Friday, August 7, 2020

MASK EXTENDER MANIK

Assalamualaikum semua,

Maaf ye kawan-kawan, sejak mula kerja dan Aiyan pun dah bersekolah aku memang dah makin jarang memasak macam-macam. Semasa PKP kan setiap hari ada je menu yang aku masak, siap dengan pencuci mulut lagi kan. Sekarang ini pun kadang masak yang simple je waktu petang, hujung minggu pun dah masak yang simple je. Harapnya nanti aku rajin lah buat menu yang istimewa sikit ya.

Sejak dah di wajibkan pakai mask di tempat awam, aku ni rajinkan lah diri buat mask extender sendiri. Selama ini aku pakai getah ikat rambut  je, tapi kali ini buat yang proper sikit. Siap boh manik dan batu-batu lagi, saja nak menghabiskan koleksi manik yang masih ada dalam simpanan. 

Sambil-sambil nak asah bakat memanik aku semula, yelah lama tak pegang jarum benang dan manik. Dapatlah buat kan extender untuk adik-adik di kampung, kot lah ada kawan-kawan yang berminat nak beli dengan aku pun sangat di alu-alukan heheheh. Mana tahu kan kan kelainan sikit.
antara koleksi manik, batu dan pearl yang masih ada lagi dalam simpanan

bercampur-campur dah semuanya, masa pindah tu aku simpan jugak lah sikit sayang oooo

ini hasil yang pertama aku cuba... 

sebab dah lama tak memanik tak pegang jarum, entah dah berapa kali jari aku kene cucuk jarum gini.. sedar-sedar dah berdarah je 
antara koleksi yang siap dan kirimkan untuk family kat kampung... design hampir sama tapi lain-lain 
comel pulak buat dengan manik pearl besar-besar gini

ini aku punya... hehehehe banyak sikit maniknya tapi susah memanik kat kain yang kecil gini

close up sikit... 

ini pagi tadi aku baru siapkan di pejabat sementara aku masuk kerja awal, bagi kat akak cleaner pejabat, sebab tengok dia pakai gelang getah je untuk mask nya, hari tu aku dah buatkan 1 tapi katanya anak nya ambil hehehhe

34 comments:

  1. wow cantik tu perhiasan diri banyak koleksinya

    ReplyDelete
  2. Wah nice laaa... banyak koleksi manik. cantik la letak perhiasan manik

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah lama sangat dah tak memanik kat baju ke apa... sampai dah lupa hahahha

      Delete
  3. Cantik2 mask extender tu. Skrg ni mcm2 gaya, dan yg best boleh padankan warna dgn tudung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah pasalnya... macam-macam gaya ada sekarang ni kan

      Delete
  4. alaa cutenyaaaa...rajin kakakk...buat GA plis, hadiah mask extender manik..hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah ada terpikir jugak... tapi tulah tak reti nk buat GA cemana yek

      Delete
  5. awal-awal haritu ammi guna paper clip je. pastu mujur juga along ammi buatkan satu yg berkait tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dana pun awal2 tu pakai paper clip lah, getah lah apa yang ada je hahahha

      Delete
  6. anak kak ana pun buat sendiri je mask extender ni Dana, macam-macam depa tampal kat benda alah tu :)

    ReplyDelete
  7. Akak pun buat sendiri je.. pakai tali facemask yang lama. sambung kat facemask baru..hahaha.. Nak menjahit ni jari keras pulak.

    ReplyDelete
  8. Wow! Cantiknya mask extender Dana. Kreatip :)

    ReplyDelete
  9. cantiknya. rajin eh dia. memang boleh buat duit mask extender sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hheheeh itulah kan... cuma itulah akak ni rajin nya kadang-kadang je

      Delete
  10. rajinnya buat.. sy recycle tali mask ja untuk dijadikan extender haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja suka-suka buatnya dik, sambil nak ngabiskan manik dalam simpanan

      Delete
  11. aduh berdarah jari kak.. cantik-cantik mask extender tu kak.. Ros pun beli dari kawan. tapi yang kosong je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gini lah lumrah tukang jahit manik cik Rose oi

      Delete
  12. comelnya yang manik-manik pink tengah tengah tu. kreatif kak dana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe mekasih fizah.... comel macam tuan yg buat tak hehehe

      Delete
  13. Puan Dana,

    Maaf, nak tanya pasal buah nam nam yg ada kat rumah Mil tu jauh tak Rumahnya. Minta email saya boleh? Saya terbaca masa saya google tentang buah ni. Harap puan dpat email saya ye kerana saya mencari buah ni uyk kawan suami yg sedang sakit dan yeringin nk makan buah nam nam ni. Kalau tak jauh rumahnya, ingat nak pergi minta bg lepaskan keinginan org sakit. Harap puan dpt membantu. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macamne saya nak email puan ya, sebab takde tinggalkan email dan blog puan pun unknown... rumah mil saya di kerteh saya di selangor .

      Delete
  14. Cantik..rajin dan kreatif...akak dok pakai yg kosong ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe orang takde kerja gini lah kak, tapi bila datang malas tu tak terbuat jugak

      Delete
  15. Kreatifnya Dana.. Bolehlah jadikan hadiah GA.. ohsem ini..

    ReplyDelete
  16. cantik dana :) boleh buat koleksi kan :)

    ReplyDelete
  17. singgah dari blog kak shida..saya follow akk ya! :D jemput dtg ngeteh kat blog saya..ngeh3

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...