teman2....

Friday, February 28, 2014

photo diary

as salam sume kwn2,

maaf yek aku tak bersiaran semalam, tak buat ntry tp ttp jgk jln2 umah kwn2... sambil tinggal jejak, kot2 ada yg nk tau kabar kan...

lama tak bt ntry pohoto diary nih... skrg nih thn nih 2014 makin mls nk bt ntry, kadang tu bile dh ada keja sampai ke ptg mule rasa tak dan nk bt ntry walaupun pendek hehehe...

OK lah, sbb bos cuti arini, pagi2 dh boleh bt ntry.....


aiyan masa umur tak sampai sebulan kot... smlm edy nk test mms kt hp dia dh ngong... dia send gambar nih... uwaaa rindu aiyan masa kecik2

menu lunch time adik ipar n mil ada kt umah, mil aku banyak pantang mkn, so msk bayam msk rebus ngn ikan bako saja,
ptg tu mil aku dh balik kerteh semula sbb appoiment kt HKL tkr 11 mac
mlm2 lak ini lah keje nyer... lyn aiyan main... aiyan lak asik lah nk berkepit ngn tokmi nyer

kadang time tgri bile tak tau nk mkn pe... beli getuk, cekodok ngn kasturi grg je... gerai dkt masjid keramat...sedap betui
rasa time lunch takmo mkn nasi... lyn mehun sup or megi sup kt kedai dpn opis...
suh dia bt pedas2 perkh meleleh air mata mkn

belikan hp lenovo tuh utk adik kt kg... dia nk android tp nk beso... bajet 300+ akak dia beli lenovo... ok jgk harga berpatutan gambar pun lawo... ok lah utk bdk2 yg tgh tunggu result spm kan... keje kilang dr duk saja2


p/s: februari dh berakhir... cpt nyer masa berlalu

Wednesday, February 26, 2014

WW bulan dan bintang

as salam sume kwn2,

teringat dulu masa duk kt kg... adik beradik lepak kt lmn umah sambil kira bintang n bulan...

nostalgia sgt...

anak bulan awal februari

akhir februari... 

p/s: tak suke ngn kaki ampu, tak suke bile rasa tak seronok utk dtg keje...

Tuesday, February 25, 2014

luncheon syok kwn banjer

as salam sume kwn2...

arini lambat bt ntry, lps tu terus tunjuk psl mkn lak... muahahha

arini kan gaji, pastu kebetulan kwn2 rpt kt opis nih sume baru dpt gaji tunggakan JA29... apa lg mintak banjer lah... tingin nk telan nasi arab,.... kite mkn kt alrawshah... menu mmg best, penuh pinggan... mkn mcm sorang2 ada bela saka hehehe...

time kasih my hug2 fren.... ada rezeki aku lak banjer yek

melantak nasi arab kite arini

hidangan pertama... nasi maghut lamb sepinggan beso.... mmg syok kambin lembut je

yg dua2 hujung tuh la yg banjer.... yg tgh2 tuh mcm aku jgk dibelanja... ada lg sorang tp takde gambar lak...

pinggan kedua.... kabsah ayam pun pinggan besooo ayam sekor... mmg gile lah 2 pinggan beso tu kami ber5 je...
tp ada lah lebih bwk balik ayam suku ngn nasi heheheh

p/s: jnji kt aiyan nk belikan dia basikal gaji nih... walaupun dia tak reti nk mintak lg... tp mama yg nk beli

Monday, February 24, 2014

Gadis Jolobu

as salam sume kwn2,

arini mood mmg ke laut, rasa tak sihat... kepala sakit, tekak sakit, cuaca panas nih mmg sgt2 beri kesan pd aku, maklum dh makin tua... air mmg aku akan minum banyak kalu tak mmg bibir aku kering merekah2... takde gambar utk kongsi cume ada tulisan je...

Dulu aku selalu dgr org2 ckp, psl adat minang kt negeri sembilan, aku tak tau sgt psl adat tuh... tp org selalu ckp kawin org negeri sembilan or org minang kalu cerai untung kt bini sbb dpt duit banyak, harta sume jth kt dia... masa tuh aku mcm tak paham gitu... tp lps dgr lagu nih... baru terpikir betul gk ek... adat tu walaupun takde dlm islam tp di buat msti ada sebab musabab nyer,walaubagaimanapun hukum islam jugak yg utama





