teman2....

Tuesday, February 28, 2012

begedil jagung

as salam sume kwn2,

sorry yek agak slow arini, ntry baru pun lembs jugak...
arini keje agak banyak... itu yg berBW pun kurang... huhuu
kali nih nk kongsi ngn korang sejenis makanan yg simple sesuai utk bfast n minum petang
BEGEDIL JAGUNG aku belajar bt nih ngn sorang indonesian masa dia ikut somi dia duk kt johor dulu...
pas rasa tu terus terpikat n mintak resepi... mudah je...

BEGEDIL JAGUNG

5 tongkol jagung (potong2 dia yek pastu tumbuk)
1biji bwg merah
2 ulas bwg putih
segenggam bilis
garam
semua bahan2 kt atas perlu di tumbuk yek

1biji telur
3sudu besar gula
tepung gandum dlm 300-400gm
daun sup
gaulkan semua bahan2 di atas tuh... bulat2 mcm cekodok n goreng...
(kalu nk tambah kentang, udang pun boleh jugak)

kaler sedikit gelap mintak sory yek

Monday, February 27, 2012

walker aiyan

as salam sume kwn2,

salam pagi isnin... camne cite ujung minggu korang... best? pnt bersupink tak hilang lg yek heheheh

cite nyer aku tingin sgt belikan walker utk aiyan, sbb dia tak pandai duk sndiri lg...
nk org pegang je time duduk.. dr jumaat aritu dh suh papa nyer survey walker utk kt manjaku n jusco... ada gk kwn aku bgtau sogo ada sale walker tp mls nk gi... tau jelah sogo time2 ujung minggu camne kn
so, ahad pg tuh kami gi jusco au keramat cari walker... angkut sume ngn mak ngah n mak tek sekali
sume walker aiyan try test drive... al maklum aiyan yg kecik je... sume try ada je yg kureng nyer...

last2 amik gk yg comel nih... heheh tp kaki dia takmo jejak lantai sangat.. dia dok angkat sebelah kaki...
takpe lah moga lama2 dia belajar gk utk gerak2kan kaki nyer...
skrg nih kami tolak lah skit....

kadang tu rasa sedih sgt bile tgk aiyan yg kecik sgt dr bby lain yg seusia ngn dia... kadang rasa sedih bile org tanya berapa bln aiyan tu sbb kck sgt... aduh lah hati... kadang aku pnt nk cite kt org naper dia kecik.. kadang aku benci kalu ada yg tanya aku pls itu ini semata2 nk jual ubat... juga benci ngn org yg konon2 nyer ckp itu lah balasan utk semua dosa2 aku... manusia terlalu suka menghukum, kesian aiyan
sorry lah korang...feeling sedih lak aku nih

meh lyn gambar2 aiyan yek...

mule2 kite try kete nih dulu... hehehhe tgk kaki dia tuh

1st walker yg try nngis lak...

pastu baru ok... cantik yg ni tp kaki dia tak blh adjust lak

ddk eksen je... tp cam beso sgt lak..tkt bobos lak

kaki tergantung tak sampai lg

yg ni comel gk... hehehe

ahak2 camne nk tebalikkan gambar nih... 

sampai umah je terus kasi dia try... tgk tu slim tul lah peha anak aku

dh mule selesa tp tak berani nk letak lama2 tkt pinggang dia skit..


p/s: tiap kali baca kisah bby ada sakit kt majalah,blog fb atau paper rasa sedih sgt sbb aku turut rasa n berada dlm keadaan yg sama... menjaga anak yg cam aiyan mmg sgt istimewa perlu kuat segala2nya

Friday, February 24, 2012

sama tak? anak papa

as salam korang,

salam jumaat... hepi2 yipee esok udah cuti... time cuti bukan aku seronok2 nk supink sana sini tp duk pikir ada masa utk aku siapkan jahitan manik aku...cpt siap... baru lah lega otak aku nih... huhui

arini nk korang tgk ini gmbr pastu bg pendapat sama tak... huhui
si aiyan aku nih masa baru2 lahir org ckp banyak ikut muke aku tp skrg nih dh nmpak ciri2 muke papa nyer
heheheh... terutama bulu mata yg panjang melentik cam pakai maskara tuh...

sile tgk tang mata yek... ngn kening itu... bulu mata tak nampak jauh lak

masa baru beberapa hari nih... tembam bulat je skrg dh selim 


p/s: kadang2 tak rasa pun yg aiyan dh 7bln... rasa dia msh bby kecik lg

Thursday, February 23, 2012

sambal totok

as salam sume kwn2

sory lah korang smlm aku senyap je... boleh lak JUPEM nih block lak fb ngn blog nih... tensen2
rasa mati kutu dh... bukan je kutu ngn aku2 sekali mati otak huhui...
smlm time rehat pun tak boleh berblog... arini time lunch boleh lak...
sebelum diaorang ttp line nih baik aku bt ntry baru... nk cite psl sambal totok ko...
korang kenal tak? kalu org jawa musti kenal... heheheh ni adalah sambal versi jawa... perkh mkn mmg terangkat...
lg kalu mkn ngn ulam atau mkn ngn sayur lemak putih... perkh... tak ingt benda lain dh...

meh aku kongsi resepi nyer yek...

