teman2....

Friday, December 4, 2015

Resepi Sambal Totok

as salam sume kwn2....

ada bebrapa kwn yg tak kenal sambal totok nih yek...
Dulu mcm aku penah share resepi nya tp belek2 ntah mana ntah, ni share semula kt kwn2...

ye lah sambal totok nih org jawa yg panggil... selalu areah belah johor atau selangor kenal kot...
Mungkin ada nama lain utk sambal totok nih... tp udah mak aku panggil sambal totok aku ikut je...

totok tuh maksudnya di ketuk atau di tumbuk

Bahan2 nya:

20 -30 biji cili api, nk sedap cili api kampung - goreng kejap
segenggam bilis - goreng hingga garing
1 ulas bwh putih - goreng kejap
1 sudu bsr gula
1 biji limau kasturi- amik air nya ja

Cara- cara buatnya:

Tumbukkan semua bahan2 yg di goreng tuh, cili api, bilis ngn bwg putih ngn gula sekali sampai lumat.
Perahkan air limau kasturi n boleh di hidangkan...

Regu paling sesuai msk lemak putih or msk bening ngn petai, apa2 ulam lain pun boleh

Selamat Mencuba

selalu mmg maktek yg buat... dia rajin tumbuk sampai lumat gini

ni lebih cili  api ijau jd gini... 



14 comments:

mshazadoes said...

sambal paling legend di johor tau :P

aryan azra said...

sedapnya...mesti pedas tu

Qaseh Vee said...

sambal totok kat umah ni wajib . klu x de , my anak buah gigih tumbuk sendiri . cuma sambal totok saya tak ada limau . sbb sambal totok ni jugalah saya sakit perut dan cerry berry mlm tadi ... huhuhuuu

Kakzakie Purvit said...

Sambal ni kakak pun expert Dana haha...
Kalau kenduri keluarga tak ada ini mana boleh:)

Amy Hilmirda Daud said...

yeay...
terima kasih Dana utk resepinya :)

aizamia3 said...

Sedap.. memang terbaiklah kalau dapat.. habis diet akak cenggini.

Amanda Suria said...

nampak sedap...x pernah cuba lagi...nak buat la...

norhidana miswan said...

Mshazadoes- betul tuh

k Aryan Azra- mmg pds... tak pds tak layan

k Qaseh- hehehhe... kalu prt tak tahan mmg blh ceryy

k Zakie- heheheh dana tau bahan tp tak teror bt selalu suh maktek jgk bt

k Amy- cube kak jgn tak cube

k Aizamia- heheheh alah akak mkn sambal ngn syr je jgn amik nasi heheh

Amanda- insyallah kalu suke pds msti suke sambal ni

saly said...

Sedap nampak ni sambal.. pedas3.. mesti cuba. Tq akk share sambal totok ni bru tahu.hii

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak dulu membesar dgn sambal nilah dana..
Itu lah lauk yg mak hidangkan..
Memang sedap..
Mcm nak buat pulak..;)

norhidana miswan said...

Saly- sedap dik oi... try lah mkn ngn kuah lemak putih mmg sesuai sgt

k Nurhayati- yeke kak... sdp kan kak... dana dr kecik dh kenal sambal totok nih sampai lah ke tua mmg mantops... sbb tu dana jarang mkn sambal belacan

adrianna syaz said...

Mintak sikit..cm sdap ja tu ^_^

Nafira usof said...

Terliur sampai meleleh ailio.
macam terbau2 kesedapan sambal tuh.
Boleh cuba buat nih.

hainom OKje said...

Mmg regu dia tu Dana, masak lemak putih atau pun bening. Pergh!!
Bawang merah tak bubuh ek Dana....