teman2....

Wednesday, September 30, 2015

WW berkat kenduri kawin

as salam sume kwn2,


setiap negeri ada cara yg berbeza-beza tp ini di johor... atau mungkin ada negeri lain yg mcmni jgk..

ini di kampung aku, msh lg mengamalkan, tiap kali pg kenduri kawin akan dpt berkat (bungkusan berisi nasi n lauk) jgk guddybeg...


*berkat nih diberi kpd semua yg menghadiri jemputan kenduri kwin bukan yg membantu rewang... itu di panggil bontrot heheheh
ini mmg menu yg dinanti2... paling win acar nenas tuh.... perkh layan btl

Tuesday, September 29, 2015

Raya Haji di Johor

as salam semua kwn2,

selamat hari selasa ye semua... mcmne jerebu kt tmpt korang? dh kurang atau msh lg berserabut?
kt kl mcm dh kurang tp kalu keluar still jgn aku batuk2 mcm apa... huhuhu jerebu mmg bahaya btl

sebenarnya cite raya nih takdelah gambar sgt, entahla blik kg aritu mls beno nk ngambik gambo...
keje nye asik makannnnn je.... huhuh

Ni semua keje mak Nor lah aka mak aku... asik msk sedap2 je.... sampaikan maktek yg kt kl diet tak mkn nasi tak mkn mlm tp kt kg siap blh bertambah2 lg mkn nasi gara2 mak nor nyer air tgn heheheh...

Thn nih makcik aku bt korban kongsi ngn keluarga mil nya....  jd meriah jgk lah raya haji kami ngn sibuk2 tlg org msk utk org yg tlg lapah lembu, tukang sembelih mmg atuk aku... dr dulu sejak dia jd imam lg mmg keje dia nyembelih lembu, udah pencen jd imam pun ttp org suruh jgk


pagi sebelum di sembelih... rilex je dia

beberapa saat sebelum... maktek yg beria amik video lembu di sembelih aku mmg seram nk nengok... 

ni juadah raya di pagi raya lah... ada serunding kelapa, rendang daging, ayam msk kicap, mehun tumis ngn sup ayam

Tgri n ptg tuh kami bkr sate ngn bakar daging korban tuh skit... asap skit je tak la galakkan jerebu sgt hehehhe

sodap.. ni tempah je tinggal bako


Monday, September 28, 2015

jumpa nekcik teratak 66

as salam sume kwn2,

selamat hari isnin kwn2.... camne cuti korang? Dapat banyak tulang n daging lembu tak?

msti sakan kn balik kg... mcm aku lah dok mkn je kejenyer

seronok lah bdk2 sekolah sbb dpt cuti arini sbb jerebu.... sian kt kite2 yg tak dpt cuti sbb kite tak bernapas mcm manusia biasa kot kan.... sejak balik johor jerebu kt sana pun teruk apa lg batuk2 aku tak benti lah... lagi2 aku ada asthma.... arini pun gagahkan jgk gi keje ngn batuk2 ngn tak benti... mmg aku bwk kemana2 tuala kecil utk ttp idung n mlt... tak blh la nk pakai mask tuh... rasa tak blh nafas lak

ujung minggu lps  dtg berkunjung ke rumah nekcik teratak 66, dh lama teringin nk jenguk umahnya yg lawo tuh... akhirnya dpt juga bersua muka.  suke betul ngn umah nekcik nih, rasa nk dtg jenguk2 lg hehehhe.... tp syg segan nk amik gambo banyak2... mmg best konsep ala2 kampung tuh

Nekcik, terima kasih daun keladi lain kali tingin nk dtg lg...



anak aku nih mmg tahap segan dia kurang skit... umah org dia bt mcm umah sendiri

suke dia main kt sini... dh ala2 bwh pokok

masa nih dia tgh bt persembahan nyanyian utk nekcik ngn tokpokcu nyer... 

abaikan rambut yg serabai tuh... sbb dr sampai kejenyer berlari sana sini je kt umah nih


ni lah nekcik ngn tokpokcu tuh... bkn main penuh meja ngn segala mcm hidangan... 

p/s: cite psl raya haji nnti2 lah kite cite yek...

