teman2....

Tuesday, February 4, 2014

belimbing buluh @ Averrhoa bilimbi

as salam sume kwn2,

rasa lemau nk bt keje maklum dh cuti lama, siap balik kg lg.... kite cite psl buah nih dulu ek... 
korang kenal kan... sapa tak kenal mmg korang over tau.... 
aku baru plan nk try bt sambal hitam pahan tuh... mintak2 jd lah yek... abis tu dh mak mertua bg banyak laktu, takkan nk tolak sume aku sesah... dh sedekah2 kt kwn opis, lbh tu nk try bt sambal kot2 jd kan... teringat zmn kecik2 dulu, arwah nenek sedara aku suke bt halwa... tp skrg nih mana lah nk jmpa




geram nengok kelebatan nyer

ni baru skit lum tgk atas lg tuh... 

beso2 lak tu... rasa mcm nk gigit2 je mkn ngn asam hehehe

sebakul nih aku bwk kl... dh bg separuh kt kwn opis dh

ni yg campur dlm gulai ikan aye lauk nasi dagang... 


p/s: aku nih kadang kuat emo... ntah camne ntah nk jd kurang emo, jenis cpt sentap... tp kejap je sentap aku tuh... ngikut pangai abah aku lah nih

30 comments:

Aminin said...

tgk je lidah ni terasa masam... Am selalu guna buah ni time zaman skolah buat cuci kuku...

Kakcik said...

Buat masak lemak pun sodap. :)

UmmuAidan-Arissa said...

eee..terasa masamnya..kalau letak dlm gulai ikan kering pun sodap jugak kan dana..

UmmuAidan-Arissa said...

eee..terasa masamnya..kalau letak dlm gulai ikan kering pun sodap jugak kan dana..

hainom OKje said...

Sedap buh dalam sambal sardin tu Dana...
Alah sentap kejap jer abg pujuk elok lew tu hehe

Cho Zila said...

masa akak darah tinggi mengandung tu doktor suruh cari belimbingni.. katanya elok ... tapi tuler kalua makan gitujer masam bebeno.. kalau buat sambal lak makan tak ingat dunia... darah tinggin tak turunler dah makan bertambah2...

Manan Qayyim said...

sedap kalo bt gulai masak lemak.... layan gilerr kot...

Recent Post from MQ~Live :Keunikan Cappuccino, Enak dinikmati.

lizz said...

kecur liur nengok belimbing buluh ni...boleh...
makan gitu pun sodap nih...kalo banyak gini lebih buat masak...
lepas tu tonyoh kat kaki n kuku gerenti berkilat nih dana....

BUNDA said...

Salam ziarah dari bunda....
Kalau orang Pahang femeslah dengan sambal hitam belimbing buluh ni...
Bunda pun tak pernah makan..dengar cerita jer..
Rasa macam nak jer ..

Bangchik and Kakdah said...

lama dah Kakdah tak masak belimbing bulu.... :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap juga makan belimbing buluh campur dalam masakan.

OhPanduan said...

Belimbing buluh ni jika makan dengan garam pun sedap. boleh hilangkan pahit mulut bila demam.

aine ainun said...

lama x mkn dana;)
sedap buat sambal
tiba2 teringin

Tihara said...

sedap kalau buat sambal itam ni :)

cheq da said...

Dana..sedap sambal itam 2 tp kalu bab nk merebus rasanya masih kureng yakin. Hari 2 kawan bg yg dah siap direbus. 2ggu buat jea..memang sedap

izan mama mia said...

mmg pokok belimbing ni lebat sampai ke tanah..kat kg..depan rumah pun ada pokok ni.. sll buat cuci kuku je.. ngan cicah garam..yang mude..sedap..wah terliur lak... tapi buat masak masak belom pernah try

Zulfadly said...

masa rumah dekat semarak dulu, banyak pokok belimbing ni, makan mentah, sedap! masam giler-gile,

Sarah Talib said...

Tgk buah tu pun dh kembang pipi...tpi klu buat masak lemak sedp tu..

lieyalatif said...

uih buat sardin cili api boh belimbing ni pun sodap...lenyek2 kat nasi...uih sedap2...

dah le aku puase ni dana...mmg aku kecur gile ko...rase merembes2 air liur aku kat mulut ni hah hahahaahahahah

wahida said...

danaaaaaa...kalau ko buat sambal hitam pahang tu sila pass kat aku sikit tau, janji tau!!

Wak Gelas said...

wak tenooks pon masam tuu.,UHuuu

norhidana miswan said...

Aminin- semua ckp gitu, akak masa duk tunggu petik buah pun rasa gitu gk

Kakcik- betui2 tuh... mengurangkan kolesterol

k Ummuaidan- betui tuh kak, mmg sesuai kn

k Hainom- tak penah try msk dlm sardin kak, pasni boleh cube

k Chozila- hehehe... org suh mkn bt ubat tp kite dok melantak banyak2 lak

Manan- mmg sesuai sgt kot, lemak tambah ngn masam2 gitu

Lizz- ayooo kuat mkn masam ko ek, kalu dana mmg tak blh la tahan kemasaman tuh

norhidana miswan said...

Bunda- betul tuh bunda... ni konon2 nk try bt ntah jd ke tak...

Bangcik &Kakdah- buluh ke bulu hehehe

PMDR- betui2 tuh, akak tak berani nk mkn gitu je... aduh ngeri gigi

Ohpanduan- blm msk mulut pun dh rasa kecur airliur dek kemasaman

Aine- dana dulu2 suke mkn yg arwah nenek saudara bt halwa, msk sndiri tak penah lg

k Tihara- itulah kak, itu yg konon nk cube

Cheqda-itulah nyer, bab nk merebus tuh yg tak terbuat2

norhidana miswan said...

Izan- oooo boleh ek bt cuci kuku tak penah pun tau...

Zulfadly- ayooo masam ko blh mkn gitu je dik oi

k Sarah- itulah dia... msm2 sedap kan bile dh cmpur msk lmk

Lieya- wahhhh kire popular lah campur dlm sardin cili...

k Wahida- hhaahha ko doakan lah jd sambal itam nyer tuh ek kak

Wak Gelas- heheheh mmg pun terasa2 kemasaman nyer

Maria Firdz said...

Msk lmk cili api sdap kn..

NEKCIK said...

Salam dana...nekcik pun dah lama memerapkan diri nih..merajuk kat tenet yang lombap nih
len kali kalau tak tau nak buat apa..Dana buang sikit kat tangkai dia tu..basuh...masukkan dlm bekas...taburkan gula kasar tu atas belimbing ...taburkan sedikit garam halus...tutup..masukkan dalam fridge..lpas seminggu..nanti taburkan lagi gula pasir tu..air dalam bekas belimbing tu jgn buang...simpan lagi..sedap dimakan atau buat sambal ikan masin!!

ros_reeza said...

mak ,ertua Ros suka campur belimbing ni dalam sambal belacan...

NM03 said...

ini la yang aku kecoh mencari kat pasar mlm minggu lepas wat masak gulai daging salai tu nokssssssss

aizamia3 said...

gebu2 buahnya.. besar2 baru puas makan.. ;)

aizamia3 said...

gebu2 buahnya.. besar2 baru puas makan.. ;)