ngn aiyan, layan kartun... pastu buat sepah rumah la.. dok sepahkan mainan aiyan, tp takpe... aiyan yg rajin kemas semua. Dalam 5 lebih maktek sampai umah aku... tumpang basuh baju sbb mesin basuh dia buat hal.  Malam kul 8 lebih jugakla baru dia balik rumah. Aiyan la paling seronok jaga adik ecahnya, siap tanya bila kita nk jaga adik ecah lg 😆


pagi2 masa ni maktek dh kuar pi kerja, dia tak pasan ibu dia takde... sibuk main

rumah aku mmg redup je mcmni, dh bukak pintu pun masih gelap gini... seronok dia bt sepah 

nk suap mkn bkn main susah... pagi takmo tidur, sibuk main... nsb ada aiyan layankan

tgri masa ni, bila ada kartun feveret.. dia tgk sambil baring

dalam kul 1 lebih aku tepuk2 tidur lah dia... 


masa adik ecahnya tidur,aku suruh aiyan kemas semua mainan yg bersepah tu... rajin tau bujang ni
lps makan n kms umah, tertidur jgk lah si aiyan dlm kul 2 lbh, selalu dia tidur dlm bilik...
tp sbb ada ecah dia tidur kt luar jgk

petang tu hujan, sambil2 tu aku masak bubur candil durian nih... boh sikit biji sagu
petang tu dlm kul 3 lebih hujan lebat... mmg sedap la layan nih, mak tek sampai tu mmg layan la makan nih

malam tu dia gasak abg aiyan nya sebelum balik... 

12 comments:

ray said...

dah penat main semua tido

Warisan Petani said...

Sukalah aiyan ada member.
Hari ni Aiyan dah mula sekolahlah.

cahayahidupku.blogspot.my said...

Bila Ada kawan mmg bestlah Ayyan..

Hihihi 🤭 Ayyan pun dah tergolek Sama..

Akak pun adik ipar Minta tolong Jaga ansknya sbb tempat transit dah penuh, dah besar pun Tahun 6, nak ambil UPSR. Nabil , sekolah ta Ada buat pecutan akhir UPSR Dari rabu hingga jumaat, jadi bila balik sekolah baru boleh berkawan. Main badminton ptg Tu sebelum adik ipar dtg ambil.

norhidana said...

Ray- tulah, nasib mudah nk jaga

wak WP- betul tu wak, dia mmg sentiasa suka klu ada tamu... lagi2 adik ecah

k YatiCH- tulah kak, dia yg pnt jaga ecah sebenarnya... nsb akak jagakan anak buah dh bsr, mudah tengok dh pandai nk buat apa2 sendiri kn...

Nadhie Wueen said...

alolololo comelnya si kecik ni. hihi. btw bubur tu nampak sedap sangat kak!

Farah Dinah Hassan said...

bubur tu sedapnyaaa lahaii

Sheila Arshad said...

dapat jenis yg macam icha ni senangkan... kalau yang menangis tak sudah-sudah tu haru wei..

norhidana said...

Nadhie- mmg comei, geram betul... bubur tu mmg sdp mkn panas2 lak

Farah - mmg sedap hehehe, sesuai makan sejuk atau panas

norhidana said...

Shiela- sbb dah biasa, dia pun hampir tiap minggu datang jln2 kt rumah.. itu yg ok

adianiez AIDA said...

sib baik elok, dana.
x melalak ke apa ke kan.
molek budak nyer, cerdik. pandai bwk diri :)
ada plak abg aiyan sebelah, ok la dia ekk.

mamapp said...

Kesian aiyan sampi tido haha baby.. seronok Diorg Ada geng bermain

Sunah Sakura said...

elok je dia ek tak nanges cari mak nya...nasib ada abang aiyan...hihihi