Tuesday, September 22, 2015

nasi ke bubur?

as salam sume kwn2,

alhamdulillah jerebu dh makin beransur pergi, tp dgrnya jap2 lg nk dtg balik jerebu nih dek sbb angin lak...
TP harapnya biarlah ilang jerebu nih... ni pun dh nk muncul musim hujan kot... musim sejuk musim mengawan heheeh...

ni cite aritu, bila 1 family tak sihat2 batuk2. sbb jerebu.... aku selalu tanya aiyan nk mkn apa nasi or bubur.. edy tak kisah dia ok je apa pun

kene ikut tekak dia kalu tak nnti dia bising... banyak songeh tau itu budak

selalunya aku suke msk sup sayur telur gini... mknm ngn nasi lembik2... otomen kene ada jd teman

p/s: mintak2 esok petang jln tak jem sgt... moga berjalan lancar perjalanan balik ke johor esok

Monday, September 21, 2015

otomen lagi....

as salam sume kwn2,

selamat hari isnin yek.... arini pg keje lwt skit pun ok je jln lenggang je... almaklum tiap kali cuti sekolah mmg gini...

tak sangka pejam celik pejam celik dh nk raya haji dh......

cite arini bkn psl nk blik raya tp pasal... otomen

Tiap hari msk kete balik dr taska dia akan kata, `aiyan nk pegi kedai`... n aku msti jwb ` pg ngn papa je ek mlm nnti`
gitu lah hari2 aku kelentong dia sbb jarang sgt dpt pg ngn papa nyer sbb papa balik lwt...
tp mcm tau2 je mama baru pas gaji, nk jgk pg kedai nk jgk... terpaksalah

nampak kan kegigihan di situ, dr paking nih aku suh bwk sendiri... tak kose nk bwk

pas mandikn bergambar ngn otomen terbaru... lawo tak wall paper i? hehehhe 


p/s:  hrp2 dpt lah halfday maktek ngn papa utk balik raya rabu nih....

Friday, September 18, 2015

asam pedas ikan bersama nenas

as salam sume kwn2,

arini bz wei... bz sbb ada bt potluck kt opis nih, ada sorang adik kt opis nih bt praktikal n arini lastday dia... sambil2 tuh blh bt potluck... lama tak potluck mkn sama2 gini...

Aku peminat asam pedas,
Juga peminat nenas

Sebelum2 ni kalu masak asam pedas ayam je aku tambah nenas, kadang2 tak selalu tp skrg nih ada sorang lak peminat asam pedas boh nenas kt umah nih, sampai asam pedas ikan pun nk boh nenas jgk...

Peminat nenas sbb dr kecik mmg dh kenal nenas, abah tnm nenas keliling umah n ada ladang nenas... biasalah org johor kan...


Sapa2 tak penah msk asam pedas ngn nenas... cube lah yek... comfirm korang rasa nk cuba lg

asam pesa ikan kerisi ngn nenas

Tuesday, September 15, 2015

epok2 oh karipap

as salam sume kwn2,

Maaf semalam senyap tanpa khabar berita smlm aku cuti rehat, hero tak sihat demam sikit... skrg ni kan cuaca jerebu sgt lah teruk... itu yg blh jd demam tuh... aiyan mmg agak sensitif ngn jerebu nih,... sbb selalunya kalu jerebu trk mmg dia akan demam kejap dlm 2hari gitu lah nk bg sesuaikn diri kot.

Arini dh ok skit itu yg antar taska n bekalkn ubat demam jgk kt teacher nyer.

Arini jgk sekolah sekitar kl, selangor, putrajaya, melaka n nsembilan cuti setelah jerebu makin teruk, tp camne ngn negeri lain yg kene jerebu jgk kan...

