Wednesday, May 8, 2019

Hadis Palsu, tahukah anda?

As salam semua kwn2,

Salam ramadhan ke 3 kwn2, dh ada yg terlepas sahur ke belum hehehhe
Aku alhamdulillah, ok lg... ns mlm tu dh msk sblm tido, pagi tu tinggal msk lauk je yg simple2, kdg sejenis je... mudah kn hehhehe

Minggu lps aku ada pergi ke library kt tmpt aku nih, kt bangunan opis aku jgk. pastu ternampak satu buku nih, n tertarik n minjam, pastu smlm rajin2 membaca... pastu ternampak psl satu hadis ni yg mmg sgt popular time bulan puasa... n baru aku tahu selama ni banyak betul hadis2 popular tu palsu... ya Allah, rasa berslh lak pernah share dulu2....

Aku kongsi kt sini beberapa hadis yg  aku rasa org biasa sgt share kt socmed.
Aku ni bukan lah alim, bkn juga org yg tinggi ilmu agamanya, cuma aku org yg nk perbaiki diri... moga apa yg aku kongsikan ni bermanfaat n jd panduan pd org lain....


40 Hadis Palsu Popular
Tulisan: En Abdul Razak Muthalib dikeluarkan pada tahun 2011
Diterbitkan : PTS Islamika SB

mmg sangat tertarik utk aku meminjam buku nih... moga kita lbh berhati2 lps ni
aku sgt biasa nampak psl hadis ini 

setiap hari dia punya ganjaran terlalu wow sgt

utk yg ini aku bg siap2 ulasan penuh kenapa palsu

walaupun niat nya baik tp ttp salah

aku suka baca bab sekilas pandang nih

ini yg biasa kita amalkan , tak sangka sgt ini hadis palsu

kisah yg biasa di dgr sejak dr kecik lg

hmmmmm 

mmg kalu di ingatkan baik amalan nya, tp jd salah bila hadis palsu

mmg tak sangka sgt

ini pun kita biasa dgr dr ustaz2... tak sangka

di amalkan mmg dpt pahala tp terlalu berlebihan jd salah jgk 



ini pun sgt tak sangka... hadis palsu rupanya 

hmmm tak sangka 

ini dh jd amalan hampir semua org... tak sangka

ini klu kita baca pun mmg rasa tak masuk akal, 

ini pun mmg dusta belaka

ini kita dgr dr kecik lg... kt sekolah pun biasa kita dgr

selalu mlm raya, org cuma bertakbir kn... tak tau pula psl nih..

14 comments:

  1. amboi...over over belaka ganjaran dalam ibadah kalau ikut hadis palsu ni ye

    ReplyDelete
  2. Ha a..... elok gak pinjam kitab tu Dana, jadinya taulah jugak kita ni. Selalu kita ni main forward je kan.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah byknya hadis palsu.. yg popular lak tu

    ReplyDelete
  4. Hadis yg ke 17 tu, sejak kecil ditanam dlm minda.

    ReplyDelete
  5. Azian Khalil- tulah psl nya, tp ini pun biasa nampak org share

    k Hainom- betul tu kak, mmg rasa insaf pun ada jgk...

    k Mamapp- betul tu kak, dana pun banyak yg baru tahu...

    Shirven- betul tuh, masa mula2 baca mcm tak caya.... tp itulah hakikatnya

    k Marsha- sama2 :)

    ReplyDelete
  6. Banyak sangat dah Hadis Palsu ni tersebar meluas. Memang semua kena belajar ilmu supaya tak tersesat.

    Saya follow sini!♡
    [Jemput blogwalking blog saya] :)

    ReplyDelete
  7. Qomar- tulah, tak sangka yg sejak kecik dh biasa dgr pun rupanya palsu.... rasa berdosa sbb baru tahu...

    ReplyDelete
  8. banyak juga hadis palsu..

    bahaya juga untuk dipercayai..

    sebab boleh mengugat iktikad ketika beribadah

    ReplyDelete
  9. Menarik juga buku ni, boleh kita tahu mana yang palsu.

    Thank you for sharing Dana.

    ReplyDelete
  10. kalau tak belajar kita takkan tahu kan mana yang betul mana yang palsu

    ReplyDelete
  11. terbaek.. buku yg bermanfaat..

    ReplyDelete
  12. biasa hadith palsu ni kategori dia dhoif atau lemah...boleh diamalkan hanya untuk diri sendiri, tapi tak boleh disebarkan dan diwar-warkan hadith tu sebab tak sohih...

    pasal terawih tu, memang ingat sangat2 sebab dulu pernah jadi biro dokumentasi kat kolej..keluarkan la benda ni dalam majalah kolej..terus kena sound dengan kelab agama..terpaksa pangkah besar2 setiap page fadhilat terawih tu sebelum diedarkan majalahnya...

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...