teman2....

Thursday, March 31, 2016

kudap mengudap

as salam semua kwn2,

selamat hari batik....
arini takde segmen PD, sbb nya.... tak dpt nk kumpul gambar2 utk di kongsi... yg ada pun nan hado lah sgt heheheh

kita cite psl  kudapan ek
Smlm ada bdk jual asam, n buah2 kering...
rambang mata kejap hehehe...

aku pilih aprikot kering
mix kuaci
kacang hijau
kismis jumbo

mmg layan... hehhehhehe

sebungkus rm5.... tp aprikot tuh rm10 sebungkus

kismis jumboo nih pun rm10 se plastik... tp ni dh tinggal separuh dh hehehe... 


Wednesday, March 30, 2016

resepi epok2 @ karipap cara dana

as salam semua kwn2,

selalu ari rabu bt ntry WW tp ntah rasa nk share resepi lak....
sesekali aku terajin share resepi kan... moh le kwn2

Cara aku bt epok2 nih, doh dia inti  cara senang, cara org kampung...
tak reti aku nk bt karipap pusing2 yg pakai majerin ke butter tuh...
Tp kalu korang nk cube apa salahnya kan....

Bahan2 doh:
1 kg tepung gandum
sesudu kecik garam
3 senduk minyak panas
air sejuk secukupnya.....

Cara2 Buat:

- masukkan tepung dlm besen besar masukkan garam n kacau
- masukkan 3 senduk minyak panas td n gaul rata
- Uli ngn air, jgn lembik sgt ye kwn....
- rehatkan dlm 10 min doh tu

Bahan2 Inti:
1.5- 2kg kentang (potong dadu)
3 keping daging burger ramly ( boleh tukar ngn sosej, tukar ngn hirisan ayam atau apa2 je)
3 ulas bwg putih- tumbuk
4-6 biji bwg merah kecik - tumbuk
setengah inci kunyit hidup - tumbuk
sedikit bilis - tumbuk
3 sudu besar serbuk kari
1 biji tomato- potong dadu
garam
3 sudu gula
daun sup

Cara2 masak:
- tumiskan bahan2 tumbuk hingga naik bau dan masukkan serbuk kari
- masukkan daging burger tadi biarkan masak, masukkan sedikit air
- masukkan kentang dan tomato
- masukkan sedikit air masak hingga empuk
- perasakan ngn garam dan gula
- akhir sekali masukkan daun sup


untuk kak Hainom hehehhe jgn jeles dana bt epok2 lg mlm td, tulah sapa suh tulis dana bt epok hari2 kt blog tu semalam hehehhehe

bekal arini, mlm td sampai kul11 baru siap semua hehehhe... 


Tuesday, March 29, 2016

kucing oooo kucing

as salam semua kwn2,

selamat hari selasa semua yek...

Aiyan nih kt sekolah dia mmg ada masalah skit nk sebut perkataan sebut f, g, h, s, v... mmg kene tekan kan skit... cpt2 dia suruh ttp buku kalu ulang kaji kt umah
tp kalau suh melukis mmg laju... siap ajak maktek nya ...
`jom kita lukis sama2 nak tak?` hehehehh cantik kan ayat dia

ini kucing aiyan....
nnti aku tunjuk kucing versi lawo skit ek
lupe nk amik gambo kucing versi 1 lg tuh

kucing lidi kot nih kan hehehehe.... 


Monday, March 28, 2016

Our 6th anniversary 26/3

as salam semua kwn2,

selamat hari isnin...
selamat memulakan kerja ye kwn2... takmo blues2

sabtu baru nih anniversary kami ke 6, kejap je rasa dh msk  6thn... tp bak kata org kan... 6thn ni kire masih baru lg, banyak lg liku2 ranjau berduri yg belum jumpa hehehhe....
Harapnya semua liku ranjau berduri tu dpt kami hadapi bersama2... amin

Jom kita throwback gambo2 kawin lama dulu....


