teman2....

Thursday, October 6, 2016

aku dan nenas

as salam semua kwn2,

salam khamis semua... 

arini takde PD lah, gambo takde sgt, ni pun ada gambo yg recycle kih3

aku ni mmg peminat setia nenas, dr kecik sampai ke tua nih

Nenas yg tak masak org yg masak semua telan, kalau msk lauk dengan nenas pun aku suke... 

Dr kecik abah mmg tanam nenas, ada kebun nenas mcm2 jenis nenas penah tanam, ada jgk beberapa yg aku kenal n ingat.  Sampai skrg abah tanam nenas tepi2 umah, jd bila2 masa kalau ada yg masak merasa lah, tak pyh tunggu org jual atau tunggu yg kt kebun

Antaranya 
nenas sarawak - buah nya mmg super besar sgt manis n lembut tp ssh nk di komersialkan sbb tak berapa tahan lasak buah nya

nenas gandul - masa time aku sekolah rendah mmg buah jenis ni lah yg banyak di tanam kt kebun2 sekitar kampung n sekitar pontian tuh... 

Nenas moris- nenas nih pun antara yg penah di jadikan tanaman yg popular dr tahun 90an sampai sekarang, msh mudah di juampai kt mana2 supermarket sbb ketahan lasakan buah nya

nenas josaphine- nenas nih dlm tahun 2000an mula di tanam nenas ni manis, besar n mmg sedap lah

paling latest nenas md2 - dlm tahun 2013 mmg manis mmg skrg tgh dikomersialkan, merata  kebun tanam nenas nih

n ada macam2 lg nenas2 lain yg dah di kacuk ke apa lah.. masa viral nenas baby tuh, yg bg aku agak mahal harganya sekilo sampai rm20 ke rm30 tak penah terpikir pun aku nk beli, sbb bg aku nenas ttp rasa mcm nenas yg bezakan manis ke tidak je hehehe

nenas maktek bwk dari kampung... nenas n36 kacuk nenas sarawak
mmg manis betul

tepi umah belah kiri
tepi umah belah kanan... 

15 comments:

wahida said...

tengok pun tahu manis dana oiiii...
dapat cicah cili kicap, perghhhh...sedapnyaaaa...menitik ailio aku weiii..

Kakcik Nur said...

Kalau manis, kakcik sukalah. Tapi apa sahaja yang masam rasanya, kakcik memang tak boleh nak makan... :)

Kakzakie Purvit said...

Kakak sekarang boleh katakan selalu beli yg Philippine Dana
Sebab balik hantar anak dara dari Mersing kat tepi jalan dekat-dekat Kota Tinggi banyak jual kat tepi jalan. Manis tau..

Warisan Petani said...

Tengok gambar nanas tu, biasa.
Yang luar biasa tu keadaan sekeliling rumah yang luas untuk bercucuk tanam.

Qhaifa Nur said...

Selalu cicah dgn kicap Dana...terliur jap
Lg best tuang serbuk asam boi...geram ni

Kamsiah Yusoff said...

sama la kita Dana..suka makan nenas..samada dibuat pajeri,jelatah,atau dimakan mcm tu ja

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya nenas. Mmakan cicah kicap memang terbaik.

OhPanduan said...

Saya pun suka makan nenas. Terliur pula rasa tengok nenas ni.

Atie Yusof said...

Jarang dapt makan nenas.. hihi.. tapi klu dapat mmg suka makan.. ohhh nenas pun ada mcm2 jenis kan.. baru tau..:)

Norhayati Mohd Isa said...

Akak pernah beli yang baby nanas tu..
memang manis dan sedap
tapi kena bertahan lah harganya RM25/kilo

norhidana miswan said...

k Wahida- hehehhe btl2 tuh cicah kicap mmg sesuai sgt

kakcik Nur- yg ni mmg manis kakcik, di jamin

k Zakie- kalu blaik kg wajib bwk balik nenas, abah tnm tepi2 umah tp mmg jns yg manis... almaklum semulajd, abah kata kalu tak buang jambul dia jd manis sgt

en WP- biasalah kt kampung mmg luas tanah nya...

k Qhaifa Nur- mkn gitu je pun layan kak

k Kamsiah- geng lah kak ye

PMDR- btl dik, jns yg manis2 gini nk di msk syg lak

Ohpanduan- apa lg, blh la cari nenas lps nih

Atie- kt sana ssh jumpa nenas ye atie...

k Norhayati- itulah kak mahal sgt bg dana yg dh biasa ngn nenas rasa tak berbaloi kot hehehe... sbb nenas ttp rasa nenas

Inani Hazwani said...

Perghhh ni kalau dapat cicah dengan kicap memang sedaap. Ya allah kecur ailio. Hahah !

Mommy Cici said...

uik sedapnya nenas. tapi selalunya tak berani makan bebanyak takut pedih lidah/sakit perut.

sonoknye bercucuk tanam. tunggu hasil je :D

hainom OKje said...

Suka jugak makan nenas tp jaranglah makannya....sebab bukan anak tokey nenas katanya hihi....
Pernah jumpa tak nenas makan dengan sambal kicap?...

sechantek sofea said...

hihii..bagus2 dana promote nanas..mmg ye yg terbaru nanas MD2.. mmg manis n sedap. nak2 kalau dapat nanas MD2 yang dekat Lembah Mata Naga S. Renggam. tapi yang kat simpang Pt Mekasar tu pun dah tak tanam MD2 lagi kan.. :)