Thursday, March 26, 2020

TANAM TAUGE SENDIRI

 Assalamualaikum semua,

Mana la hilang entry tauge aku ni sebelum ini.. jadi lain lak... ginila bila guna hp nak buat entry ni. Aku kene taip semula... maafla kawan2...ter tukar dengan entry annivesary aku

Bahan untuk tanam tauge:

1 mangkuk kacang hijau rendam semalaman dan toskan
Tuala goodmorning
Periuk pengukus

Cara sediakan:

- bentangkan tuala pada pengukus dan ratakan kacang hijau, tutupkan kacang dengan sebahagian tuala
- siramkan air pada kacang tu sehari 3 ke 4 kali, lagi banyak lagi bagus
- jangan lupa sentiasa buang air dalam takungan setiap kali siram air supaya tidak berbau
- kene simpan dalam tempat gelap, dalam masa 3 ke 4 hari boleh la tuai

Kacang lps direndam

tutupkan macamni ye

Siram air dengan banyak

Simpan di tenpat gelap

selepas 2hari


Hari ke3
 Hari ke 3
Hari ke 4

Selepas di tuai

Kiri tauge kedai kanan tanam sendiri
Aku ada tanam lagi tapi ini hari ke3 dah besar gini
Kelmarin aku tuai yang baru, 3 hari dah boleh tuai sebab aku bagi air banyak2

25 comments:

  1. Sedap nya..nk cuba jgk la nti..tq dana

    ReplyDelete
  2. teruja tgk bila hasil tuaian menjadi kn...putih bersih...lpsni tkyh beli dh la taugeh dh bole wat sdiri ni

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah boleh makan hasil tanaman sendiri ....Allahu Akhbar ..Rasa insaf dapat melihat kebesaran Allah yang menghidupkan dan mematikan makhlukNya.

    ReplyDelete
  4. terima kasiha share ilmu yg bermanfaat semoga beroleh pahala dari Allah SWT

    ReplyDelete
  5. ku yang jeles. haha. nice kak. will do. insyaAllah

    ReplyDelete
  6. Rajinnya buat taugeh!Halalan toyyiban!
    Teringat kat mak di kampung. Kalau nak buat pecal, mak buat taugeh sendiri, taugeh kontot takde ekor. Mak selalu pesan, celur 30 saat saja untuk kekalkan kerangupan dan rasa lemak taugeh kontot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu arwah nenek pun suka makan pecel dgn toge kontot, rasanya sehari ke dua hari je dia cambahkan dah boleh makan

      Delete
  7. Tanaman yang paling cepat mendatangkan hasil

    ReplyDelete
  8. teringat eksperimen waktu sekolah dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehhehe anggapla eksperimen yg berjaya dan excellent

      Delete
  9. Taugeh paling mudah tanam dan dapat banyak pulak tu sekali tanam kan. Sangat berbaloi buat goreng terus.

    ReplyDelete
  10. macam mana nak bagi gemuk macam kat kedai tu? hahahah

    ReplyDelete
  11. Segar betul baik buat sendiri je kan

    ReplyDelete
  12. uuit cepat depa tumbuh.. hehe tapi x suka..
    kalo makan carik2 letak tepi =P

    ReplyDelete
  13. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete
  14. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...