1st time aku bermakeup tebal berinci2..... 
baju nikah nih sampai skrg masih simpan lg sbb baju sndiri jahit manik sendiri
mak andam nk beli baju nih tp aku syg.... huhuhu

simple je baju nikah aku... 

walaupun dh 6thn sama je saiz pipi tuh malah lg beso kot ahhahahah

takde lah istilah nk malu2 kucing tuh

p/s: eppy 12th anniversary pd blogger Zana Nordin yg share tarikh yg sama.... moga kekal bahagia hingga ke syurga

Friday, March 25, 2016

kulit muka berminyak

as salam semua kwn2,

salam jumaat semua.... selamat bercuti bt kwn2 yg berhari minggu arini...

korang ada masalah kulit muka berminyak tak?
aku nih jenis kulit muke berminyak... kadang rasa blh bt grg ikan tau hehehhe...
tak payah tunggu kuar ke mana2 tgri ddk kt opis pun blh berminyak kulit aku nih...

jd, salah satu cara nk bg minyak nih hilang ngn
absorbent paper lah
Tp idak lah hilang trs, hilang la kejap lps sejam ke apa ada lah balik kadang tuh

penyelamat di kala muka berkilat2

Thursday, March 24, 2016

photo diary cacamarba

as salam semua kwn2,

selamat hari khamis semua yek, eeh2 msti ada yg masih ralit bt kira2 nk supink apa jap2 lg nih almaklum dh gaji yek.... berjimat cermat lah kite walau dh gaji yek kwn2... peringatan utk diri sndiri jgk nih heheheh

berangan2 nk tukar spek baru, tp kira2 kang mahal kang tak ckup duit...
so, pospont lah dulu keinginan tkr spek... selagi belum patah spek lama nih pakai jelah kan

Sebab skrg nih kemalasan pun boleh tahan tinggi... korang paham2 jelah kalau asik PD psl makanan je yek

menu dinner minggu lps rasanya... mee bandung muar takde syr hijau heehhehe.... aku mmg suke msk letak mcm2 isi

ujung minggu baru nih, teringin bt bubur... mkn ngn sambal hijau pedas ngn ayam grg kunyit,
bilis kacang tanah ngn kicap adalah wajib 

mlm kelmarin tingin nk mkn epok2... lwt mula buat kul 10 lbh baru siap sume

dinner mlm td, kurma ayam + telur.... kali ke2 aku msk kurma hahahha mmg sgt jarang teringin msk

mlm td bt popia lak, nk abiskan inti karipap smlm.... kebetulan edy ada beli frozen satar popia kt giant
kecik2 comei tu lah satar popia

benda penting yg msti ada atas meja kerja aku.... rasanya semua PA msti mcm aku kot

paling malas nk korek color aiyan nih...tak blh harap dia bt sndiri, kang elok panjang jd kontot
p/s: bila dh gaji tuh jgn lupe bankin kn or asingkan siap2 utk mak bapak kite kt kg heheheh ingatan bt diri sndiri gk

Wednesday, March 23, 2016

WW DIY baiki brooch yg hilang batu

as salam semua kwn2,

selamat hari rabu, huhuhui cpt rasa berlalu minggu nih.... tup2 dh nk msk bln 4 dh kan

Korang biasa tak ada masalah brooch korang hilang batu?
pastu nmpak rompong rongak tak lawo kan?

Bahan2 yg aku gune nk tampal rompong.... batu kristal lebihan jahit manik aku lah

nampak ada yg rongak tuh kan... 

pas dh di tutup mana yg rompong tuh... takpe colorful kan brooch kita kan



Tuesday, March 22, 2016

merah merah delima...


as salam semua kwn2,

selamat hari selasa.... selamat mule keje pd kwn2 smlm  cuti heheheh... 

dr semalam gerak awal dr umah tp jem jgk nk trn ukay perdana, kerja2 pembesaran jalan utk bt hiway kt ukay perdana tuh dh menyebabkan pagi2 kami terganggu. Sabo jelah

Korang suka mkn buah delima?
Masa nk balik kg aritu ada belikan buah delima utk mak aku, dpt lak delima yg merah menyala gini... mmg sedap layan manis lak tu, biji dia lak ranggup . 


kalau lah ada batu delima semerah ini lawo nya... 

p/s: smlm termkn cili api ptg tu terus tekak tu perit huhuhu....

Monday, March 21, 2016

Hujan rahmat

as salam semua kwn2,

selamat hari isnin, utk anak2 yg sekolah selamat memulakan semestar baru lps seminggu bersuka ria heheheh... pg nih ada skit jem masa nk trn ukay perdana, sedangkan awal lg tuh aku gerak.

