teman2....

Monday, March 19, 2018

resepi bubur candil jagung ala Dana

 As salam semua kwn2,

Salam isnin semua kwn2 yek

Dh lama tak share resepi ngn korang nih, arini tiba2 rasa nk share bubur candil ngn korang.  Antara bubur manis atau pengat yg paling mudah n kegemaran aku.

Tak tau dr mana dpt nama candil tu,sbb dr kecik mak aku panggil gitu... mari kita tgk resepinya yek

Bahan2 nya:

1 cawan tepung pulut
sedikit air kosong
sedikit garam
1 tin jagung biji
1 helai daun pandan
1 keping gula nise
1 kotak kecil santan
2 pewarna

Cara Masak:
- Gaulkan tepung pulut dengan air kosong dan sedikit garam, bahagiakan kpd 2 bahagian dan boh pewarna
- Masakkan guna nise dlm periuk dengan air 2 cawan, masukkan sekali daun pandan
- Masukkan jagung biji ke dalam air rebusan gula , sebelum tubuang dulu air jagung dlm tin
- Gentel2 bancuhan tepung pulut @ candil tuh, ikut suka korang la bentuk apa... msukkan ke dlm rebusan air gula tadi... biarkan seketika biar semua candil tu naik ke atas...
- Masukkan sedikit garam, dan santan ke dlm air gula tadi... perasakan dan boleh matikan api.
- Aku suka masukkan jagung dlm bbr candil aku, nk guna candil je pun boleh.... boleh jgk nk tambahkan sedikit tepung gandum dlm bancuhan candil tu... aku mmg suke rasa halus tepung plt tuh sbb tu takmo bg tepung gandum



candil aku takde rupa bulat pun, sbb aku mls nk gentl

rupa candil aku yg free style hehehe... 

12 comments:

norey said...

boleh try nanti

Amy Hilmirda Daud said...

nampak sedap Dana, akak simpan dulu resepi ni tunggu angin rajin datang... heheh

norhidana miswan said...

k Norey- try kak, nk buat pun mudah je

norhidana miswan said...

k Amy- simpan kak, mmg mudah je buatnya... akak lg lah selalu bt kek lagi rajin, bt pengat nih apa lah sgt

aizamia 3 said...

Nak kena rajinkan diri ni.. ;)

Blogger Hanafi said...

minum petang-petang memang layan kalau pekena dengan cendol..

kalau kat kedai kena mau keluar juga belanja dibuatnya

FHA Selemak Santan said...

salam singgah. sejuk tekak kalau dapat semangkuk

aryan azra said...

sedap nih lama tak buat

norhidana miswan said...

k Aizamia- kene kak, senang ni takkan nk suh chef hubby lak

en Hanafi- tulah ala2 cendol tp bukan, bt sndiri sesekali ok jgk

FHA- mmg sejuk tekak klu boh ais atau simpan dlm peti... sedar2 abis semangkuk

k Aryan Azra- apa lg kak, buat la pastu suh anak2 gentel candilnya

hainom OKje said...

Sedap ni...lama tak buat weyh.
Dulu dulu kalau anak sedara nak turun tanah mesti buat bubur ni...

Warisan Petani said...

Jaman dulu2 mak selalu buat bubur ni.

Hans said...

saya bubur kurang sikit
tapi nampak menarik tengok gambar