teman2....

Tuesday, February 28, 2017

Pakai Jarum Peniti

as salam semua kwn2,

Salam selasa semua

Setelah di belek2 aku ada banyak baju plain, blouse warna purple, ada 3 helai, biru lak ada 5 helai warna dhla sama semua hahahha... aku kene tambah koleksi baju plain lg sbb tudung aku kebanyakkannya bercorak.

Korang pg kerja pakai tudung boh peniti tak? selalu2 aku mmg tak boh jarum peniti kt tudung tp arini pakai tudung satin tkt dia gerak2 jd boh la peniti.

Last pakai masa jaman sekolah menengah rasanya.... kalau ada pun pakai jarum peniti tp beso skit tp bkn lah pakai dua2 belah mcm ni hehehhe

Rasa skema lak rasa .... mcm nerd gitu, nampak elok je tudung aku ddk terletak elok jd bila boh peniti gini

elok je tudung terletak boh peniti... sbb satin kan klu tak mmg tak delah aku pakai peniti
ni pun peniti pinjam hehehehhe

see... mcm skema kan nampaknya

Monday, February 27, 2017

Minta petua kasut baru


as salam semua kwn2,

salam isnin yg ceria kwn2 yek

Aku nih bukan lah peminat kasut or sandal.... bkn jenis org yg suke ganti2 sandal or kasut baru.  Aku ni jenis org yg akan pakai sandal/ selipar atau kasut yg satu tu sampai lunyai hehehehhe

Aku ni kurang minat kasut bertutup dan bertumit tp kan, sbb bff aku yg sorang tu selalu perli aku... ko nih kan PA sana sini pakai sandal je heheheheh 

Kebetulan sandal yg aku selalu pakai tu  dh agak uzur jd masa lps gaji aritu pi lah jenguk2 kt kedai HP (hush puppies)  kot2 ada yg kenan.... sandal2 dia mcm tak berkenan lak... jd tertgk kasut nih  mcm menarik je.

Masa try siap jln2  mcm ok je, tp bile dh beli dh pakai kt opis ni.... bgh depan tu sakit skit... 
Mungkin aku tak blh beli jns yg ada bukak skit2 gitu kot... 

Nak tak nak kene pakai jgk kan... pakai kt opis je pun kire ok kan

Belajar pakai kasut ni ngn stokin, kurang la sakit skit tp masih terasa lg lah... sapa2 ada petua ke mcmne nk bg tak sakit heheheh

bosan ngn color hitam saja beli color gini

simple je kan 

mcm kelakar lak.... tak penah pakai stokin sebelum2 nih wei

pasni kite try stokin yg gelap skit kot ke tebal skit kui3

p/s: ujung minggu baru ni kete kancil msk bengkel, sekali baiki dkt 2k melayang... itulah maktek, suh tukar kata ok lg, nngis sekali dia bt hal betul2

Friday, February 24, 2017

Resepi masak gulai ayam mil ku



as salam semua kwn2,

salam jumaat penuh barakah semua ye

Harap2nya korang semua sihat sejahtera hendaknya, doakan jgk aku moga bertambah sihat, batuk2 masih ada lg, lagi2 bila keje dlm opis yg ber ekon, mule lah batuk tak berhenti... cuaca sejuk skrg ni mmg betul2 alah pd aku... tak tahan nya

oklah balik pd tajuk atas tuh... nk share ngn korang masakan gulai ayam ala mil ku

Bahan2:

1 ekor ayam di potong sedang (potong 8 kot)
2 sudu besar cili boh @ cili kisar
3 biji bwg merah besar - di kisar @ blend
5 ulas bwg putih- di kisar
2 batang serai di titik
rempah 3 sekawan
3 sudu besar serbuk rempah cap rose - campur dengan air @santan
2 kotak kecil santan ( tp  aku pakai 1 kotak kecik je)
1 potong gula melaka @ nisan
2 keping asam keping
2 biji terung di potong 4
2 biji tomato di potong 4

Cara Masak:

- Tumiskan 3 sekawan selepas itu masukkan cili boh , bwg merah dan bwg putih kisar tadi hingga bau dan naik minyak
- Masukkan rempah gulai cap rose dan tambahkan setengah cawan air, kecilkan api, biarkan utk 10 ke 15 minit.
- Masukkan ayam yg sudah di bersihkan ke dalam periuk @ kuali dan ttpkan sebentar, masukkan serai yg telah dititik
- Masukkan 1 ketul nipis nisan @ gula melaka dan tambahkan sedikit air, biarkan hingga ayam masak
- Masukkan terung dan tomato selepas itu masukkan santan bersama dengan asam keping
- Biarkan hingga santan pecah minyak selepas  itu boleh perasakan dengan garam dan sedikit bahan perasa.
- Siap gulai dan boleh di hidangkan, boleh tambahkan lebih air kalau anda suka kuah yg cair dan kurangkan air jika suka kuah pekat.