Skrg nih kan sibuk ngn fenomena el nino+ equinox jd mmg tgri tu panas berdenting. Kwn2 jgn lupe banyakkan minum air kosong yek skrg nih....

Walaupun skrg pns terik siang hari kt umah aku skrg nih alhamdulillah tiap lwt petang atau mlm akan hujan. Jd tak la terasa pns sgt mlm tuh.... kadang sian jgk kwn2 yg kata lama tak hujan sedangkan sekitar kl jgk...
Moga fenomena pns nih cpt2 lah abis n cuaca spt sediakala.... hrpnya tmpt lain kt malaysia yg lum hujan lg dpt lah turun hujan jgk

sabtu mlm.... mmg lebat betul... alhamdulillah

petang ahad.... mmg lebat siap angin lg... rezeki kami kt sini 

Friday, March 18, 2016

25 perkara yg menggembirakan

as salam semua kwn2,



Banner - mesti kena ada banner ni sebagai syarat penyertaan.

What to do?
create a new post + insert picture above
List 25 things that make you happy
mention the blog that have tagged you
Tag at lesat 5 bloggers & make sure they know they've been tagged
Share your favourite quote of the week!(if none, then it'll be okay)

aku telah di tag oleh kak Noor yg teror msk tuh... jd bt jelah yek... sambil2 mengisi masa lapang nih kan

1- alhamdulillah hepi masih di pinjamkan usia sampai skrg nih
2. Hepi dpt jd isteri pada Mac 2010
3. Hepi dpt jd mama pada Julai 2011
4. Hepi dpt balik umah lps 10hari ddk kt ward masa aiyan kene op jantung pd 2014
5. Hepi dpt sama2 susah senang besarkan RAyyan Izzan betapa besar dugaan kami nk besarkan dia
6. Tgk aiyan besar mcm kanak2 lain.... 
7. Hepi bila ramai kwn2 blog komen hehehhe
8. Hepi kalau ada kwn2 yg ucap hepi bday n merai kan
9. Hepi bila balik kg tak kisah kg johor or kg kerteh
10. dpt makan makanan best2 time balik kg hehehehe
11. Dpt bg hadiah pd mak n abah juga adik2.... tak kisahla hadiah apa pun
12. Dpt hadiah dr Edy tak kisah la apa pun
13. Dapat supink.... tak kisahla online ke kt supink complex
14. bila edy bwk cuti or jln mana2... 
15. Bila bangun tido ada tgn kecik raba2 peluk2 kita heheheh
16. masa mengandungkan aiyan... walaupun pnt duk kuar msk ward tp itu saat manis bwk aiyan dlm perut
17. Bila kwn2 blog ke kwn2 fb ke kwn2 kata aiyan bijak, aiyan ensem... aiyan kretif... itu kan doa
18. Bila dpt bg duit kt mak n abah kt kampung
19. Hepi dpt beli kereta pertama n kedua.... 
20. Hepi tiap tahun ada kenaikan gaji walaupun skit... alhamdulillah
21. Hepi kalau dpt beli tudung baru hahhahha
22. Hepi kalau tgk masakan kite abis licin di mkn family or kwn2 kita
23. Hepi dpt belikan apa yg aiyan minta walaupun cuma menan je
24. Hepi kalau adik2 dtg umah pastu request mkn macam2 suke msk
25. Hepi dpt masak apa yg aku nk mkn hehehhe... 

sekian... takmo tag sapa2... sbb pnt rupenyer nk bt hahaha... 
tp sebenarnya banyak lg benda yg bt kita hepi kan 

Thursday, March 17, 2016

Photo Diary masak2

as salam semua kwn2,

selamat hari khamis ye kwn2.... selamat berbaju batik harini nih

aritu masa balik kg ya rabbi dia punya mls nk ngambik gambo mmg tahap apa ntah.... jd nya mmg mcm takde gambo jelah heheheh... jd jgn la ada yg komplen napa skrg aku asik cite psl lauk2 msk2 je ye kwn2

kita layan lah cite msk2 aku sepanjang minggu nih yek... saja lah segmen photo diary psl masak2

lauk paling simple... dinner mlm td ikan kerisi msk sup

dinner smlm, ayam bako mayo ngn kentang selambak

nasi ambeng beli kt rnr machap hala ke kl, tp ayam kicap dia tak siap lg jd pakai ayam grg jelah... 