10-15biji cili api kg (goreng)
1ulas bwg putih
bilis segenggam kecik (goreng)
gula (sesudu kecik)
1-2 biji limau kasturi

tumbuk semua bahan2 goreng tu termasuk bwg putih... last tuh perahkan limau n dh siap...
selamat mencuba...

sedap btl lah

Tuesday, February 21, 2012

subway

as salam sume kwn2...

lemau tul lah arini,baru selasa yek... alahai
kt jabatan aku nih ada 1 cafe, di sebabkan cafe tu dlm kawasan JUPEM so, mmg ke situ jelah hari2 bfast n lunch, tp disebabkan menu nya yg sama hari2... lama2 aku dh naik muak...siap dh boleh hafal apa menu yg ada... aduhai
bkn tak sdp, sdp tp kalu dh hari2 alahai...
nk pg mkn tmpt lain ada cume mls nk menapak jauh2, mls nk kuar bwk kete...
tp dek kerana dh rasa cam muak bebeno...

lyn subway lah... makanan yg aku paling suke masa peknen dulu

setiap kali lyn subway msti ingt emy

Monday, February 20, 2012

Aiyan ngn kopiah nya

as salam sume kwn2,

selamat pagi, salam isnin... monday blues tul lah arini
dr pg td aku dh rasa berat bebeno nk pg opis... huhui...
ampeh tul kn... time nk cuti suke, time nk keje adeh berat bebeno... camne nk dpt duit dana oi

bosan2 nih meh nengok aksi si aiyan ngn kopiahnyer... tp bukan dia nyer... papa punyer


suke sgt bt mulur cebek gitu


ttp sikit mlt al maklum takde gg lg

adjust skit yek bt cam topi

p/s: bosan nyer duk kt opis nih ngn keje2 yg makin banyak... bile bff ku tgh berpantang

Thursday, February 16, 2012

resepi ayam rosemary

as salam sume kwn2...

wah2 tak penah aku bt 2ntry dlm sehari... tp saja2 je sambil dh pnt duk mengecop2 fail kerja yg melambak dr td... meh la aku lyn sini letak resepi ayam rosemary versi aku... paling simple paling senang (maklum mls)

1 ekor ayam (sederhana)
2-3 ulas bwg putih (tumbuk)
garam (secukupnyer, tumbuk)
rosemary kering (tumbuk)
satu kan bhn tumbuk td n campurkan ngn olive oil...
ratakan kt ayam tu... sapu2 semua segala celah2 ayam tu ngn bhn2 td...
(kalu nk sedap marinate siap2 beberapa jam or semalaman biar meresap)

2 biji bwg besar  (potong 4)
3 biji kentang (potong 6-8, rebus kejap)
2 btg lobak (potong , rebus kejap)
(boleh tambah apa2 syr yg korang suke)
sebijik lemon yg dh di rebus kejap n cck2 dia...

ayam yg dh di marinate tuh, masukkan lemon tu dlm kangkang ayam tu yek... pastu kalu ada gule perang @madu campur skit grm n lada sulah+ mayonis (ni aku ikut pn Lieya) lumurkan kt luar ayam tu, sblum mskkan dlm oven letak skit butter kt ayam tu...
bakar dgn suhu 200 selama 1 jam..

gini lah simple je kan... selamat mencuba...

ni ayam yg versi aku tak sapu madu... thn lps nyer

ni versi letak madu heheheh , kelmarin nyer


selamat mencuba ye kwn2

ayam rosemary

as salam sume..

salam khamis... selamat berbaju batik semua...
esok dh jumaat tak sbr nk tunggu ujung minggu... bkn sbb nk jln2 tp sbb nk menyiapkan baju2 n tudung2 orang
dh semakin bz alhamdulillah, rezeki Allah beri pd aku...
mlm selasa aritu bff ku yg dh lama tak jumpa nk dtg amik tudung, mereka dtg lah ramai dlm 4org...
kebetulan lak dh lama tak bt ayam rosemary nih... apa lg... bt lah..
2ekor sekali bt, tak sempat nk perap lama sbb beli ptg tu n mlm tu trs bkr,tp kire sedap gk sbb adik aku ckp sedap hehehe... kalu yg Pn Lieya bt lg sedap gaya nyer aku nengok...