Selamat mencuba


ni terlebih boh rempah itu yg pekat likat... tp nsb lah edy ngn katek kata sedap, siap esoknya beria cicah ngn prata segera

gini lah rupe rempah cap rose... kredit utk google amik kt web rempah cap rose

Thursday, February 23, 2017

Photo diary #4 2017

as salam semua kwn2,

salam khamis semua... 

Maaf semalam tiba2 hilangkan diri, dari hari selasa lagi dh tak berapa sihat kan, selasa tu halfday sbb dh tak larat sangat. Ptg tu pg kenek, doc suh amik neb sbb asthma teruk, pastu doc suh amik neb lg pagi esoknya (rabu).  Doc bg mc rabu tuh suh rehat.... tak penah2 amik neb ko.... huhuhu 

TP mmg tak larat betul, mmg ketat btl dada, sebelum2 ni tak penah pun jadi gitu. Aku mmg alah betul ngn udara sejuk2 nih, camne lah nk jalan2 pi CH ke pi Kundasang ke, oversea apatah lg kan hehehehe.

Arini msh terasa2 lg, msh batuk2 tp napas dh normal jd pegi lah keje, duk umah pun penat jgk dok layan rayyan izzan.
Tp dpt inhaler baru, blh la guna dimasa kecemasan kan


Jumaat aritu, sampai paking kite panggil2 dia senyap je... sekali amik gambo... gini rupe penat sgt lah tu

Sabtu baru nih, msk sutun kicap jumpa lak 2 ekor sutun yg ada telur hehehhe

Ni kejadian pagi semalam, neb yg kedua.... huhuhu 

Kite dhla tak sihat, dia bt kecah lak umah... mmg aku bt2 tak nampak jelah semua tuh

Mlm td nyer lauk, gulai ayam ngn terung... pakai rempah gulai cap rose

Tuesday, February 21, 2017

Resepi masak pecel @ msk lemak cekur


as salam semua kwn2,

Salam hari selasa yg redup arini, almaklum mlm td hujan lps dh lama tak hujan kn.

Arini tak berapa sihat, dok la batuk2 mlm td.... aku nih mmg sensitip ngn udara sejuk2 nih... org ada asthma mmg gini kot, slh mkn pun boleh jadi hal... 

Jadi arini  nk share resepi ngn korang lg
Masakan org jawa tapi nya, saja lah share kot2 ada yg nk try msk kan.

Ada org panggil msk pecel (ni bukan pecal yg ada syr2 tu tau) tp aku suke panggil msk lemak cekur @ kencur. Ni kwn2 jawa msti kenal masakan nih punya.
Aku paling suke aroma cekur tu buat berselera makan, nsb lah edy nih jns senang lauk ini pun dia boleh mkn bertambah2.

Bahan2:

2 ekor ikan bawal potong 4 - goreng ngn sedikit garam ye (ikan ni boleh ganti ngn ikan apa2, biasa org pakai ikan pari, ikan keli tp aku hentam je)
5 ke 6 ketul biji cekur - tumbuk
15 ke 20 biji cili api - tumbuk
3 ulas bwg putih - tumbuk
2 biji bwg merah kecik- tumbuk
1 kotak kecil santan
sesudu kecil asam jawa
sedikit garam n gula
2 cawan air kosong
daun cekur- potong halus (klu takde pun takpe)

Cara Masak:

- Rebuskan bahan2 tumbuk dengan 1 cawan air kosong, biarkan hingga naik bau
- masukkan santan dan secawan air, lpstu masukkan ikan goreng
- Perlahankan api, perasakan ngn asam jawa, gula n garam
- Biarkan hingga kuah pekat n matikan api


ni lah rupenya.... masa tu edy tgh sibuk kopek petai hehehehe


Monday, February 20, 2017

Resepi Popia sardin versi dana

as salam semua kwn2,

Selamat hari isnin, pg nih terasa rajin lak nk share ngn korang resepi popia inti sadin.