ni menu minggu lps, sayur rare... tumis betik muda... sedap tau... msk pedas2 mmg terangkat lah

Wednesday, March 16, 2016

WW terlebih kretif

as salam semua kwn2,

Aritu beli crayon buncho... kan color dia lawo menyerlah kan... tp
terlebih kretif jadinya aiyan, smlm cite psl kapet sebelum tuh dh kene kt mama

amik dr lipatan trs pakai sampai kt kete baru pasan.... eh2 sapa lah yg kretif sgt nih

Tuesday, March 15, 2016

sel otak sedang berhubung

as salam semua kwn2,

maaf seribu maaf... ssh betul nk BW skr gnih bila blogspot kene block kt opis, nk bt ntry pun kene bt awal2... tak sampai kul8 pg dh tak blh dh...

pasni kene rajinkan diri besarkan biji mata BW blog kwn2 ngn hp jelah... tak puas nengok ngn hp tp kalu hari2 tak dpt jwb komen kwn2... tak dpt jenguk kwn2... tak seronok jd nya

Smlm aku cuti lg balik johor, arini baru msk keje...

Tajuk lain tp cite lain heheheh.... aku nih suke belikan aiyan color pencil buku nk galakkan dia melukis menulis tp kadang2 tuh....


mama takde lah marah tp cuma geram je tau... hrpnya blh ilang lah 

p/s: diri tak berapa sihat batuk2... aduhla

Friday, March 11, 2016

cendawan kukur @ jamur sisir

as salam semua kwn2,

maaf semalam diam membisu, nk BW kwn2 pun tak dpt.... skrg nih JUPEM dh miskin, saja sekat blogspot ngn fb utk penjimatan.... kata GST dpt pungut berpuluh bilion tp tak tau ntah apa rakyat dpt.... lps kul 8 tak blh dh nk jenguk blogspot ngn fb, fb tgk kt hp blh la tp blog nk layan kt hp alahai tak puas.

Isnin nih aku cuti ye kwn, esok nk balik johor ahad sepupu kawin kt pasir gudang.

Sabtu lps beli cendawan kukur nih, lawo2 pulak aku nengok cendawan nih... rasanya dia mcm bkn pngut kt kayu mcm tradisional nyer cara, sbb rasa kayu tuh takde n bau dia lain... hheheh 

TP dh beli, hruslah masak n enjoy kan.... 


saja msk lemak cili api cendaawan kukur nih

nampak bersih je... nk siang pun senang... 

p/s: balik kg kali nih mak aku takde kt umah, dia dh pg umah adik nya kt psr gudang huhhuhuhu

Wednesday, March 9, 2016

sulur keladi

as salam semua kwn2,

pagi nih sana sini tayang psl partial solar eclipse, kt jabatan aku pun ada aktiviti beramai2 menengok anak bulan kt atas bumbung tkt8 bangunan kami, kebetulan mmg ada 1 bahagian di jupem yg bt urusan menengok2 anak bulan ramadhan n syawal....

ni bkn cite WW nh kalu dh bnyak bebel...tkr tajuk
Sulur keladi... korang kenal? penah makan? suke makan?
mmg feveret kami adik badik, kt kl pyh sgt nk jumpa bila jumpa teruja nya nk msk

Terjumpa masa pi psr tani tmn melawati... laju je maktek amik sbb mmg feveret kami adik badik

lupe nk ngambik ambo dlm mangkuk... yg ada ni dlm pinggan maktek... sulur keladi tumis pds

p/s:  Hati ku sedang gerhana... aku dh makin tua dh kan tersentap dengan ayat dr sllh sorang adik ku
kadang aku bkn nk merajuk bkn nk sentap, lebih pd ingin perhatiah dr adik2, naluri seorang akak nih lain... sudahnya dr ptg smlm sampai ke mlm aku tak benti menangis smpai bengkak2 mata pg nih..

Tuesday, March 8, 2016

Resepi Kari Cendawan ala Dana

as salam semua kwn2....

Smlm nyer ntry ada psl kari cendawan, ada kwn2 yg tanya camne msknya...
arini rajin lak nk share resepi cendawan tiram kari...

Resepi nya aku pakai sembarang je, sbb minat sgt ngn cendawan... ingat dulu msk utk family kt kg
lps abah rasa dia suke lak, pastu tiap kali aku balik kg msti abah beli cendawan tiram suh msk kari... dulu lah masa zmn aku bujang lg... pastu mmg  kari cendawan nih jd feveret kami sekeluarga...