gmbr kwn2 aku buleh lupe nk amik... sibuk dok borak2 maklum lama tak jumpa...
lg lah si budak bolat tu duk nngis2 je... belakon nngis sbb malu agaknyer ada ramai org...

tak de tali nk ikat ayam2 itu

heheheh sun burn skit sbb letak madu

p/s: naper lah rasa lemau sgt nih... kalu jumaat ptg tu rasa semangat je aku

Wednesday, February 15, 2012

dpt coklat n bby baru

as salam sume kwn2...

salam rabu... hepi2 sbb arini dh setengah minggu kite keje huhui... lg 2 hari dh cuti... aku nih melampau no duk kire2 hari yek
al maklum otak tgh mikir nk siapkan jahitan yg ada... duk kire2 hari blh siap tak... huhui... tp itu lah rezeki namanyer... alhamdulillah...
ok lah melalut lak... ni sebenarnyer nk cite... psl aku dpt kiriman pos ekpress dr sorang membe blog... blogger Alin`s in d house  yg telah mengirimkan buah tgn coklat juga fm yg di belikan masa bercuti di langkawi... terharu nyer, blogger yg ku kenal cume beberapa bulan n cume bercerita melalui blog ni tp rasa mcm dh kenal lama.
terima kasih daun keladi ye dik...

coklat ngn fm dr langkawi



pastu nk cite yg aku dh dpt anak buah baru... bff aku Pn Emy  yg dh selamat melahirkan bby girlnyer kul 2.30 ptg 14 feb 2012.... bby nyer seberat 3.28kg... Tahniah kwn ku... selamat berpantang n menguruskan bdn yek


si comel suri junior


p/s: nk kene tunggu 3bln lg baru ada geng baik ngumpat huhuhu

Tuesday, February 14, 2012

mkn mkn mkn

as salam sume kwn2,

oh bz bz... banyak bebeno fail kerja atas meja nih... sekali dtg sampai tak nmpak meja dh... huhui
esok luse bos aku ada symposium kt klcc wah best2... nk jln2 tp takde geng lak...
cite nih ujung minggu aritu... adik aku mak tek yg tgh praktikal kt utm jln semarak tu dpt elaun dia...
dia jnji nk banjer kami...

dulu2, masa aku praktikal kt utm takde pun elaun2 nih...skrg nih ada lak untung budak2 nih... rm250 sebulah tp kire lumayan lah... dhla pg balik keje ngn aku, duk umah aku... byr utk mkn je... mmg berbaloi2

ini lah dia mkn2 nyer

sate beli kt gombak... sedap bebeno kata adik aku

jumaat mlm tuh dh berdinner kn kfc dh... huhui..


p/s: pn emy dh msk ward mlm td, pg td kata dh ada bukaan 3-4cm tp sampai skrg senyap lg... huhuhi semoga kwn aku tuh selamat lah melahirkan

Monday, February 13, 2012

aktiviti di hari cuti ujung minggu

as salam sume kwn2

selamat hari isnin ye kwn2... pg td rasa liat bebeno nk pg keje... cam nk tdo je lg sambil guling2 ngn budak bulat tuh... ujung minggu tak kemena2 al maklum tgh bizi nyiapkan pojek part time
tak yah cite banyak2 meh lyn apa aku bt yek...

fern pink biru 

bintang mlm pelangi

fern hitam+krim pn Zana nordin

fern kelabu+itam

fern itam +merah

fern pink+itam

fern coklat+oren

fern platinum oren+biru

fern platinum oren+merah

bintang mlm pelangi

ini lah hasil kerja tgn aku yg aku bt time2 balik keje, n tiap kali cuti2... huhui... tp bile dh siap rasa lega sgt

p/s: bff ku Pn Emy mamasuri, tgh menunggu saat2 nih... katanyer prt dh rasa mengeras2... tak sbr nk tunggu bby baru nyer lahir

Thursday, February 9, 2012

syr sulur keladi

as salam sume kwn2,

maklum dh cuti lama kn, rasa cam tadke mood je nk keje.... tak sbr nk tunggu jumaat nk duk umah rilex2..
huhuhi... aritau kan masa pg psr tani aku ada beli syr sulur keladi... korang msti tak penah mkn kn...
meh sini aku nk tunjuk benda ini pas dh di msk...
ssedap wei, lg sedap dr syr btg keladi... maklum lah aku nih org kg, dh duk bandar pun nk gk cari syr2 kg yg payah ni... lama tak mkn wooo... balik kg aritu pn tak jumpa...

