teman2....

Wednesday, July 2, 2014

WW gulai ikan aye

as salam sume kwn2,

setelah hampir 4thn jd menantu org kerteh baru smlm aku mencuba gulai ikan aye @tongkol nih... bangga tuh, ni kalu mil aku tau nih msti dia puji melambung menantu nan sorang yg banyak songeh ni hahahha... 
ini ikut resepi mil bg, bau n rasa dh ala2 sama... pekat melekat edy pun mkn bersungguh2 buka pose mkn, pastu lwt skt mentong pulak ngn lauk ni, sahur pun ngn lauk ni, tau la feveret dia

( ni bkn ntry WW dr td bebel tak abis2)  hhehehhe


sbb takde syr lain edy suh boh bendi... aku ikut je... 

ni lah gulai yg aku gune, beli kt kerteh masa balik kg aritu2... asal mil dtg dia msti tanya dh cube msk gulai ke belum heheheh

p/s: semalam ingat nk bt ntry petang tp terkejar balik umah sbb makngah bgtau ada nanah kt jahitan aiyan, beriya bwk pi kenek tp doc takde last2 bg hospital swasta yg ada pkr kanak2... paed tu bgtau bkn nanah tp tisu baru... lega rasa... kalu tak rasa cam nk kuar jantung ni debar

p/s/s:  tak suke betul ngn iklan air soya season kt radio sinar.fm nih... kalu lah laki aku mengada takmo bangun sahur gitu... eeee tolong lah heheheh

26 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap tengok gulai ikan ini. Nak kena cari juga buat juadah berbuka.

inazamri said...

baru2 ni kawan org trgganu ada sebut pasal ikan aye..kita ni pun tertanya2 ikan aye tu ape..dia kata tongkol kalau org selatan pggil.pastu kat tv rancangan aoe tah pun sebut ikan aye.ni kat blog dana plak.kiranya dah 3 kali akak dgr n dah tau ikan aye ni.tengok nampak sedap likat tu.Alhamdulillah ayyan tak ape2.cuak gak kalau nanah kan

norhidana miswan said...

PMDR- kene bt sndiri baru puas mkn dik heheheh

k Inazamri- hehhe dana kenal ikan aye nih pun sbb ramai kwn2 org pantai timur... alah ikan tongkol je kak... apa nk pelik nyer pun heheheh ikan yg sama je

norhidana miswan said...
This comment has been removed by the author.
nurbijen said...

saya yg dah beberapa tahun keje kat teganu pun tak pandai2 masak gulai ikan aye ni... Menjadi sgt dah yg dana buat tu...
Saya pun suspen bila baca.. nasib baik tisu ajer...
Iklan mcm mana tu Dana? hihihi, mmg tak pernah dengar lagi ni...

umiyumi said...

Salam Dana,
Oh ada rempah gulai nasi dagang rupanya.. nampak sedap sekali Dana buat sebijik mcm kat kedai :)

Nasib baik Aiyan tak apa2 kan.. ye lah kita mana tahu nak bezakan.

UmmuAidan-Arissa said...

ngancamlah dana gulaiikan ayo tuh...posa2 gini memang telan liurlah jwbnya...tuh maksudnya kena buat sll tuh febret laki kan..:)

Kakzakie said...

Bila dah berpasangan org T'ganu kenalah belajar ye Dana. Lama-lama mestilah expert...

Nafira usof said...

Salam Kak Danaaa..
errrkkk.. tetiba malu pulak sama akak.. Zura orang terengganu pon x pandai masak gulai ikan tongkol.. makan jer pandai.. hahahahaha. tu laaaa.. di manjakan sangat.. sampai naik lemak.. asal nak makan gulai ikan tongkol oder jer ngan jiran sebelah umah mak zura. konfem sampai. sudahnye.. bila kat shah alam.. telan air liur jer bila teringat gulai ikan tongkol + nasi dagang tu.. uwaaaa!

JunAina said...

Masak gulai ini kukus dulu ikan dengan garam dan asam atau rebus je...sedap...

norhidana miswan said...

K Nurbijen- kalu balik kerteh tau oder je kt mil nk mkn apa2 itu pasal nyer... itulah suspen btl lah psl aiyan nih

k Umiyumi- aah ada rempah siap2,ada yg rempah kisah tp sbb mil pakai rempah ni kite ikut jelah...

k UmmuAA- heheheh itulah, debar jgk tkt tak jd kak... kalu edy beli ikan aye boleh la, sbb bkn selalu beli

k Zakie- betul2... edy lak tak kisah kak makanan johor pun dia bedal itu yg dana pun bt dek je

Nafira@Zura- heheheh ko nih mmg tua dik, manja bebeno... mcm akak nih lak jns suke msk n mencuba2 itu yg suke belajar msk tuh cume kadang mls ngn rajin je nk bt

*dik sorrylah terkomen banyak kt ntry, tenet bengong

norhidana miswan said...

k Junaina- dana rebus dulu ikan ngn asam keping, garam , halia n gula melaka... ikut sebijik resepi mil, nk kukus blh tp lambat pulak heheh... nk yg cpt n mudah je

:: Cik Viva :: said...

Alahai sedapnya gulai ikan aya tu..ni yg wat nak singgah bazar ptg ni carik nasik dagang ni..

ros_reeza said...

menggoda sungguh gulai tu kak..

Daddy Ziyyad said...

nasi dagang dah pass masak tak? :P

Hilmirda Daud said...

Baru hari ni tahu ikan aye tu ikan tongkol. Gulai ikan tu nampak sedap sangat.

Mimi Azirah said...

memg nampak pekat likat melekat kuah tuh

Sarah Talib said...

Gulai tu mkn dgn nasi dagang sedap giler..

norhidana miswan said...

cik Viva- hehehe dh beli lum ns dagang di bazar?

Ros-reeza- hehehe tergoda yek, kene bt lah apa lg

DaddyZZZ- hahahha tak penah bt pun doc, kire aci je mkn ngn nasi putih

k Hilmirda- heheh itulah kak,ramai gk yg ckp tak tau jgk

Mimi- bg bwh besar banyak itu yg pekat likat tuh

norhidana miswan said...

k Sarah- mmg regunyer ns dagang... gulai ns dagang tp tak reti msk nasi nyer heheheh

cheq da said...

Dana memang kalau gulai ikan aye orang terengganu best tau...akak pun main belasah jea kalu buat gulai ikan ni

lieyalatif said...

TERBAIK LA DANA...rupe serius dah ade...rase pun aku rase mesti sedap nie weyyy...

aku terus ngidam nak makan nasi dagang ni dana...kejam koooo tau tak....

lega aku dengar pasal jahitan tu dana...pandai ko jaga makne dah tumbuh tisu baru...alhamdulillah....

Cho Zila said...

masa baca pasal ayyantu akak lak seriau tau.. isyh sukur Alhamdulillah... smoga cepat2ler sembuh wahai anak comel...
akak reti makanjer tak terfikir nak buat sendiri maalumler takder orang ganu kat rumahtu...

aizamia3 said...

tak pandai makan ikan tongkol..
oh.. lega membacanya dak aiyan takde pape..
ntah.. dah lama tak layan radio..

aizamia3 said...

tak pandai makan ikan tongkol..
oh.. lega membacanya dak aiyan takde pape..
ntah.. dah lama tak layan radio..

hainom OKje said...

Adoiiii okje pun suka gak ikan aye ni...dan dan tu nk beli ikan tongkol heheh.....
Nasib tisu baru bukan bukan nanah....mau tk mcm nak gugur jantung mama dia kan....