teman2....

Monday, February 24, 2014

Gadis Jolobu

as salam sume kwn2,

arini mood mmg ke laut, rasa tak sihat... kepala sakit, tekak sakit, cuaca panas nih mmg sgt2 beri kesan pd aku, maklum dh makin tua... air mmg aku akan minum banyak kalu tak mmg bibir aku kering merekah2... takde gambar utk kongsi cume ada tulisan je...

Dulu aku selalu dgr org2 ckp, psl adat minang kt negeri sembilan, aku tak tau sgt psl adat tuh... tp org selalu ckp kawin org negeri sembilan or org minang kalu cerai untung kt bini sbb dpt duit banyak, harta sume jth kt dia... masa tuh aku mcm tak paham gitu... tp lps dgr lagu nih... baru terpikir betul gk ek... adat tu walaupun takde dlm islam tp di buat msti ada sebab musabab nyer,walaubagaimanapun hukum islam jugak yg utama





LIRIK: GADIS JOLOBU 

(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Kisah eh bermulo mulut ughang kampong
Kisah ramai gadis cantik kek jolobu berkampung
Ughang luar datang luar nak cari’an joki
Lain pulak jadi eh terpikek nak buek bini
Tapi silap kono komat sampai tinggalkan keluargo
Kopit bawah kotiak bini tanggungjawab lupo
Omak ayah rindu tapi dio buek bodoh
Dah takdo monyosa monangih dopan kubur

Chorus
(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dalam hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti


Poie tanyo omak poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan-kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
“sebagai suatu warisan”

Ulang Chorus

(Dato Hattan)
Wak wak makan padi si lomang dalam buluh
(Waris)
Kok dah dapek yg dicari jgn terlansung semayang subuh
(Dato Hattan)
Ayam berkokok umah ponghulu itu tando haghi nak siang
(Waris)
Kok dah dapek oghang jolobu tak sabar nunggu malam ko siang

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dlm hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti

Poie tanyo omak,poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
sebagai suatu warisan


*lirik yg aku hijaukan tuh... betul kot kan... laki pg mana2 pun boleh tp isteri kalu kene cerai tak semudah lelaki... 

p/s: tahun 2014 nih mungkin thn tak sihat aku kot... aduh lah dugaan

17 comments:

LYAfrina said...

huhu..ye ke??lya pon bru tahu ..'get well soon ye dana

Kakzakie said...

Ayyan tu kena jaga juga Dana musim panas ni...

Walau apa pun hukum agama kena letak di atas dulu. Namun andai ada redha disemua pihak adat tak ada masalahnya..

norhidana miswan said...

Lyafrina- aah... time kasih lya

k Zakie- mekasih kak... betul tuh kak, adat tu cume kt dunia... hukum dlm islam lebih utama

cheq da said...

Dana minat ker..mula2 dgr cheq da tak poham..he3

Deq's Qienz said...

hehee lagu apa ni xprnh dengar la pulak..huhuu

norhidana miswan said...

Cheqda- mule2 dgr mmg tak paham sbb bahasa nogori kan.. tp lama2 dgr baru paham... syok jugak dgr lagu nyer

Deq`s Qienz- lagu nyanyian waris ngn hattan..bahasa nogori, cube lah dgr

aizamia3 said...

menarik bila diketengahkan menjadi lagu kisah disebalik adat itu.. ;)

mia izzati said...

belit lidah ni baca lagu tu kak..hehe..

JunAina said...

Akak suka juga lagu ni...

Tihara said...

ada pro n kontranya kan,
sedap juga lirik dia :)

Acik Erna said...

jaga klesihatan ye dana..minum air banyak2

lieyalatif said...

aku pun selsema sakit kepala batuk2 ni dana...ade kaitan kot dgn cuaca skrang....

hope cepat la kembali normal kan suhu skrang .... panas sgt hah...ari tu kat putrajaya ade hutan area rumah aku terbakar..scary jek....

wey aku suek lagu nie...serius best!

lizz said...

Minggu nih mmg ramsi yang tak sihat musim skang..makan ubat n banyakksn rehat yer dana..
Memang best lagu ni dana uwais n sara pun suker..

Cho Zila said...

ramai yang tak sihat.. cuacapun tak okkan... jaga diri ok...

Hazmin Hamudin said...

Sedap jugak lagu ni kan. Malas nak layan lirik dia. layan muzik dia je. Hehe

UmmuAidan-Arissa said...

ramai org luar yg takut nak kawen orng negori kan kerana adat pepatih tuh..:)

hainom OKje said...

Yelah Dana...kecik kecik dulu mmg selalu dengar org cakap gitu...Betul ke?