Friday, May 10, 2019

Resepi Singgang Udang Galah

As salam semua kwn2,

Salam 5 Ramadhan, bangun pagi td nk masak tuh, terbayang bestnya kwn2 yg ddk johor, terengganu, kelantan n kedah sbb harini depa blh sampung tido lps subuh hehehhe.... Baru 5 hari puasa aku dh rasa yg aku perlu ganti semula tidur aku yg tak cukup tu :)

Bukan apa, insyallah ptg ni aku nk ke kuala terengganu nk amik adik bongsu aku yg dh abis belajar kt sana, nk amik brg2 dia semua tuh... teringat masa mula2 hantar dia belajar sana 2 tahun lps pun time bln puasa jg.

Resepi ni aku buat hari ahad baru ni, resepi ni mudah n senang sgt, tp rasa dia best sgt tau, aiyan suka kuahnya yg tak pds tapi beraroma... aku tak tau lah pernah ke tak sebelum2 ni org buat singgang udang galah, tp bg aku semua jenis lauk boleh aku singgangkan... kn

Bahan2:
1/2 kg udang galah
1 inci lengkuas - hiris nipis
3 ulas bwg putih - mayang halus
1 biji bwg besar - mayang halus
1/2 inci kunyit- hiris nipis
3 biji lada besar kelantan ( klu takde pun takpe)
4 biji cili api
2 keping asam keping
Air - bergantung pd kuantiti udang tuh

Cara Masak:
- masukkan semua bahan bwg putih, bwg besar, kunyit, lengkuas dan lada besar hingga air mendidih
- masukkan udang galah dan asam keping biarkan utk 5 ke 10 minit hingga udang bertukar warna
- perasakan dengan garam dan siap

kita campak n rebus dulu bahan2 ni biar sebati rasa

masukkan udang tuh, gaul2 perasakan dengan garam semua tu

siap dh... simple je kan, tp aiyan n edy suka 


20 comments:

AzianKhalil said...

anak anak suka makan singgang...tapi suami tak suka..dia kata macam ikan lemas

Inani Hazwani said...

Nani selalu makan singgang ikan aje, nampak sedap jugak ni udang masak singgang. Nanti boleh try.

Umi Nazrah said...

pertama kali tahu pasal singgang udang. hehe. selalu dok buat singgang ikan ja :D

norhidana said...

Azian- dana sejak kawin ni baru reti singgang, singgang bdk2 suka sebab kuah dia tu segar rasa n tak pds...

Inani- akak mcm2 jenis akak singgang dh nani hehehe... sume sedap bg akak

k Umi Nazrah- sesekali kita tukar lak, asik ikan je kan

Cikna said...

Klu udang galah biasanya buat masak lemak je, hehee... Lapo la tgk gmbr tu

Kakcik Seroja said...

Alhamdulillah... ringkas, sedap dan disukai... :)

norhidana said...

Cikna- tu dh biasa, saja2 tukar resepi sesekali

Kakcik Seroja- btl kakcik, ringkas2 je masaknya...

Aryan azra said...

akak tak pernah masak singgang...senang je rupanya buat dia nanti boleh cuba

abuikhwan said...

Assalamualaikum, selamat berpuasa..
Allahu, baca entry ni time pose, hmm beberapa kali telan air liur..hehe.. minta izin copy resepy ni, mana tau ada masa nanti boleh cuba. Apapun selamat menempuh perjalanan ke KT, pandu berhati-hati. moga selamat pergi dan balik.

ejulz said...

wahhhh. sedap ni :)

OKje said...

Janji org dalam rumah makan dan suka kita on je ye Dana....
Hakak pun sama Dana, apa jenis benda pun hakak boleh je masak apa pun walau org tak pernah buat hahaha... Semalam baru dpt dpd jiran, dia bagi singgang daging dgn solok lada...nak kena balas balik jugak tu kan....

Himawan Sant said...

Astaga ..., foto terakhir itu .. udangnya nampak menggiurkan sekalii .. ?

Membuat saya ingin menghabiskan semuanyaa .. hahaha

By the way, terimakasih resepnya, kak.
Disegerakanuntuk dimasak :)

ray said...

sedapnya udang galah but i can no longer eat those. no seafood for me sobs

Mimie said...

Sedaonya resipi singgah udang galah tu

mamapp said...

Sedapnya hirup kuah dia

norhidana said...

k Aryan Azra- senang sgt2 kak... cuba lah kak

en Abuikhwan- wsalam... silakan, selamat mencuba resepi ini...

en Ejulz- sedap, paling best mkn ngn budu n ulam

k Hainom - betul tu kak, dana ni jenis gamble bab resepi2 nih hehhe... apa lg kene bls tu kak nom

en Himawan- dibulan puasa mmg semuanya nmpak enak

Ray- takpe pasni blh try bt singgang ikan pulak atau daging...

Mimie- sedap... sesekali di singgang sedap jgk udang nih

k Mamapp- mmg sedap hirup kuah nya... bdk2 pun suka sbb tak pds

Suria Amanda said...

Telan ailio akak nengok ha..tak pernah masak macam ni lagi..selalu guna ikan aje

norhidana said...

SA- hehehe dana nih kan bab masak mmg jenis yg simple je SA, apa2 pun boleh... hahaha itu yg jd singgang udang tu

Sunah Sakura said...

mak kita selalu buat singgang gini je la kalo masakan udang...jarang dia buat masakan lain...simple dan sedappp

Mrs. A said...

Walaupun simple tapi kalau laku di makan a.k.a habis licin kita yang masak pun seronok.
Tak pernah cuba singgang udang biasa ikan jer...
Macam nka cuba jugaklah sebab senang gittew