Aku nih kalau teringin nk mkn sesuatu, mmg rajin buat sendiri... sbb kadang takde jumpa org jual apa yg aku nk mkn tu hehehhehe... 
nampak sgt selera lain dr lain kan ... nk wat camne, selera org kampung kan.

Mak aku, dr kami kecik sampai beso panjang nih mmg tak penah bt popia inti syr yg mcm biasa org jual, dia suke buat popia inti mcm epok2, inti kentang ngn ayam or daging, atau sardin.

Jadi kami adik beradik pun terikut la ngn cara mak msk tuh...
Bagi korang yg tak penah bt popia sadin mcm aku, blh la cube nnti ye 

Bahan2 Inti:

Kentang 1 kilo di potong panjang2
1 tin besar sardin ( di hancurkan)
4-5 ulas bawang merah kecik - tumbuk/ blend
3- 4 ulas bwg putih- tumbuk/ blend
15 biji cili api - tumbuk/ blend
sedikit garam n gula
2 slice keju chedddar
sepokok daun sup- potong halus

Cara Masak:

- Tumiskan semua bahan2 yang di tumbuk/ blend hingga naik bau dan kering
- Masukkan sardin yg kite telah hancurkan tadi, masakkan dlm 5 ke 10 minit
- Masukkan kentang dan sedikit air, biarkan hingga empuk
- Perasakan dengan gula n garam, akhir sekali masukkan keju td
- Taburkan daun sup dan matikan api... biarkan sejuk sebelum gulung dgn klt popia

Ini lah rupe inti popia sardin ku itu

kejap je buat 50 biji popia, lagi2 bila takde org mengaco 

gini lah rupe popia sardin ku

Sebelum simpan dlm peti, kasi interprem dulu

p/s: opis aku nih, asal isnin je takde air, kene call maintenance baru ada air.... pastu jumaat ptg sblum kul5 dh takde ari... apa lah nk jd nih

Friday, February 17, 2017

TAKDE TUDUNG

as salam semua kwn2,

salam jumaat semua kwn2... 

Biasa ngn dialog nih?

` nak pakai tudung apa nih, takde tudung yg sesuai.... atau
Katek ,nak pakai tudung apa nih, takde tudung dh`

Itu dialog yg aku selalu zikirkan kt telinga maktek bila nk iron baju n tudung tiap ptg or mlm hehehehe.... 
tp hakikatnya cuma maktek n aku je yg tahu hehehhe... 



ni semua koleksi tudung bawal aku.... heheheh

depan ni nampak 2 bahagian, ke belakang tuh ada 2 lagi hehehhe

Thursday, February 16, 2017

photo diary #3 2017


as salam semua kwn2,

salam khamis semua, teringat hari khamis lama btl tak pakai baju batik.... baju yg beli aritu, baru suh mil jhtkan... tunggulah seminggu dua nnti siap lah

Arini banyak gambo nk share ngn korang,  himpunan dr bln lps pun ada hehehhe... 
Mari2 kite layan gambar sambil layan cite nya kwn2



menu dinner isnin minggu lps, tingin mkn megi ayam... nikmat betul sesekali layan megi nih
hasil kerja aiyan... cun pulak aku nengok dinosor nih... dia kata aiyan baru jumpa dinosor hehehe
mcm kt filem dinosor tuh cari fosil

masa balik kerteh aritu aku lupa bwk sandal jd kemana2 ngn selipar jepun ni je...
jnji sempoi kan

masa balik kg aritu, nk pi psr lambak... baju mcm vogue tp seluar asal boleh ngn selipar jepun kuning... gasak la

sate psr lambak pt panjang yg mmg wajib beli klu balik johor
jumaat minggu lps sampai2 umah baru perasan wallet aku takde dlm henbeg... sah tertinggal bwh meja opis
sabtu pg tu ajak maktek amik, kebetulan ada org OT kt opis
ada taklimat 5S selasa baru nih, sibuk nk ber swafoto ramai2... masing2 otak gile2


kwn opis yg tukang amik gambo pun anto gambo nih kt kami... hehhehe

cuti taipusam aritu, dia tamboh koleksi beruang dia, nk warna pink pulak... comei sgt

dinosor aiyan dh membiak... makin ramai siap ada anak2 lg.... 


Wednesday, February 15, 2017

WW kudapan org kampung

As salam semua kwn2,

Salam rabu..... 