Bahan2 nya:

500gm cendawan tiram
1 bwg merah besar 1 biji - tumbuk
1 biji bwg merah hiris
3 ulas bwg putih - tumbuk
1/2 inci kunyit hidup- tumbuk
1 kotak kecil santan  ( kalau ada yg fresh lg bgs)
3 sudu serbuk kari ayam adabi (serbuk kari apa2 pun boleh)
sedikit je kiub ayam (suku dr 1 kiub tuh)
sedikit daun kari
1 keping asam keping @ 1 biji tomato yg masam

Cara masak...
- tumiskan bahan2 yg tumbuk n bawang merah hiris ngn sedikit minyak sampai naik bau.
- masukkan serbuk kari tumis hingga naik bau n masukkan sedikit air
- bila dh nampak msk bahan2 tumis masukkan santan, cendawan, kiub ayam asam keping jgk daun kari
- kacau2 ngn api perlahan perasakan n boleh matikan api
- siap utk di hidang

* Boleh je kalau nk masukkan ayam atau udang, bebola apa2 je lauk.
Selamat mencuba

ni mmg cuma cendawan n ada boh skit kobis

ni aku campur ngn bebola ayam

ni campur ngn telur rebus... sbb masa tu ada lauk tlr je kt umah hehehhe

ni versi cendawan tiram ketot2


Monday, March 7, 2016

menu sepanjang minggu

as salam semua kwn2,

selamat hari isnin.... selamat memulakan minggu ngn hepi

aku hepi, almaklum sabtu nih nk balik kg johor hehehhe ada sepupu kawin kt pasir gudang, wajib lah dtg sbb masa kenduri aku dulu depa pun dtg siap rewang lg.  

Mcm lama lak rasa tak tayang makanan kt sini hehehhe... jom lah kite layan menu sepanjang minggu, menu org kampung je, takde lak terbuat menu western minggu lps.


kari cendawan tiram ngn pepahat msk cili api, pepahat beli kt pantai remis tuh

dr kt opis dh teringin nk mkn keladi grg ngn bwg putih gini... lawan ngn sambal kicap kenyang sampai mlm

dinner selasa @ rabu, kupang masam manis, tauhu n toge tumis air

aritu suh edy beli lah tulang2 ayam... di hentamnya beli leher ayam sekilo...
 buatlah sup leher ngn sayur lawankn sambal kicap

sabtu baru nih nyer menu minum petang... cucur udang versi aku... potong2 sume kentang, carrot, kucai
toge, udang tlr n campur lah... 

p/s: minggu nih geng2 opis yg selalu bfast n lunch sama takde, mmg bwk bekal jelah minggu nih

Friday, March 4, 2016

grolier Educational programme bt si kaca mata

as salam semua kwn2,

selamat hari jumaat semua, selamat bercuti pd kwn2 yg weekend nya hari jumaat n sabtu.

Kisah ni ada berkait ngn masalah yg cikgu tadika bgtau pasal aiyan, kebetulan masa balik ke kuala terengganu aritu singgah ke mydin mall terjumpa ngn salesman jual grolier, dia pandai bt tarikan ngn tayang semua aktiviti siap bg belon aiyan apa lg terus la lari ke situ takmo gerak... sambil2 tu dia pun promote lah brg dia jual tuh...

Mule2 tuh brt jgk lah tp bila dia cerita2, tunjuk brg2 apa yg kami dpt n aku fikir mungkin ini dpt bantu aiyan utk lbh fokus n boleh membaca jd kami decide utk beli program nih.

Walaupun harganya agak mahal tp takpelah demi si budak kaca mata tuh
ni dengan harga RM2k++ takpe demi si kaca mata

ini set yg dpt termasuk sekali rak buku

pen yg aiyan pegang tu la talking  pen nya... n ada 20 buah buku utk latihan nya

mak tek yg kadang rajin melayan dia... dia suke lah org bacakan cite, lg2 buku tuh sgt colorful termasuk little encyclopedia 

balik sekolah mmg dia akan tuju sini dulu... layan lego yg sekotak beso nih
KLCC katanya... nampak la ala2 mcm menara 2 ketui tuh

bt masa nih dia tgh sibuk layan lego... layankan je jnji kurang main gadget