Friday, July 12, 2024

RESEPI NASI LEMAK PANDAN

 Assalamualaikum semua,

Punyalah tak tau nak kongsi resepi apa kan, maaf la kawan-kawan aku sekarang memang malas masak. Lagilah sekarang pukul 3.30pagi dah bangun masak jadi petang tu aku jadi malas nak masak. Kalau ada mungkin sabtu atau ahad je aku masak. Ini menu sabtu lepas cara masak nasi lemak pandan.

Bahan-bahan:

5 cawan beras, cuci dan toskan

1 cawan air pandan

2 kotak kecil santan

1 batang serai, ketuk

1 inci halia, hiris

3 1/2 cawan air kosong

3 sudu besar minyak masak

sedikit garam

Cara masak:

- Masukkan semua bahan dalam periuk noxxa dan gaul.

- HP untuk 7  minit

- Bila dah keluarkan wap, boleh gaul nasi bagi serata. Siap




Sebab pakai santan kotak kene tambah minyak, kalau santan asli tak perlu minyak

15 comments:

  1. Sedap nasi lemak ni. Kalau ada kesempatan nak masak nasi lemak pandan pula. Bila time masak nasi....harum semerbak satu rumah.

    ReplyDelete
  2. Menarik untuk dicuba, sesekali tukar selera kita buat nasi lemak pandan. Warna memikat, aroma tentu lebih sedap.

    Akak pernah try tak letak minyak (guna santan kotak), jadi tak cantik rupa nasi lemak. Tak kilat.

    ReplyDelete
  3. Nikmatnya juadah..alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. Dapur kat rumah saya dah lama tak 'berasap'

    ReplyDelete
  5. nasi lemak pandan harum n sedap rajin dana

    ReplyDelete
  6. Apakah Anda sedang mengalami kesulitan keuangan? Maka artikel ini cocok untuk Anda. Pinjaman saya disetujui oleh Bapak Pedro, yang merupakan tawaran pinjaman dari perusahaan pinjamannya ketika bank menolak pengajuan pinjaman saya karena kredit saya buruk, tetapi Pedro dan perusahaan pinjamannya memberi saya pinjaman sebesar 7 juta DOLAR AS dengan suku bunga 3%. Saya sangat berterima kasih dan ingin berbagi semua ini dengan Anda yang sedang mencari jenis pinjaman apa pun. Hubungi kantor pinjaman Pedro langsung melalui alamat email: pedroloanss@gmail.com atau whatsapp dia di: +393510140339.

    ReplyDelete
  7. tak pernah tak menyelerakan, tambah lagi dgn sambal tu. fuh!!

    ReplyDelete
  8. mesti sedap kan nasi lemak pandan.. dapat bayangkan aroma manis dan wanginya... yumm yumm yumm

    ReplyDelete
  9. sedapnya.. MA sekarang ni suka buat nasi lemak hijau ni dr nasi lemak biasa.. aroma dia.best

    ReplyDelete
  10. Saya ingin berbagi dengan Anda semua di sini bahwa ada peluang besar bagi individu atau perusahaan untuk mengakses pinjaman dari Tuan Pedro, petugas bagian pinjaman yang memberi saya pinjaman sebesar $800,000 untuk membiayai proyek bisnis saya dengan tingkat pengembalian tahunan 2%, Tuan Pedro adalah pria baik hati yang bekerja dengan investor dan mereka juga menawarkan program pinjaman investasi untuk membiayai bisnis bonafide di seluruh dunia.
    Hubungi Tuan Pedro
    Di Email:pedroloanss@gmail.com
    Nomor Whatsappwhatsapp: +393510140339.

    ReplyDelete
  11. Eh merata pulak ammi tgk si maria lucia ni komen. Cubit karang baru tau.
    Ammi kan kalau masak sesuatu yg berasaskan beras, nasi tomato ke nasi ayam ke mesti takut bab sukatan air

    ReplyDelete
  12. Sedapnya , Sabtu lepas Pak Zain ada masak nasi lemak jugak...tp version dia la

    ReplyDelete
  13. Harum wangi nasi lemak pandan sampai ke LD tau Dana... ahaks!

    ReplyDelete
  14. Fuh aroma nasi lemak pandan tu ..terus buat perut jadi lapar .

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...