LIRIK: GADIS JOLOBU 

(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Kisah eh bermulo mulut ughang kampong
Kisah ramai gadis cantik kek jolobu berkampung
Ughang luar datang luar nak cari’an joki
Lain pulak jadi eh terpikek nak buek bini
Tapi silap kono komat sampai tinggalkan keluargo
Kopit bawah kotiak bini tanggungjawab lupo
Omak ayah rindu tapi dio buek bodoh
Dah takdo monyosa monangih dopan kubur

Chorus
(Dato Hattan)
Ko jolobak ko jolbu
Tuai padi tigo tangkai
Kalau kono komat jolobu
Tak mati badan menghasai
Gurindam dulu dulu jangan ponah dipotikai
Tak tahu tanyo dulu jangan goma memandai-mandai

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dalam hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti


Poie tanyo omak poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan-kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
“sebagai suatu warisan”

Ulang Chorus

(Dato Hattan)
Wak wak makan padi si lomang dalam buluh
(Waris)
Kok dah dapek yg dicari jgn terlansung semayang subuh
(Dato Hattan)
Ayam berkokok umah ponghulu itu tando haghi nak siang
(Waris)
Kok dah dapek oghang jolobu tak sabar nunggu malam ko siang

(Waris)
Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dlm hutan
Zaman dah boghubah adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti

Poie tanyo omak,poie tanyo uwan
Kok takdo kosompatan buleh tanyo kawan kawan
Aktiviti bergurindam tolah lonyap dilupokan
sebagai suatu warisan


*lirik yg aku hijaukan tuh... betul kot kan... laki pg mana2 pun boleh tp isteri kalu kene cerai tak semudah lelaki... 

p/s: tahun 2014 nih mungkin thn tak sihat aku kot... aduh lah dugaan

Friday, February 21, 2014

mama dan tudung...

as salam sume kwn2,

kejap je dh jumpa hari jumaat kan, arini pagi2 aku dh mule bt ntry... takmo korang bosan lak, asik takde ntry baru je aku nyer blog nih, kang makin ramai org tak jln2 blog aku nih lg kui3.... ok lah nk tunjuk kt korang aku dan tudung, setiap tudung impak nyer lain2... ada org sama je ttp cantik... cam aku, kalu salah pilih tudung jd gitu gini lah jwb nyer heheheh, mcm2 tudung aku dh try, jnji nmpak cantik n sopan jugak menutup aurat, tiap hari cube jd insan yg lebih baik kn

mcm aku, sebenarnyer ttp sama... tetap  booolat... trademark kn

ni jama muda2.... pakai tudung bwl tp aduhla... pelik bebeno... masa kursus mule2 nk keje gomen... blogger Lieya latif ngn Zana nordin... ko ingat tak aku gini dulu2 heheh

ni masa bujang lg dh keje kt kl dlm setahun dua... pakai tudung bawal tp kire msh ok lg lah skrg pakai tudung bwl fail


masa nih suke pakai tudung sarung2 je nih... rajin aku memanik masa tuh... masa nih rajin lg makeup aku... skrg haram


ni konon2 gaya mcm hood gitu lah... mcm ok jgk kan, jnji sopan

ni jenis tudung sarung yg takde awning... tudung nih tempah dr makcik aku, dia mmg pandai bt tudung

pakai tudung jenis yg gune inner neck... ini baru2 je aku belajar pakai shawl


bile dh tua2 nih pakai tudung bwl or tudung 4 segi... mmg fail...bolat mcm telur dh

nk pun aku pakai tudung sifon yg 4 segi... tgk betapa bollat muke aku tp kadang2 syok jugak sesekali nampak lain kn

tp dulu kini n selamanyer aku mmg suke pakai tudung sarung gini je... mudah 

p/s: skrg nih tiap pagi, ptg n mlm asik lah cari idea nk msk apa...maklum mil ada kt umah... heheheh nk msk kene plan jgk sbb mil tak mkn pds, pstu dia lak berpantang mkn sbb kesihatan nyer

Wednesday, February 19, 2014

WW tulisan tgn anda

as salam sume kwn2,


camne ngn tulisan tgn korang? cantik ke hodoh ke?buruk ke lawo

setelah 5thn lebih jd pa bos aku, sampai skrg aku msh lg fenin baca tulisan tgn nyer

p/s: mil aku tak jd bt kemo sbb doc pkr ckp jantung dia bengkak... so, skrg nih dia duk umah aku sementara tunggu doc bg tarikh lain utk kemo... sbk main ngn cucu