ini lah dia ye sulur keladi

ini lah dia syr tummis sulur keladi... ada ala2 cam asparagus kn

tumis sulur keladi

2 ikat sulur keladi (siang&bersihkan)
bwg bsr 1 biji
bwg putih 2 ulas
cili api 10biji
bilis (agak2 lah nk bnyak mana)
asam jawa skit
gula
grm

tumis bhn2 tumbuk kt atas tu, sampai dh msk masukkan sulur keladi tuh,ttp biar sampai dh lembut... bile dh betul2 lembut baru masukkan asam, gule n air... bile dh msk matikan api n hidang... sedap di mkn pns2

Wednesday, February 8, 2012

sabtu ke pasar tani

as salam sume...

arini aku takmo bt WW, heheheh (sebenarnyer tak penah pun aku bt WW) ahak2
meh cite psl pg pasar tani... aku dulu2 masa sblum ada anak nih kn edy duk tganu dulu kan, tiap sabtu msti pg psr tani kt melawati nih... besar n banyak brg
fresh2 lg, dh tu bnyak brg2 kg... huhuhi mmg best
rasa nk beli sume benda wei... tak hengat tul

selalu mmg tak dpt pg lah sbb edy kan keje sabtu, tp aku ajak gk suh dia msk lwt...
sbb lama sgt tak pg... bwk sekali mak ngah ngn mak tek juga si bolat tu... kul730 dh sampai dh
sume bnda aku rasa nk beli... mcm2 ada geram je... nsb lah aku pkr udah2 laki aku nk pg keje...
heheheh... meh la korang tgk segala bagai yg aku beli... tp ada gk yg lupe nk amik gmbr

tgk itu budak blum mandi lg tu... hehehhe 

takmo duk car seat..sibuk tu tgk sana sini (abaikan prt ngn peha aku yek)

beli roti arab grg...sedap gk wei

adik2 aku yg tingin nk sapan ns kerabu

sulur keladi,pck paku, labu air ngn terung... syr kg yg best

time2 dh nk balik blh lak jmpa ns ambeng.... tntu beli

cendawan kukur... pyh nk jmpa nih

cili padi kg, ngn cekur

ada lg, cempedak, ayam pencen, petai mmg mcm2 la borong wei... sampai tak ckup tgn...

p/s: lmbtnyer nk gaji yek... aduh2

Friday, February 3, 2012

nasi ambeng...

as salam sume kwn2...

salam jumaat, wah esok sampai selasa cuti yeyeh... seronoknyer
bestnyer dpt nyiapkan tudung2 yg sudah di tempah kwn2...
tp musti si bolat tu lg pandai dr aku... dia tau aku cuti msti dia takmo kt mak ngah dia esok
msti dia nk aku duk sebelah dia duk lyn dia...
mmg nk kene gomol kene geget tau...

nk cite psl ns ambeng nih... lama wei tak mkn... kalu blik kg je dpt mkn ns ambeng yg original
perkh... kt sini tak la sesedap yg ori kn... tp ok lah...
jd lah bt hilang rindu...

ayam tu kalu tukar ngn msk kicap+serunding tu lg merah+sambal goreng banyak lg...perkh

p/s: kalu dh org johor tu kan pg mana2 msti cari makanan johor gk... n aku tak malu pun nk ngaku yg aku jawa johor...

Thursday, February 2, 2012

nsb lah anak mama boy

as salam sume kwn2...

smlm kn cuti,arini rasa mls no nk keje... tak sabar nk cuti 4hari lak... huhui
ni cite smlm pg yek... si bolat ku nyer keje... dhla duk merengek2 je nk aku duk sebelah dia je...
dh duk sebelah dia diam je... aku nk menjht pun tak senang...
dh duk diam rupenyer dia duk godeh2 gelang tgn aku... di tarik sana sini
dia ingat menan ke apa... dek kerena geram... aku bukak gelang tu
bg kt dia... beria2 dia main... siap gigit2, diam je...siap blh aku tinggal jht manik
bile mak tek gelak2 rupenyer2
glg tuh dh duk kt tgn dia... ntah bile ntah dia bt...huhuhu

nsb lah anak mama ni boy tau... kalu tak dh mama beli 1 utk aiyan...

geram tul ini budak

kadang tu dia lupe dia tgh isap puting... nk msk mlt

lps selamat msk mlt nih... tgk dh kt tgn...

p/s: tak sbr nk tunggu jumaat sbb esoknyer dh cuti panjang... huhuhui
nk siapkan pojek