teman2....

Thursday, May 17, 2018

photo diary #12/ 2018 kampungku rumahku indah


As salam semua kwn2

Selamat berpuasa harini, korang semua sahur kul bape? Aku kul4.30 bangun masak, kul 5pagi kejut bangun mkn.... 

Aiyan kami bwkkan bekal nasi grg td, kot2 la dia nk mkn time sekolah nnti kan.  Cikgu dia pun dh pesan suh bwk bekal.... walaupun dh pesan harini dh mula puasa tp nya.... huhuhu 

Sepanjang kt kampung, aku mmg takde jln pi mana2 selain pg ke tempat mengundi tuh... sadis betul, sbbnya kete takde, kete yg ada lak kete manual bapak aku,mmg la aku tak reti nk bwk... 

Jd nya ddk umah layan tv, tak pun jln2 tepi umah ngn jln umah atuk aku tuh.... 


pokok bunga telang ni sampai menjlr msk ke dapur... tulah kalau tnm tepi dapur...
cumanya lawo lah bila pagi2 bunga purple nih

sianla si aisyah kene buli pakai tudung lah, selendangla... nsbla dia redho je

Mlm jumaat, abah dpt nasi ambeng..... ada kenduri tahlil.... selalu tak mkn mlm
tp sbb ada ns ambeng... dh lwt mlm pun aku bedal

jarak yg tiap hari jd jarak larian aku, dr ruang tamu sampai ke dapur nun.... huhuhu
mmg blh kurus


mulberi semua takde buah yg dh msk... baru mula berbuah

pokok jambu air tepi umah.... tp tak dan nk petik buah nya bwk balik kl... bdl kt umah je


mmg lebat... tp ssh skit nk petik, jns tak banyak batang bsr utk di panjat
anak2 pokok ulam raja.... merata2 ada.... nk mkn ulam petik je tepi umah

deretan pokok puding kesayangan mak... mcm2 bentuk n color ada

pokok sirih ni berjasa betul... dr masa aku kawin, maktek kawin petik sini je... makin gemuk n membiak pokoknya

pokok kedondong, hrp pokoknya bsr tp kok takde buah lg

titi dr rumah nk ke umah makcik sebelah umah je.... aiyan paling tkt nk lalu titi kecik mcmni hahhaha

lebat pulak berbunga pokok rambutan tepi bilik air nih... rasanya tak sempat nk rasa raya nih... 

GAra2 papa lupa nk keluarkan selipar aiyan dr kereta, aiyan kene pinjam selipar atuk hahaha
Mlm tu sampai umah aiyan tido, papa dukung dia esok paginya papa gerak balik terengganu

11 comments:

Zulfadly said...

salam ramadhan kak, bestnya banyak pokok buah

Akashah Kassim said...

wah byk ulam
selamat berpuasa

Kakcik Nur said...

Seronoknya rumah kampung, ada kawasan luas untuk tumbuh-tumbuhan...

hainom OKje said...

Balik kg kalau tak de laki mmg patah kaki kan Dana. Mmg mereput jerlah kat dlm rumah. Kat kg gitulah kan banyak pokok pokok yg berguna. Nak makan jambu ke, ulam ke .... petik je kan. Tp biasanya kalau benda ada kita mmg jarang cari, yg tak ada bukan main carik lagi

norhidana miswan said...

Zulfadly- salam ramadhan dik.... kt kg biasalah segala mcm pokok ada,tnh keliling umah klu kt sini sume ddk umah tingkat2

Akashah- kt kampung maklum hehehe....

Kakcik Nur- btl tu kakcik, itu yg seronok ddk kt kampung... segala syr2 ulam2 ada tepi umah

k Hainom - tulah kak, klu takde kete mmg pth kaki... selalu klu blik kg aku keje jln je... ni ddk jelah umah diam2

aizamia 3 said...

Next time nak ikut balik kampung boleh.. hehehe..

Kak Wawa said...

best suasana kampung..")

Siti Yang Menaip said...

seronok ada kampung banyak buah2an hehe.. samalah kalau kereta manual memang CT tau idopkan enjin kereta je. lepas tu memang tak bawa punya..

Warisan Petani said...

Suasana kampung macam kat rumah wak juga.
Rambutan tu habis bulan raya baru masak.

norhidana miswan said...

k Aizamia- buleh kak... raya nnti meh dtg meh

k WAwa- best kak... kg mana2 pun best

Siti Yg Menaip- hehehe nk bwk kete manual blh tp mau idup mati idup mati, lama sgt tak bwk kete manual... tp klu terpaksa blh jgk la gerak kot

Wak WP- tulah wak, tp umah lg mcm2 buah ada...

Cik Rose said...

Lebat betul buah jambu tu ya... geram tengok hihi.. nak...

Pokok kedondong mak Ros tanam kat kampung, buah banyak. Kalau tengok pokok macam tak percaya boleh berbuah. Hihi. Sebab daun pun macam takde.