Sebenornya nk cite psl kisah epok2 kt umah nih.... aku nih kalu tingin nk mkn epok2 mmg aku rela bt sendiri dr beli, entahla kalu beli tuh mcm2 yg tak ckp bg aku, tak ckp inti lah, sikit inti lah, dia nyer pastry berminyak sgt lah, pastry rapuh sgt lah mcm2 lah klu dh cerewet nih.... sebenarnya aku lbh suke kalu bt sndiri kot, puas hati dpt mkn banyak n ikut suke kite nk boh apa dlm tuh....

Gaya aiyan mkn epok2

mmg seronok dia mkn, walaupun demam ttp selera mkn tp yg sedihnya kelim nyer je yg dimkn... inti mama kene mkn


p/s: Ni pun rasa mcm nk bt epok2 lg lah esok... bila tgh rajin tak blh di halang2 sbb bila dh mls nk kupas kentang pun aku mcm bt dlm mimpi je hehhehe

Thursday, September 10, 2015

Photo Diary #2 September

as salam sume kwn2,

apasal rasa cam cpt lak masa berlalu, tak sangka udah hari khamis heheheh

arini pun tak pakai baju batik takde mood rasa nk pakai baju batik ntah nape ntah aku pun tak tau lah

bosan asik pakai baju batik sama je kot... huhuhu

arini mcm lemau2 tulang lak.... entah la nape


cite aritu disebabkan syg pulut tak ada skit tak di mkn, gigih bt serawa durian mkn ngn pulut



peribahasa baru...
org tamak selalu untung
dpt minum air gelas besar

abis lak tu... mmg teror kwn2 laki kt opis nih

si maktek kn diet takmo mkn nasi... gini gaya dia mkn sambal bilis petai aku... mkn nng tlr kicap


aku baru tau blh bt bentuk reben gini rupenya ngn brooch nih

selalu tau reben bentuk gini je heheheh.... 
p/s: bos aku nih rilex sgt tp kadang bt keje last minit pun tak bagus sgt huhuhu

Wednesday, September 9, 2015

WW perfum Che Ta

as salam sume kwn2,

Selalu dok tgk kt ig je, tgk kt soratkabo je... best sgt ke sampai Che Ta untung juta2...
Bila dh beli, hmmmm sedap baunya walaupun tak setaraf jenama yg ratus2 tuh tp halal sbb takde alkohol tau...
Murah lak tu botol kecik nih rm30 je

ini lah dia... pefum Che Ta tuh... hehehhe




p/s: apa lah nk jd ngn senario bola sepak kt negara kita.... huru hara

Tuesday, September 8, 2015

Musim Jerebu Kembali

as salam sume kwn2,

selamat hari selasa yg sejuk....
smlm ptg bwk ke mlm hujan, tp pagi td jerebu tak kurang2 jgk.... kuar kete je bau mcm daun terbakar
pg nih hujan sampai skrg masih hujan lg sampaikan sejuk yg amat kt opis nih.....

moga2 pas hujan ni berhenti hilang dh la jerebu yg melanda kl n seluruh malaysia nih ek, bila dh jerebu nih mule lah ada yg batuk, ada yg demam n sebagainya...edy lak keje outdoor mmg lah sgt terkesan ngn jerebu nih

Kt umah skrg ni papa aiyan yg tak sihat, dok batuk2... jumpa doctor udah, tp aku bagi jgk lah dia minum madu ngn lemon tiap awal pagi n sebelum tido.
Aiyan pun tiap pagi aku bg minum air suam campur madu... biar lambat skit kene btk n selsema

gini lah gaya air madu n lemon utk papa aiyan... kadang bt jgk 1 utk aiyan

sejuk wei... selalu aku jns yg banyak lemak nih jarang ber sweater bagai


Monday, September 7, 2015

melepak di Enjoy Corner

as salam sume kwn2,

selamat hari isnin.... arini jln mcm lenggang skit... esok lusa msti lg lenggang bdk2 nk upsr kan... msti ada yg kelas dicuti kan.

ujung minggu tak ke mana, edy tak sihat batuk2.... sampai dpt mc jumaat n sabtu...
pagi n mlm time nk tido aku buatkan air madu + lemon biar cpt elok batuk nyer tuh.

