Tuesday, August 13, 2024

TEKA TEKI NANAS

 Assalamualaikum semua,

Ini aku tengah ingat baik aku buat teka teki ini. Untuk yang pandai dan kenal nanas sila lah beritahu aku apa jenis ketiga-tiga nanas ni. 

Abah: Ini nanas apa ni?
Aku: nanas sama lah kan?
Abah: kan lain ni, cepat teka nanas apa.
Aku: hmmmm sama je semua ada mata, ada jambul
Abah: hahahha buat malu anak peladang nanas je.

Ini la dialog dengan abah bila dia suruh aku teka nama nanas yang dia bagi. Lepas dia dah bagitau namanya aku nak kawan-kawan teka. Tapi Wak Warisan Petani mesti kenal nanas apa ni, dia pun pakar.

Ini jenis lain-lain tau sila teka 

gambar setelah di kupas, nanas tepi belah kiri tu jenis sama cuma saiz je kecil

23 comments:

  1. tau dua nama je Dana ada MD2,kristal..kalau tanya yang mana 1 dah xtau

    ReplyDelete
  2. Sedapnya Dana, Tini suka semua jenis nanas. Hahaha, nak mengelat jawab teka-teki gituh. Yang kenal pun MD2 je, hehe.

    ReplyDelete
  3. ermm yg Ana tawu jenis nenas :

    moris
    josephine
    MD2

    entah betul ke idak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah betul tapi tekaan tapi salah tempat , moris takde kali ini

      Delete
  4. Nampak nenas siap buang kulit tu kan, eehhh geram nak makan je hehe

    ReplyDelete
  5. alamak tak kenal.haha.. yg besar tu josephine ke? biasanya dia besar sebab dah kawen ngan nanas sarawak kan? teringat masa kami praktikal dulu pergi benut, dapat nanas moris dan josephine banyak sungguh. puas makan. zaman 2001 tu tak tau lagi MD2 . zaman tu dah wujud tak ek nanas tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang tengah tu N36 memang dia kacuk nanas sarawak tapi pucat. Sekarang ni kan macam-macam jenis dah ada tapi paling lagend tetap nanas gandul

      Delete
  6. Sedap weh kalau dapat cicah dgn asam.. nyum2..

    Nanas Josephine dengan MD2? Tau dua nama ni je.. hehehe..

    ReplyDelete
  7. Kenal yang kecik sekali tu je…MD2.
    Itu pun kalau betul lah 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai boleh teka MD2 je yek... yg lain tak berapa kenal

      Delete
  8. Maaf dana, semalam wak tak bukak laptop
    kepenaten manjat rambutan.
    Nanas md2 tu kecik buah cai
    Kalau nak yang sedap cari yang gred A (besar sampai 3/4 kg)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah banyak dapat hasil jualan la tu wak ya... md2 tu kawan abah bagi dari kebunnya pas panen itu kecik je saiz besar udah dijual heheheh

      Delete
  9. Semua nya nenas jer yg kita kenal hahahaha

    ReplyDelete
  10. Sekali tengok sama ..tapi warna kuning tu sedikit berbeza .. yg kuning terang tu mesti manis kan

    ReplyDelete
  11. Saya ingin berbagi pengalaman saya mendapatkan persetujuan pinjaman dari perusahaan pinjaman Tn. Pedro, yang mana pengajuan pinjaman saya ditolak oleh bank karena kredit saya buruk. Namun Pedro memberi saya pinjaman dengan bunga 3%, sebesar 7 juta dolar AS. Saya akan mendorong orang lain yang mencari pinjaman untuk menghubungi kantor pinjaman Pedro melalui email di pedroloanss@gmail.com atau WhatsApp di +393510140339.

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...