Tuesday, February 18, 2014

10jari ku susun... maaf ye kwn2

as salam sume kwn2,


selamat pagi selasa yek kwn2, mula2 aku nk mintak maaf dulu kt korang2 yg rajin jenguk blog nih, maaf sbb dh beberapa hari blog nih sunyi je dr ntry baru, bz yg tak blh nk di elakkan... bile dh tak bz, tak dan lak nk bt ntry... jd nyer pagi2 nih bt ntry dulu lah... kang dh bz tak blh lak nk perah otak cari idea bebel2... smlm ada gk jln2 umah kwn2 cuma nyer tak dpt jln sume2...

smlm pun mmg bz dr pg sampai ke ptg melyn kerenah bos yg fussy sgt, pastu ptg balik keje pg melawat mil aku kt HKL, arini dia ada kemo sbb tu smlm kene msk ward sehari... doc nk cek kesihatan sume sblum kemo arini...

pas dh mukadimah panjang lebar tuh, aku nk tayang 2 hasil manik aku thn nih, hasil kerja pertama thn nih... itu pun yg simple2 je, ikut pd permintaan kan... org lama mana lah minat yg sarat barat havoc sgt kan...


aku ngn mil ku... doa aku moga semua berjln lancar... kagum ngn mil aku yg sgt kuat semangat, sgt positif org nyer...
dia kuat berasia sbb nk jaga hati anak2 menantu... 
design beriring biasa je cume tebal kan skit jd 2 layer

tabur lite2 je....
 p/s: skrg nih rasa diri sgt serabut bile sampai opis... aduh lah

Wednesday, February 12, 2014

WW bz like beeeeee

as salam sume kwn2,

maaf semalam n kelmarin aku ada kursus... hari ni pun dpt bt ntry nih je... bz sgt2 ngn keje yg tertunggak... maaf jugak belum sempat BW rumah kwn2...

rasa cam nk pengsan pun ada... nk napas pun rasa payah nih... tgn ada 2 tp sume kene bt...
mcm dh takde org lain blh bt

p/s: mood skrg agak spoil.... apa nk jd lah ngn pengurusan opis aku nih... kelam kabut serabut...

Friday, February 7, 2014

aiyan dan pantai.... ketidak sihatan mama

as salam sume kwn2,

mohon maaf yek 2 hari aku menghilangkan diri, al maklumnyer aku kurang sihat dek kerana batuk2 yg melampau, batuk sampai rasa sakit dada nih, perit kt tekak... itu yg dpt mc 2hari tuh, bile dh duk umah mmg senyap jelah mcmne nk update blog bile kene melayan budak ensem tuh kan... skrg nih lak tak blh nk bt ntry kt bloggerdroid tak tau lah naper.

sambil2 tu jom lyn gambar aiyan kt tp pntai... pantai kt kerteh tu je masa balik kerteh aritu, saja je nk kasi aiyan kenal ombak... tp nmpaknyer aiyan tak berapa berani lg nk main air tuh.

awal2 thn dh dpt mc... tahniah2 dana.... thn lps dh tgh2 thn baru ada mc, tp thn nih awal sungguh

pagi2 lps pg pasar beli ikan pg tp pantai nih... 

dok tgk lah air tu... mcm suke mcm tkt

masa nih dh keraskan bdn sbb takmo dkt ngn air tuh... 

katun bulat tuh papa yg lukis... 

p/s: esok kene paksa diri utk menjahit manik semula, kalu diikutkan mls tuh mmg ntah bile nk siap baju tuh kan

Tuesday, February 4, 2014

belimbing buluh @ Averrhoa bilimbi

as salam sume kwn2,

rasa lemau nk bt keje maklum dh cuti lama, siap balik kg lg.... kite cite psl buah nih dulu ek... 
korang kenal kan... sapa tak kenal mmg korang over tau.... 
aku baru plan nk try bt sambal hitam pahan tuh... mintak2 jd lah yek... abis tu dh mak mertua bg banyak laktu, takkan nk tolak sume aku sesah... dh sedekah2 kt kwn opis, lbh tu nk try bt sambal kot2 jd kan... teringat zmn kecik2 dulu, arwah nenek sedara aku suke bt halwa... tp skrg nih mana lah nk jmpa




geram nengok kelebatan nyer

ni baru skit lum tgk atas lg tuh... 

beso2 lak tu... rasa mcm nk gigit2 je mkn ngn asam hehehe

sebakul nih aku bwk kl... dh bg separuh kt kwn opis dh

ni yg campur dlm gulai ikan aye lauk nasi dagang... 


p/s: aku nih kadang kuat emo... ntah camne ntah nk jd kurang emo, jenis cpt sentap... tp kejap je sentap aku tuh... ngikut pangai abah aku lah nih