teman2....

Monday, April 3, 2017

Ulam raja vs pucuk paku merah


as salam semua kwn2,

salam isnin semua... takmo mood monday blues yek, kene hepi2 selalu sepanjang hari gitu.

Semalam dlm kul 4ptg selamat sampai kl, separuh jalan je aku drive balik mata tak tahan ngantuk heheheh... 
Selalu kalau dengan edy kami gerak agak awal pagi dlm kul 10 pagi, paling lwt kul 11 pagi, tp smlm kul 12.30 baru gerak dari umah hehehhe... rilex2 je lah konon nya

Pagi tu mcm biasa lah, sebelum gerak mmg akan singgah umah atuk aku dulu salam2 ngn atuk n nyai dulu baru gerak balik. 
Kebetulan masa sampai nyai tgh siang paku pakis merah nih, pastu tup2 nyai kata nk bagi kt kami, malu2 jgk tp amik ttp amik sbb sedap.  sambil2 tuh usha pokok ulam raja tepi umah nyai... bukan main subur merata2 tumbuh.

Mak bekalkan nasi ngn asam pedas ayam, suh edy btkan tlr dadar siap2, sampai umah cuci2 ulam raja n tumis paku pakis... hmmmm berselera betul rasanya walaupun dkt kul 5 baru mkn.


dua2 sedap, dua2 mmg sayur peberet aku... 

p/s: kejap je dh msk bln april yek, ujung bln ni balik kg lg utk majlis maktek

16 comments:

nurbijen said...

Akak pun suka sgt mkn pucuk paku...
Tapi ulam raja tak berapa ngam... hehehhe

Warisan Petani said...

Paku pakis tumis memang sedap, kuah dia warna merah lagi.

Nooriah Abdullah said...

dua2 fav akak tu Dana nymassss

sudipVSsenduk said...

Sedapnya.. lama tak makan pucuk paku.
Dulu kalau balik kampung, penuh bonet mak bekalkan makanan dah masak atau mentah. Sekarang semua tinggal kenangan.

raihanah said...

both pun memang sedap kan kak dana. buat gulai tu sedap nya

Sue Bee said...

Salam Senin, Dana. sayur paku merah tu memang SB suka sesangat cuma tak boleh selalu sangat makan, berangin satu badan

norey said...

sedap tu dana....makan berselera....

aryan azra said...

sedapnya dua2 tu dana...dah la pose nih haishhh terus terpikir nak masak apa petang ni kikiki

norhidana miswan said...

k Nurbijen- hehehhe oooh bau dia kureng kene ke kak... ulam raja tu

en WP- betul2 tu layan tu

k Nooriah- kite geng k noor

Sudipvs senduk- takpe, kalau teringat blh balik kg cari sndri, sambil2 terkenan kisah dulu

k Raihanah- bt gulai mmg layan cuma tak ckp banyak

k Sue Bee- btl2 sesekali blh, mmg dh lama sgt tak mkn nih SB

k Norey- btl kak, mkn pns2

Norhayati Mohd Isa said...

Pucuk paku mmg kegermaran akak juga Dana,
Tapi akak tak pernah makan pucuk paku merah ni..
Mungkin arwah mak akak tak pernah makan kot..

Ulam raja pun kegemaran akak colek dengan sambal belajan..
Alhamdulillah dah makan semalam dengan ulam pegaga..

norhidana miswan said...

k Aryan Azra- sama lah kite kak, ptg ni dh tau dh nk msk apa... nk msk yg senang2 je

k NOrhayati- ooo akak biasa pucuk paku yg hijau tu ek... ni area tanah gambut selalu banyak kak... sedap yg pucuk muda2 tuh... ala2 mcm midin

Naily's Kitchen said...

pucuk paku merah masak bening ..sedap !!!
terliur aku dana..hikhikk

imm hassan said...

wahh pucuk paku merah jarang makan sebab jarang nampak kt pasar. ulam raja tak suka sangat, tak suka rasa berangin dia tu hihi

Mrs Fuzy sweetsourՆĕγʀǟ said...

lama tak nampak pucuk paku merah..dulu masa sekolah rendah selalu nampak mak masak tapi sekarang mmg pantang tengok pucuk paku...tu yg minggu lepas beli dan buat masak lemak ciliapi campur telur...perghhh...sedap

Amy Hilmirda Daud said...

akak pun suka pucuk paku merah tu.
walaupun simple tapi sedap dana. Boleh bertambah makan tu.

hainom OKje said...

Sebulan makan ni boleh awet 20 tahun ni Dana haha...