Tuesday, October 30, 2018

Resepi gulai kuning ikan aye @tongkol

As salam semua kwn2,

Maaf ye kalau korang mls nk jenguk blog aku nih, minggu ni mmg minggu rajin aku nk up resepi.

Resepi aku selalunya yg mudah2 je, jenis org pemalas ni mmg gini hahahhha
Aku suka mkn gulai kuning pantai timur ni, yg biasa org mkn ngn nasi berlauk untuk sarapan.  Tp aku tak pernah try nk msk sendiri.... aritu edy beli ikan aya, tu yg try msk gulai kuning nih... sbb selalunya aku msk gulai nasi dagang yg berempah tu... tp msk mcmni sedap jgk sbb rasa dia lite2 je

Aku ni masak suka yang mudah2, yang rumit2 mmg aku akan olah bg mudah heheheh


Bahan:

1 ekor ikan aye ( di rebus ngn asam keping n gula melaka)
2 ulas bwg putih- blend
5 biji bwg merah kecik - blend
1/2 inci kunyit hidup - blend
1/2 inci lengkuas - blend
1 sudu bsr cili boh @ cili kering- blend sekali
2 keping asam keping
1 kotak kecik santan ( ikut saiz ikan korang besar atau kecik)

Kacang panjang
 timun

Cara masaknya:
- rebuskan bahan2 blend tu sampai takde bau bwg mentah, masukkan sekali air rebusan ikan
- biarkan dlm 5 ke 10 minit lps tu masukkan ikan
- masukkan timun n kacang panjang... 
- masukkan asam keping n santan, perasakan ngn gula n garam.. siap
- Sedap di makan ngn nasi putih n sambal belacan bersama ulam

* balik kg nnti kene bgtau kt mil ni, aku dh pandai msk gulai kuning ni hehehhehe

rebus ngn asam keping n gula melaka atau ngn gula nisan, dlm 30 minit atau lebih lagi

Bila kita masukkan ikan tu bg meresap rsa tuh

boh sayur2 pastu kacau2 jap baru boh santan


Gini lah rupa bila dh siap masak.... kepala tu yg edy makan dulu.... 

12 comments:

Nooriah Abdullah said...

adoii sedap lah nampak gulai kuning tu dana, kaknoor ada sekor lagi ikan aya/ikan tongkol kat frezer tu boleh try masak macam ni best jugak ni kan

paridah said...

SEDAPNYA GULAI KUNING BOLEH CUBA NI

Aiezza Sue said...

resepi2 pantai Timur ni mesti ikannya kena rebus asing sebelum dimasak Kan..nak Cuba lah resepi ni selalunya bungkus je lauk2 pantai TimurπŸ˜…

FHA Selemak Santan said...

menu sihat juga ni... tanpa mintak, santan pon nampak tak berlemak sangat. In Sya ALLAH boleh cuba

NanyFadhly said...

Sedapppp!!! ni fav akak juga tau. Tak tau la pulak kalau nak rebus letak sekali dengan gule nisse tuh. Selalu akak rebus dengan garam and asam keping jer. Next time boleh cuba!

Fieda Zan said...

LULUSSSSSS

Mimi Azirah said...

Saya tak oeenah maska kuning ni kak. Nampak sedap. Ikan tongkol tu boleh tukar lain eh

Warisan Petani said...

tentu sedap ni.

OKje said...

Faveret hakak ni Dana...ikan aye. Nak tanya kenapa kena rebus dulu ye Dana ikan aye tu? Kalau lebur terus tak boleh ek?
Kita selalu masak lemak tak buh lengkuas kan...

mamapp said...

Sedapnya makan dengan nasi panas2 kan

mrhanafi said...

sedap sungguh tapi saya kena kontrol makanan yang berlemak hahaha..

kalau sekali sekala ok la

norhidana miswan said...

k Noor- try la kak noor, guna ikan tenggiri pun sedap jgk... empuk isi nya

k Paridah- boleh cuba kak, mudah pun iya

Aiezza- aah mmg cara masaknya gitu, cuba lah... mmg lain dr kita msk terus ikannya

k Faudziyah- aah kak, tak guna santan banyak sgt, nk tukar ngn guna susu pun boleh jgk

k Nany- mil punya cara selalu dia buh nise sikit, klu tak boh pun ok je rasanya kak

Fieda- klu edy kata ok, insyallah ok tu

Mimi- cuba lah dik, boleh tukar ngn ikan lain.... cuma ikan aye ni isi dia keras sikit bila di rebus tu tak hancur... tp klu nk try ikan lain mcm tenggiri pun ok jgk

wak WP- insyallah sedap wak

k Hainom - ini cara org pantai timur kak, klu boh lengkuas tu mmg jd rasa lain... cuba lah kak yg cara nih... rebus tu jd lagi sedap tau gulai nya

k Mamapp- betul tu kak, lawankan ngn budu atau sambal belacan

Mr Hanafi- kita boleh tkr santan tu ngn susu rendah lemak, sesekali cuba boleh ni... jgn la mkn hari2 hehehhe