Jumaat mlm sabtu tuh tak msk edy kata nk mkn kt luar je... kami lepak di enjoy corner kt tmn melawati, kedai mkn pelakon Shira n Ejoy tuh... best jgk lepak situ.... makanan pun boleh tahan sedap... konsep kt situ mcm food court ada mcm2 pilihan kt situ...


ni alamatnye kalu korang nk try

tiap kali pg sini mmg tahu bakar dia jd pilihan... sedap ooooo



ada gk kangkung sutun tp lupe nk amik gambo hehehhe... 

mee grg mamak nih utk aiyan... tp dia mkn separuh je udahnya bungkus bwk balik umah... jgn membazir kan

milo ais utk aiyan teh tarik utk maktek n mama nyer amik air limau O... papa mcm biasa teh tarik

Thursday, September 3, 2015

photo diary september

as salam sume kwn2,

skrg nih dh jarang2 bt PD nih... gambar pun almaklum tak bape ada... heheheh skrg mcm dh tak cun gambar amik ngn hp samseng nih.... almaklum udah tua

kite share skit gambar di majlis kawin kt jengka aritu ngn bff yg jarang sgt dpt jumpa, jauh kt jengka baru blh jumpa hehehe.....


masa nih yg lain2 dh senyum aku duk sibuk suh aiyan duk celah tuh... mana reti duk diam dia




tgk si aiyan tgh ngayat tuh hehehe...
balik tu punyalah jem


sbb  pak polisi bt roadblock kt dpn tol bentong ngn dpn tol gombak... sabo jelah 



ni kejadian mlm td... ni dh kali ke2 dia sepahkan... ptg dh buat mlm buat lg semata2 nk cari otomen ngn resaksa


gambar dr kampung mertua... jeles tgk sepupu aiyan yg lain ngn baju jalur gemilang... ni mil yg jahit... nsb ada jgk utk aiyan dh di simpan kan heheheh
rindu aiyan ngn rambut toncet gini hehehe 

hehehehe masa nih baru 2thn lbh kot 


p/s: skrg nih aku rajin bwk bekal pg, kadang bwk bekal lauk utk lunch n msk nasi kt ofis mkn sama2... jimat jgk rsa

Wednesday, September 2, 2015

WW pulut ngn kelapa parut

as salam sume kwn2,


selamat hari rabu... heheh sebenornya nk tertukar hari selasa td... almaklum mula keje selasa kan

aku kalu teringin nk mkn mmg suke msk sendiri

MIL suke bt sapan gini klu kt kg...

bwk bekal ke opis blh mkn ramai2... tp jgn tanya ikan kering sbb mmg tarak


p/s: tak sabo nyer nk balik kg johor raya haji nnti hehehhe

Tuesday, September 1, 2015

Tempat jatuh lagikan dikenang ini kan pulak tempat bercinta eh... belajar

as salam sume kwn2,

terasa mcm hari isnin lak arini.... dh cuti 3 hari kan terasa kelemauan nyer.

Ingat tak aku kata nk pi jengka ada kenduri kawin, pastu jln2 lah jenguk UiTM Jengka....
Tempat jatuh lagi kan di kenang ini kan pulak tempat study kan hehehhe...

Bandar Pusat Jengka pun dh makin maju, banyak kedai yg aku dh lupa.... memory betul
tp edy ingat lak kedai2 yg ada... almaklum dia duk jengka lama lg dr aku heheheh

dh 12 tahun ku tinggalkan

huhuhu rindu wei memory kt dlm nih

bus stand ni dulu buruk je skrg dh canggih gini

siap ada stadium bola beso lg... dulu2 takde rasanyer

dulu ni lah satu2 nya pasaraya yg ada... pasaraya mat sapak... skrg dh tukar dh