Sesekali layan kudap2 org kampung ni sedap tau, almaklum dpt masa balik kg aritu.

jambu air petik kt umah atuk, cicah gula ngn kicap... saja tak boh cili

cuti thaipusam aritu, bt bfast pisang tanduk grg ngn kopok leko... sambal kicap wajib ada

Nenas pokok tepi umah... tak tau nenas pe yg penting manis leting... mkn banyak pun tak lidas

Tuesday, February 14, 2017

layan ikan singgang


as salam semua kwn2,

Salam selasa semua

Arini lambat skit bt ntry, ada taklimat 5S tadi. 
Skrg ni kan aku kata jabatan aku block blogspot nih, tp kalu aku dh bukak blog ni dr pagi kadang2 blh bukak je sampai ptg, tp ada beberapa blog kwn2 yg tak blh bukak, aku pun tak paham huhuhu 

ssh nk tunggu kul 1 baru blh usha blog kwn2.... entahla

Kedai Selera ramai ikan singgang nih, edy dh beberapa kali ajak aku pg tp aku mls hehehe... 
sbb ingat dia ada ikan singgang je takde masakan panas2... rupenye kwn dia owner kedai nih
Ptt beria2 ajak aku pi sini... 

Kedai ni dekat je ngn opis aku, sbb kt lorong keramat... bg aku masakan nya ok, sedap di tekak aku, di tekak edy compom la ok... sbb makanan feveret dia kn
Lauk2 yg kami oder mmg puas hati, ikan pun fresh lg

bahagian dapur nya yg terbuka

waktu operasi, kedainya luas

ikan singgang, budu ulam2 mmg edy je yg telan... aku amik kuah je

ni lah owner nya.... kwn edy dari sekolah teknik lg

aku amik kembung 3 rasa ngn kailan ikan masin, aiyan lak ns goreng

sedap n tgk lah... licin... compom pasni edy ajak lg pi mkn sana

Kedainya dr luar... masalahnya cuma parking yg terhad
Alamat Kedai:

Selera Ramai Ikan Singgang
No.1 Lorong Kiri 8
Kampung Datuk Keramat

No. Tel: 012-6291015

Monday, February 13, 2017

Balik johor pulak

 as salam semua kwn2,

salam isnin semua kwn2 ye.... arini ada yg monday blues tak? takmo blues2 yek...
kene hepi baru seronok keje

ujung minggu lps 4 n 5 hb feb kami balik johor pulak, sbb sepupu kawin sabtu tuh, balik pun mmg ujung minggu je... takmo balik tak best lak, sbb sepupu rapat.

Aku kalau balik johor, klu tkt 2 hari tu mmg tak keman2 lah, paling2 jauh pun ke pontian or benut je.
Sbb pagi ahad tu kami dh gerak balik kl dh...  mmg tak puas kalu balik kg tkt ujung minggu je...
Tp kire ok lah yg penting mak abah aku seronok dpt jumpa cucunya yg sorang ni yg dh makin gendut hehehhehe



home sweet home kami.... laman luas abah kata kalu ada majlis apa2 or raya senang ramai blh guna

hari tu agak panas skit, bdk pakai spek tu dh ngantuk tu yg bt muke gitu

4 sepupu nih klu jumpa ada je benda di gosipnya... tgk mlt sampai moncong2 tuh
gambar pantin... yg lelaki tuh sepupu aku... 

ahad tu balik edy ajak singgah kt rnr seremban, pastu si aiyan sibuk nk mkn kt anw

tp yg dia mkn cuma fries ngn nugget je... sabo jelah aku


balik kl kali nih pnh skit lah seat belakang sbb mak yan yg kt poli nilai pun tumpang sekali... 


Friday, February 10, 2017

terima kasih en papa


as salam semua kwn2,

salam jumaat, rasa arini mcm isnin lak... smlm rasa mcm hari sabtu or ahad heheheh

lps2 balik cuti aritu, ada nampak 1 objek atas meja solek (heheheh abaikan meja yg penuh barang itu)
mule2 segan nk bukak heheheh... 

org dh bagi kite terima ngn hati terbuka heheheh

sila fokus pd plastik tgh tu je ye hehehehe


telefon biasa2 je...

tp aku suke sgt2 sbb warna pink... heheheheh

belah kanan telefon lama... lps ni telefon lama tuh aku jnji nk bg kt edy jd 2nd phone dia