Tuesday, March 19, 2019

Telur Muda Tumis


As salam semua kwn2,

Sorry arini lambat bt ntry, ada kerja sikit... 23-24 hb ni jabatan kami nk bt open day, jadinya semua kene kerahla.  Aku yg bukan surveyor pun kene bertugas gk, sabtu ahad kene keje ko... redho jelah

Korang pernah makan telur muda? atau korang kenal tak telur muda tu camne?
Korang mesti ramai yg tak kenal kan, aku ni dr kecik dh biasa ngn makanan ni.  Org kampung dulu2, kalau bt kenduri kawin mesti pakai ayam pencen atau ayam telur.  Bila abah ngn mak aku pi rewang, selalu la bwk balik telur muda nih.  Telur muda ni ada kt ayam pencen je tau, jgn cari kt ayam daging lak...  

N kadang2 bila umah aku bt tahlil ke apa pakai ayam pencen jgk, dpt lah telur muda n isi2 ayam ni.  Selalu mak aku masak ungkep je, tp sbb tak banyak aku tumis kering je. 

tumis telur muda n the geng

sebelah tu, tumis megi ngn lokio... 

14 comments:

ejulz said...

wahhh.. sedap :)

SITI AWADAH said...

bru2 ni suami sembelih ayam pencen... ada jumpa telur gini hehe SIS HAWA DOT COM

Aiezza Sue said...

Masa kecik2 dululah, anak2 perempuan memang tok larang makan telur yang masih dalam perut ayam gini..alasannya susah nak dapat anak, 2sepupu rapat akak try test depa curi2 makan gak😅..

Norhayati Mohd Isa said...

Akak tak tahu lah panggilan Di Johor telur muda ye Dana..
Akak selalu panggil telur ayam Masih dlm perut.
Arwah mak akak selalu masak lemak sekali dengan ayam.
Selalunya ayam kampung betina yg arwah abah akak sembelih..
Berebut-rebut Kami adik beradik nak mkn..
Sebab tak byk Kan.. dlm 2 3 biji je..

paridah said...

WAH MMG SEDAP TELOR MUDA NI DIMSK SEKALI DGN AYAM

nurbijen said...

Ooo.. telur yg kat dlm ayam tu.. tak pernah lagi makan.. huhuhu

Warisan Petani said...

Telur muda ni regu dia dengan sarung telur, ungkep sekali.

Fieda Zan said...

dulu selalu jugak beli.. tapi laning dan muak.. ni dana unjuk, nak belila jumaat ni.. nak masak krisek

norhidana miswan said...

en. Ejulz- btl tu mmg sedap

Siti Awadah- klu nsb baik dpt jumpa banyak biji

kak Chaq- sebenarnya takmo bg berebut kot tu kak, sbb tak banyak kan

k Norhayati- hehehe... ayam kampung pun selalu ada jgk kak... dana biasa mkn pun sbb kt kg selalu knduri pakai ayam pencen, puasla mkn

k Paridah- betul tu kak, dana suka msk ungkep

k Nurbijen- akak jrang msk ayam pencen kot, kadang aym kampung pun ada

wak WP- betul tu wak, msk ungkep ngn wadah telur... perkkkh mantops

Fieda- tak pernah muak mkn bend aalah ni hehehhehe

Sunah Sakura said...

biasa gak nampak masa kecik2 dulu lepas mak bersihkan ayam kampung yang da disembelih..tapi tak pernah makan pun...huhuhu

ShirVen said...

Eh sedap telur ni, mmg kat ayam pencen je selalu ada, biasa masak sup halia, serai, bwg putih je. If rajin sikit, masak tumis nenas bersantan. Sedap! 😊

Siti Yang Menaip said...

first time dengan istilah telur muda. n rasanya x pernah tengok jugak. hehe.. tapi ayam pencen penah makan.. buat rendang !! hehe..

OKje said...

Ohh telur ni..... tak pernah makan Dana sebab mak mmg tak bagi makan masa kecik dulu. Mesti sedap ek, sebab tulah org tua tua belah Muo ni tak bagi makan.

mamapp said...

Masa mama kecik dulu selalu nampak telurni